Gå til innhold
Arkivverket

[#10130] Aner i Rostock (Mecklenburg), Tyskland


Gjest Øystein D. Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein D. Stiansen

Har en ane (Johann Christian Spaan) som innvandret til Bergen fra Rostock.I november 1761 får han borgerbrev som 'høcker'. Hans sønn jobber senere for kjøpmann Christopher Brochmann i Bergen, som fikk borgerbrev i 1775. Brochmann kom fra 'Svanøe ved Rostock'.Jeg prøver å finne en link mellom disse to familiene i Rostock. (I tillegg til all annen informasjon om familien...) Hvor skal jeg henvende meg? Har noen anelser om forum som dette i Tyskland?Hvor ligger Svanøe ved Rostock?mvh Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil anbefale deg en arkivreise til Archiv der Hansestadt Rostock. Du finner arkivets webadresse og en del mere informasjon og data på min webside www.vigerust.net/by/rostockindex.html Jeg har vært i dette arkivet en hel arbeidsuke i 2001 og en hel uke nå i sommer, og kan anbefale det på det hjerteligste. Blant annet finnes det en samling under navnet 'Familienakten' der innholdet er alfabetisk sortert på slektsnavn.Svanøe ligger på Vestlandet i Norge, ikke ved Rostock, der et slikt navn er ukjent. Men like sør for Rostock, omlag 16 km, ligger byen Schwaan, og det er kanskje denne byen du spør etter? Schwaan fikk bystatus allerede 1234 eller deromkring, men i Bergenskilder står det gjerne 'Schwan ved Rostock' eller lignende. Reisen med buss Oslo-Rostock koster bare litt over tusenlappen, så det er ingen grunn til engstelse, og på internett kan man bestille privatlosji eller hotell for en rimelig penge, dvs mye rimeligere enn i Norge. Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Tusen takk for tipset! Jeg har lurt på om jeg måtte helt til Rostock for å finne mer infomrasjon. Det kan jo godt være at jeg finner noe på linken din.At det skal være Schwaan høres jo også svært logisk ut :) Syntes det var litt merkelig med denne Ø'en på slutten av Svan...mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Jeg var i Schwaan i sommer men fikk ikke undersøkt noe arkivmateriale dessverre. Med tid og stunder blir det nok en tur ned til Rostock for litt mer seriøs leting.Jeg har lett litt mer om familien Brochmann etter et mulig spor i nord-Norge men så langt har jeg ikke hatt noe hell. (se tema 66791)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

I Schwaan finner du til nød et byarkiv, muligens i rådhuset. Hovedstoffet ligger nok i Rostock og i et amts- eller Kretsarchiv (som jeg ikke har undersøkt hvor er, kanskje det som er i Güstrow).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.