Gå til innhold
Arkivverket

[#10119] E: LARSEN, Nils, b. Oklungen i Eidanger ca 1800


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Nils Larsen antas å være født ca 1753 (utfra folketellingen 1801). Han gifter seg med enka Ingeborg Olsdatter på Oklungen i Eidanger. Det kan tenkes at han kom fra Vestfold, men jeg har lett litt i diverse nærliggende kirkebøker uten hell. Noen som kjenner ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er mulig at Ragnhild i nabofamilien er søstera, og at dei er frå Gjerstad. Eg fant dette på Familysearch LDS:NILS LARSEN Spouse: INGEBOR OLSDR Marriage: 14 Jul 1785 Eidanger, Telemark, NorwayRagnild LARSDR Spouse: Tolf AMUNDSEN Marriage: 04 Jul 1799 Place: Eidanger, Telemark, Norway Niels LARSEN Christening: 30 Mar 1752 Gjerstad, Aust-Agder, Norway Father: Laers KIELSEN Mother: Inger OLSDR Ragnild LARSEN Christening: 23 Jun 1754 Gjerstad, Aust-Agder, Norway Father: Laers KIELSEN Mother: Ingjer OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Et interessant spor. dato for ekteskap stemmer, så jeg må nok ta en tur i Gjerstad å se om jeg finner noe mer om denne Nils, sønn til Lars Kielsen og Inger Olsdatter. Takk for hjelp, Harald. Må nå finne ut hvilken gård i Gjerstad han evt er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Tanken at folk fra Gjerstad 'vandret' til Eidanger er helt ok. Det er feks en rekke Gjersdølinger i Gjerpen på samme tid. Alderen varierer noe, men det vet vi den kan gjøre på 1801. Ser hun har vært gift før, så jeg vil forsøke finne disse barnefødslene for om mulig å se noe om fadder-forholdene. Mulig fikk hun noen barn etter 1801 også (tross sin alder?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

HeiNils og Ragnhild hadde trolig en søster som i 1779 bodde på Rønholt i Bamble. Hun var gift med Halvor Jensen f 1735 på Trydal i Gjerstad. Kjersti bodde i 1801 som enke på Rønholt i Bamble. Det jeg hadde om henne var at hun var født 1744 på Røed ytre i Gjerstad og var datter av Lars Kjeldsen. I mormonerarkivet fant jeg en datter av Lars Kjeldsen og Inger Olsdatte døpt i Gjerstad 29 oktober 1742 ei som het Kjersti, så det er helt sikkert en søster av Niels Larsen. Hennes foreldre bodde på Røed ytre i Gjerstad. Da kan du jo låne hefte fra Gjerstad som omhandler Røed ytre og kikke der. (Det er en hel serie hefter, men det hvet du sikkert.)Hilsen Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Ja, jeg vet om heftene i Gjerstad. Interessante spor, om det så er at han kommer fra Gjerstad. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Har vha Petter Langeland funnet ut følgende: Nils Larsen giftet seg i 1777 med Aase Rasmusdatter f.1759 fra Kveim, Gjerstad. De overtok garden 'Der framme', Kveim og bodde der. De fikk 9 barn. Nils døde 1829, Aase i 1841. Aase var datter til Rasmus Mortensen, sønn til Morten Haraldsen, sønn til Harald Haraldsen, sønn til Harald Kveim. Kirsten giftet seg med Halvor Jensen Trydal og bodde på Rønholt i Bamle.( det var 2 Kirsten..., født i 1742 og 1744) Ragnhild gifte seg i 1783 med Tomas Olse Eskeland.Dette avviser at Nils og Ragnild kom fra Gjerstad.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.