Gå til innhold
Arkivverket

[#10112] Qvartal i Kristiansand?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I ft 1865 bor Inger Marie og hennes datter Emilie Mathilde i Ø 36 de qvartal i Kristiansand. Er der noen som kan fortelle hvilken gate det er? Inger Marie var født august 1831 og ikke 33 som der står i tellinga. Hennes datter døde snaut 3 år gammel-og etter det så har eg/vi ikke funnet mer om Inger Marie Evensdatter.alle opplysninger om hvor det videre ble av denne Inger Marie er av stor interesse. Om Inger Marie sin morderiske far kan en lese om i boka:Tagholdtmannen.ISBN:82-992713-3-7 Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kvartal nr. 36 er avgrenset av fire gater: Tollbodgaten,Kronprinsensgate,Rådhusgaten og Elvegaten. Siden det står Ø 36 er vel det ensbetydende med Elvegaten som grenser mot øst sett ut fra kvartalet.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk til Fjogstad. Har eg rett i mine antagelser at kvartal tellinga begynner i Østre Strandgt der denne gate møter Vestre Strandgate ca i Gravane området og fortsetter så mot elva?Ser at eg har skrevet feil ISBN nr det rette er 82-992713-4-7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Christian 4. grunnla byen i 1641 og den skulle inndeles i 54 stk kvartaler (60x120m med gatebredde ca.15m). Kvartal nr. 1 (norvestre hjørne) avgrenses mot vest av Vestre Strandgate og i nord mot Tordenskjoldsgate. Kvartal nr.2 til 6 mot øst til Elvegaten, nr.7 blir videre syd for nr.1 osv.Da ender man opp i nr.54 sydøstre hjørne. Senere ble der etablert bla.kvartal nr.55 til 60, syd for Østre Strangate. mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kan denne fra LDS hjelpe deg/dere noe videre? mvh Knut FjogstadEmilie Mathilde OLESDATTER Sex: F Event(s): Birth: 12 Jan 1864 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway Christening: 07 Feb 1864 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway Parents: Father: Ole OLSEN Mother: Inger Marie EVENSDRSource Information: Batch Number: C424729 Source Dates: 1841 - 1867 Film or Fiche Number: 311261 Collection Details: Kristiansand;Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja det er nok 'vår'Emilie Mathilde. Faren var en smedsvenn Ole Olsen fra Greipstad,utover at Emilie Mathilde døde snaut 3 år gammel av hjernebetendelse så har vi hidtil ikke funnet noe mer om Inger Marie Evensdatter,hennes mor Ingeborg Eriksdatter var fra gården Klep i Holum/Holme og hun døde 14 februar 1853. Far til Inger Marie døde om morgenen kl 7.30. 07 oktober 1859 som slave på Akershus men står nå ganske kjekk som skjelett på et museum. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.