Gå til innhold
Arkivverket

[#10135] Ivar Engeset, gift med Ragnhild Pedersdotter Gjøsund - foreldrene hans?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har en mistanke om at Ragnhild er hun som er gjengift med Jørgen Eriksen under 1801-tellingen. Altså er Ivar død. Men hvor kom han fra?Det finnes en Engeset-gard i Stranda, men jeg klarer ikke å finne noen Ivar/Iver som er passe gammel til å være gift med Ragnhild og bli far til min Kari Ivarsdotter Gjøsund i 1767.Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HeiDet finnes jo en gard Eng(e)set, i Engsetdal Skodje kommune ved folketelling 1800 under Borgen M&R. Under Engsædt Store er det en Ivar som kanskje er en slektning.Søker forøvrig etter aner til min tipp-tipp-tippoldemor Eli Olsdtr. Gjøsund ca 1726-1788 gift i Vestrefjord Haram kommune med Johan Nielsen Birkevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Ja, Skodje kunne også passe bra med denne gjengen her. Jeg får lete etter bygdebok...Eli har jeg dessverre ikke blant mine Gjøsund'er - bare Elling, Kari, Peder, Peder og Ragnhild.Jeg har en inngiftet Nils Einarsson Birkevoll, født en eller annen gang mellom 1690 og 1710, tipper jeg - kan han være i slekt med din Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HeidiTrist du ikke hadde Eli med da. Når det gjelder Nils Einarson Birkevoll født ca 1698, så var han far til Johan. Gift med Anne Johansdtr Gjelsten. Nils tok over farsgarden bare 17 år gammel og rakk å få to barn før han døde i 1722. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Heidi Vil bare fortelle deg at det finnes en gård i Ørsta ved navnet Engeset også en i Volda. Jeg så flyktig i dem når jeg var oppom biblioteket idag men kunne ikke se din Ivar noen av stedene. Men jeg så bare gjennom i full fart, biblioteket stenger så tidlig lørdager og ekstra tidlig om sommeren. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Huse

I Kyrkjeboka for Haram 9. juli 1769 Kari - Moder: Ragnhild Pedersdt. Gjøsund Fader: Iver Johnsen Engeseth, 'en gift Mand'. Denne Ragnhild vart gift med Lars Gundersen, dei bygsla i 1770-åra Nordigard i Ålesund, men kom seinare til Sandøya, der Kari vart gift. Er det desse det er tale om ? Mvh. Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Beklager seint svar, Anne - men ja, det er det. Kari er min manns 3-tippoldemor, Ragnhild og Iver hans 4-tipp'er - hadde vært gøy å finne noen foreldre til ham! Ragnhild har jeg foreldre og besteforeldre på, men tar gjerne imot fjernere aner, hvis du skulle ha dem liggende...Så de var ikke gift med hverandre? Det ante meg! Enda bra han innrømmet farskapet - ble det kirkebot på ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

I Digitalpensjonatet under Sulasoga er kyrkjebøker for Borgund lagt ut: VIGDE: 1762 - Brudg. Iver Joenss. Engeset uk. Brud Lisbet Joensdt. Ousdal av Volden FØDDE: 1737 - Iver - Far: Joen Ingebrigtsen Engesætten. Kanskje dette er rette vedkomande. I så fall er det nok Engeset på Ellingsøya i Borgund. Skulle gjerne få opplysningar om Ragnhild sine aner. Fleire av den familien kom til Sandøy. Om det vart kirkebot på Iver, kan eg kanskje finne svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Ivar Fylling

Litt 'justering': Engeset i Borgund finst på Grytastranda, ikkje på Ellingsøya, såvidt eg veit. Johannes Nielsen frå Byrkjevoll, Vestrefjorden, då i Vatne, og Eli Olsdtr. Gjøsund, då i Haram, vart vigde i Haram kyrkje 30. juni 1748. Vitne var Peder Rasmussen Sæther og Rasmus Knudsen Eeg. Eg ser ingen Ole på Gjøsund med dåpsbarn 1720 - 1730. Der er ein Peder og ein Mogens. Men Haram kyrkjebok er 'mager' for perioden 1705 - 1738, så Eli kan godt vere fødd på Gjøsund for det.Ein av oldefedrene til Johan(nes) Nielsen, Amund Jonsen Eidsvik, ser ut til å vere ein felles stamfar for ein stor del av innbyggarane i Vatne og Haram, det gjeld i allefall Alvestad og Hildre, som eg har sett mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

