Gå til innhold
Arkivverket

[#10121] Oppslag kirkebøker for Vestby


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Trenger hjelp med oppslag i kirkebøker for Vestby, nærmere bestemt Saaner, hvis noen kan hjelpe meg med dette. Er på jakt etter opplysinger om Jacob Mathiesen, født ca. 1811. I folketellingen for 1865 er han oppført som født i Saaner og alder er da 54 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei Lars !Så ikke denne før nå, og driver selv og leter i Vestby. Skal på Statsarkivet i morgen, så jeg skal se om jeg ikke får tid til å ta en titt etter Jacob Mathiesen.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lars !Har fått sjekket på Statsarkivet og fant dette: Jacob født 13 juli 1812, far Mathias Engebretsen GrimsrudFaddere: Engebret Mathiesen (Schollerud ?), Hans Johnsen (Ødegård?), Halvor Olsen , Anne Margarethe Helgesdatter (Schollerud), Helle Engebretsdatter. Har prøvd å tyde så godt jeg kan, har tatt kopi som jeg kan sende til deg om du ønsker. Har også funnet i Vestby Bygdebok under gården Grimsrud bnr1. Deb 10 juli 1812 tilskjøtet Reier svingersønnen Mathias Engebretsen gården for 600 rdl., hvis skyld da var 14 lisp. tunge og 13 1/2 lispd.salt. Løsøret var også inkludert for en egen sum. Hele kjøpesummen i rbdl.s.v.1508. En påtegning 1823 viser at 4700 rdl. sto i gården.Mathias og Anne Kristine fikk disse barnene:1. Engebreth født 9 sept 1813 død 26 sept 1813.2. Elen Marie født 31 aug 1814.3. Maren Helsen født 1 des 1815 død 1822.4. Engebreth født 24 feb død samme år.5. Anne Margrethe født 14 mars 1818 død 1822.6. Ingeborg Maria født 26 aug 1819 død samme år.7. Ingeborg Maria født 1821 død 1822.Så er da Jacob født 13 juli 1812.Her er min adresse om du ønsker å få tilsendt kopien fra dåpen til Jacob. ruhalvo3@online.no.Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei MarieDette er jo helt glitrende. Mange takk skal du ha. Da kan jeg prøve å arbeide meg videre. får prøve å låne inn bygdebøkene i første omgang.Mange takk skal du ha. Og jeg tar gjerne en kopi. Mailadressen min er: llokkebo@telemarksnett.noLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Lars. Når de solgte gården Grimsrud i 1822 flyttet de nok til hennes bror Christian på Store Brevik hvor Anne Kristine døde. Store Brevik er nabogården i Vest. Den andre broren Jacob er på gården Smørbekk som ligger syd for Grimsrud og var en plass under Grimsrud. Hvis du ikke er lokalkjent vil det være vanskelig å finne ut at Schollerud skal være Skallerød på Jeløya. Mathias het Mathias Engebretsen Skallerød og var sønn av Engebret Mathisen Skallerød og Anne Margrethe Helgesdtr. født ca 1756. Anne Margrethe er datter av Helge NN og NN Haagensdtr. som er datter av Haagen Erichsen Skallerød (død 1735) og Maren Olsdtr. Det finnes ingen bygdebøker som omfatter Jeløy. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Knut. Dette var nyttig info. Betyr det at Jeløya heller ikke er omtalt i Rygge? Har du eventuelt mer om slektene fra Skallerød?I og med det er JAcob jeg har som ane ville det være fint å få vite om du har mer info om disse slektene.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Knut. Prøver med et nytt spørsmål, i og med at du er fra Moss :-)Barnebarnet til Mathias Engebretsson og Anne Kristine Reiersdatter, Johan Martin Jacobsen, gifter seg med Helene Marthilde Martinsdatter Nilsen i 1865. Hun er oldebarn av Johannes Bentzen og Berthe Giljus. Disse to siste finner jeg i folketellingen for 1801.Jeg lurer bare på om du kjenner til disse, synes navnet Giljus er spesielt som etternavn på ei dame i folketellingen i 1801.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Lars.Så fint å se at du har kommet litt videre i din søken etter Skallerødslekt.Jeg var ikke klar over at Schollerud var den samme plassen. (Du har jo et innlegg nr 7361, dette omhandler vel det samme?). Lykke til videre. Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Lars . Ja nå tror jeg du har kommet inn i min slekt om du har kommet til Berte Jansdtr. Gilius gift med tømmermann på Moss jernverk Johannes Bentsen. Gilius er som du skriver en noe spesielt navn. Det er latin for Egedius og brukes omtrent bare i slekter etter vallonere. Gilius (Giliussen) er en gren av smedslekta Gasmann fra Søndeled - Gjerstadområdet og det skulle vel passe fint for deg. Berte Jansdtr. Gilius født 1790 på Moss jernverk er datter av hammersmed på Moss Jernverk Jan Hansen Gilius og Else Kirstine (Stine) Musticheit. Jans foreldre er hammersmed Hans Giliussen og Kirsten Jansdtr. Foreldrene til Hans er hammersmedmester på Egeland Verk Gilius Hansen Gasmann og Karen Hansdtr. og han er igjen sønn av masovnmester Hans Gasmann som døde i Søndeled i 1734 106 år gammel. Anne Kirstine Rejersdtr. Grimsruds aner kan du finne langt bakover om du leser bygdebøkene Vestby I og II nøye, som jeg tror du får kjøpt av Vestby kommune. Du bør kontakte Einar Kristen Aas som eier Skallerød så får du nok hjelp bakover og Svein Arnolf Bjørndal har jo gitt deg opplysninger enda lenger bakover om Skallerød som synes å være samme slekta med Haagennavnet. Jacob Mathisen Skallerøds kone Wilhelmine Olsdtr. Saastads aner i Rygge og Råde kan du følge langt bakover, minst til 1300tallet (Gyldenhorn). Nå tror jeg du har fått nok å gjøre i lang tid i mange interessante slekter. Lykke til og jeg håper å få høre hvordan det går. Min emailadresse er Gilius@online.no Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Lars.Bare en liten opplysning.Jeg har selv fått kjøpt Vestby Gårdshistorie bind 1 og 2 av Vestby kommune. Den gang(ijor) hadde de ikke mange eksemplarer igjen. Så hvis du vil kjøpe disse, bør du være snar. Du kan jo selvfølgelig låne dem på biblioteket også.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.