Gå til innhold
Arkivverket

[#10142] Berthe Pedersdtr. & Rasmus Knudsen Kjempe, Bergen.


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Rasmus Knudsen Kjempe, født 1680 Syndal. Døde 29 mars 1747 St. Jørgen, Bergen.Rasmus giftet seg ca. 1709 i Bergen med Berthe Pedersdatter, visstnok fra Bergen.Sammen fikk de disse barna: Pernille f. ? Malene f. ca. 1710 Dorthea f. ca. 1715 Petriche f. ca. 1717Ifølge Familysearch er alle barna utenom Pernille født i Bergen. Jeg har ikke funnet fødselsdato og sted på henne, så hun kan jo likevel være født der..Er det noen som vet mer om familien ? Var Pernille født i Bergen ? Når var Berthe født ? Bodde de i Bergen hele tiden ? Hvem var forfedrene deres ? Spørsmålene er mange.. Jeg vet at Pernille flyttet til Hillesøy i Troms og giftet seg med Simon Olsen f. 1695.Håper noen vet mer enn meg om mine forfedre fra Bergen.. Jeg blir glad for etthvert skritt videre !Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett i kirkebøkene for Bergen her på DA, og ikke funnet ekteskapet eller barna født i Bergen. Bergen i Fam.search kan like godt være Hordaland e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her har du det jeg har på søsteren Dorthe. http://www.troms-slekt.com/per.htm#19 Sønnen til Dorthe og Elling, Stephen, flyttet også til Troms, og bosatte seg i Rossfjorden. Jeg har fått referert et skifte etter Rasmus Knudsen, engang, der det heter at Simon Olsen er fra Sandnes i Salten, men dette må vel være Sandnessundet eller Sandnes ved Sandnessundet utenfor Tromsø. Da Statsarkivet i Bergen forsøkte å lete opp dette skiftet for meg, kunne de imidlertid ikke finne det. Jeg tar gjerne i mot det du måtte ha av detaljer om Kiempe-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei ! Takk til Berit for at du har lett i kirkebøkene ! Nei sannelig om jeg vet hvor man skal lete for å få bekreftet disse opplysningene. Og hvis Bergen kan være hele Hordaland er det jo straks et større område..Og til deg Per Helge; Det er vel fra din hjemmeside det meste av opplysningene er 'røvet'.. -Jeg ble tipset om at du hadde denne slekten på siden din, og det var mye nytt å hente der ! Hvis jeg finner ut noe mer enn dette, skal jeg sende det til deg. Så synd at ikke skiftet etter Rasmus ble funnet. Jeg leter nemlig etter Simon Olsens foreldre og det er ikke så lett når man ikke vet med sikkerhet hvor han kom fra..Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Mange slektsgranskere har visstnok ført opp Ole Knudsen fra Aursfjorden som far til Simon. Du finner dem i så fall her i 1701-tellinga: http://per.inge.nilsen.com/slekt/index12.html Se på gården Ørisfjord under Hillesøy. Men det er etter det jeg vet ingen kilder som bekrefter denne antagelsen. Når det gjelder skiftet, mener jeg at jeg fikk det referert i diskusjonsforumet her i digitalarkivet i et svar fra enten Oldervik eller Nedrebø, men det er så lenge siden at det var før en datakrasj som slettet alle innlegg for noen år tilbake. Så skiftet ligger der nok på en eller annen måte, og dukker nok opp igjen. Vi får bare vente og se. Den dagen jeg får anledning til å ta en Bergen-ferie skal jeg slå opp telt på statsarkivtrappa, og bo der til jeg har løst alle mine Bergensmysterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei igjen ! Takk for kjapt svar ! Ja dette var jo spennende.. -Jeg må må få sjekket opplysningene om Simon neste gang jeg drar på statsarkivet her i Tromsø. Men ang. skiftet etter Rasmus, -da finnes det iallefall så lenge det 'bare' var en datakrasj (bank i bordet..). Vet du foresten om det bare er denne familien som heter Kjempe, eller om det er flere ?Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er nok Flere Kjempe-slekter. Navnet forekommer flere steder utenfor Bergen, og søker du i kildene her på Digitalarkivet, vil det dukke opp en rekke Kjemper i Bergen. Om de er i slekt alle sammen, eller om det finnes flere av dem, vet jeg ikke. Jeg har lest i et gammelt tidsskrift for en bergensk genealogisk eller lokalhistorisk forening en gang, et forsøk på å samle trådene i denne Kjempe-slekten. Men forfatteren lyktes ikke i særlig annet enn å ramse opp Kjemper fra forskjellige kilder. Artikkelen var imidlertid skrevet lenge før dataalderen og de nettutlagte kilders tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Irene Westen

Bare til info! Ifg. boken Hetland skipreieide av Petrus Vaaland og Olav Heskestad - Heskedal 2 side 873: 'Om Kjempefamilien har sogneprest B.O. Stuve i Malvik opplyst: Han antar at denne har sitt utspring fra borgermester og rådmann i København 1510-1534. Paul Kjempe som var ivrig i reformasjonens innførelse. En slekt som het Kjempe bodde i Tr.heims-området på 15-1600 tallet og som kan ha hatt forbindelse av samme slags navn i Stavanger, men som det ikke er funnet bevis for.' Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.