Gå til innhold
Arkivverket

[#10122] Ole Michelsen Nedre Kleppe


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Det er noe med å ta opp igjen et arbeid som har ligget til side en stund.....Jeg ble så matt av å lete etter fødselsdag og far til denne Ole'n min - til slutt gikk jeg ganske vill i Ole'r og Michel'er - at jeg måtte ha en pause fra dem alle sammen. Men nå skal de til pers: Ole Michelsen Nedre Kleppe ble viet til Karen Olsdatter Krogaasvog 10/8 1806 - iflg. DA. Jeg er nå enig med meg selv at dette er rette Ole. Men hvem var da hans far? Kandidat nr 1: Michel Olsen Næsse i Strudshamn, 1801- tellingen - har en sønn som heter Ole. Kandidat nr 2: Michel Olsen Nedre Kleppe - samme telling - er min favoritt. Han har nok kalt eldste sønnen Ole - og sendt ham i veg for å gjøre tjeneste. MEN: Jeg har litt blandet erfaring med 'brudgoms bustad' blandt Askøys vigde. Rett så ofte oppgis adresse på den gården de befant seg da Amors piler traff.... Altså: Har Michel nr 2 en sønn kalt Ole, når var han født, og er han 'min'? Har noen mulighet til å sjekke dette uten at det vorder dem for meget bry, blir jeg veldig takknemlig! Hilsen Siri 8o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Michel Olsen og Agaathe Hansdatter, Kleppe får en sønn Ole 20.03.1785.Michel Olsen og Berthe Anthonidatter, Strudshamn får en sønn Ole 22.03.1772.Dersom du kan finne alderen på 'din' Ole da han giftet seg i 1806 , burde du kunne se vilken av kandidatene som passer best. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Ole og Karen/Kari får sine barn på Judvig/Juvik. En Ole Mikalsen dør på Judvig 68 år gammel den 29.12.1849.Hans fødested oppgis til Nedre Kleppe.Jeg vil anta at det er den samme Ole som ble født på Kleppe i 1785. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Jeg heller også mer og mer til den teorien - skjønt jeg må nok uansett en tur til kilden. Undres på om fru Agaathe Hansdatter er datter av Hans Rejersen som er en slik flittig kommunikant....Tusen takk i alle fall! Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Michel Olsen og Aagathe Hansdatter giftet seg i Askøy 18.06.1780.Hun var fra Florvaag.Døpt 07.06.1761 Aagathe av foreldre Hans Rejersen og Kari Nielsdatter.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Mikkel Olsen Nedre-Kleppe finnes det skifte etter. Se Skifteregister for Nord-Hordaland 1702-1857:6512 Mikkel Olsen Kleppe nedre Herdla 394b 11a 1805-1807Det er bare en hake ved det; Mikkel døde 9.2.1806 .Altså et halvt år før den antatte sønnen Ole Michelsen gifter seg 10.8.1806.Men, sønn til Mikkel -1- , Ole Mikkelsen Strudshavn, gifter seg i 23.1.1805.En vil fra skifte etter Mikkel Olsen Nedre-Kleppe få oppgitt om sønnen er gift eller ikke.Er han ugift, har en ihvertfall eliminert Ole Michelsen StrusshavnPå -Arkivforumet- ( DA) er de alltid behjelpelige med å svare på spørsmål angående disse skifteneGeir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.