At Eli Olsdtr ikke er nevnt i kyrkebok var dårlig nytt. Gjøsund er vel på Roald Vigra, nåværende Giske kommune. Vi får håpe det kan finnes stoff i bygdebøker eller anna der. Jeg finner ved folketelling 1801 en husmannn Peder Olsen Gjøsund 66 år, som kan ha rette alderen til å være broren.Amund Eidsvik har nok en stor etterslekt, som en kuriositet kan nevnes at hele tre av barna til Amund, Marthe, Jon og Einer (som kom til Birkevoll) er mine 5xtippoldeforeldre.Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Har vært på biblioteket i dag og lett etter forfedrene til Johanne Antoniusd. Osdal f ca 1789 (Osdal i Austefjorden, Volda). Foreldre viste seg å være Antonius Jonson Osdal og hans 2. kone Eli Abrahamsd. Åsebø (fra Nordfjord). Disse står også i folketellingen 1801. Far til Antonius var Jon Antonison som døde 1743, 62 år gammel, dvs født ca 1681. Det er antydet at han kom fra Skrede (Hornindal). Hvis det er riktig er foreldrene trolig Antonius Botolvson og Lisbet Vilhelmsd. Lødemel. Da sønnen Jon overtok Skrede etter Antonius, stiller jeg meg noe tvilende til at dette er samme Jon som er nevnt i Osdal. Desverre har jeg ikke notert navnene på barna til Jon (Osdal), men antar at det er denne Jon som er far til Lisbet Jonsd. født 1737. Hvis koblingen til Skrede er riktig er Lisbet kalt opp etter sin farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Iflg. 'Hornindalsboka' levde Jon Antons på Skrede 1623 - 1710. Etter 'Voldasoga' kom Jon Antoniss. (Skrede??) Osdal til br. 2 i Osdalen i 1725. Han hadde fyrst budd nokre år på Aurstad. Han er ikkje nemnd i brukarlista for Aurstad. Så desse to er nok ikkje same Jon'en!Barna til Jon var - kona er ikkje nemnd; 1. Antonius f. 1730, br. garden- far til Johanne. 2. Anne, g. til Mork i Hjørundfjorden 3. Lisbet, f. 1733, var trulova 1756 m. båtsmann Einar Olsson og fekk sonen Johannes f. 1756. Lisbet vart g. 1761 med Ivar Jonsson Engeset i Borgund. 4. Anne g. 1768 m. Jetmund Halvards. Berknes 5. Rasmus 6. Ola f 1740 g. 1766 m Brit Olsd. GjersdalPå bruk 3 i Osdalen kom i 1705 Rasmus Antoniusson. Han døde i 1733, då er Steffen Antoniusson Raudemel(Tomasgard) nemnd som verje for borna.Kan han vere ein bror av dei to ovannemnde? P.g.a. at barna til Jon og Rasmus har same namn, kan desse to godt vere syskjen.Steffen Antoniusson Raudemel (Tomasgard) har eg leitt etter i mange år - men han er 'Nåla i Høystakken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Sol !Steffen Antoniusson Raudemel (Tomasgard) f. ca 1679 død 1755. er min 5xtippoldefar som skulle være gift med Brit Larsdtr. Har selv lett etter han. Er etterkommer av sønnen Steffen Steffensen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erik Døving

Leitar du fortsatt etter Engeset?Det er også Engeset i Dalsbygda (Norddal), gje meg eit hint dersom eg skal slå opp i Ættebok for Norddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Ei farsyster av Jon Ingebretsen Engeset, Ragnhild Ingebretsd. Engeset, dpt i Borgund 29 jan 1699, vart gift med Hans Andersen Gryta og busette seg på Hildre. Ein sjekk i Borgund kyrkjebok viser at ho fekk fire yngre brør: Niels i 1701, og Jon, Jon og Jon, f hhv 1702 1703 og 1704. Det er vel grunn til å tru at det er den yngste av desse som er far til Iver Jonsen Engeset f 1737? Foreldra til Jon Ingebretsen er Ingebret Jonsen Engeset ca 1665 - ca 1740 og Gjertrud Eriksd. 1655 - 1737. 1 jan 1729 blir 'Jan' Ingebretsen Engeset gift med Anne Iversd. i Borgund, så ho er kanskje mor til Iver Jonsen Engeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Bjørlykhaug Hånes

Hei! Her på Grytastranda i Haram (tidlegare Borgund) er det to gardar med namnet Engeset.Helsing Solveig Hånes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.