Gå til innhold
Arkivverket

[#10143] Meyer. Preuss (Preutz), Becher, bodde i Bergen, hvor kom de fra?


Gjest Torill Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johannessen

Frantz (Joseph) Meyer f.ca.1756, hvor kom han fra og hvor døde han. Giftet seg i Bergen i 1776 med Anne Susanne Preuss f. i Bergen i 1753 og døde i 1793. Barn: Marie Elisabeth 1776, Joseph Fredrich 1778, Giertrud Sophie 1779, Dorothea Becher 1780, Birgitte Alide 1782, Jan fredrich 1784, Anne Magdalena 1787, Frantz Joseph 1791 og Andreas Valentin 1793. Alle født i Bergen. Anne Susanne Preuss var datter av Friderich Preutz, underkonstabel, d. 1765 i Begen og Dorothea Friderichdtr. Becher d.1793 i Bergen. Hvor kom de fra? Hvem var foreldrene? Er det noen som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek kan dessverre gi liten assistanse her. Det kan synes rimelig å regne med en nær forbindelse mellom Dorothea Friderichsdatter Becher og klokkeren i Eid i Nordfjord Friderich Hansen Becher (gravlagt 26. mai 1754, 70 år gammel). Han hadde vært klokker i Eid siden 1708, og han var gift med Susanna Absalonsdatter Lemmechen. Navnet Susanna dukker opp i neste generasjon.Klokkeren Friderich Becher skal være sønn av Hans Becher og kone Lisbeth Olsdatter. Hans Becher hadde først vært gift med Trine Jochumsdatter (trolovet i Domkirken 9. september 1664), og giftet seg med Lisbeth Olsdatter i Korskirken 21. november 1675.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johannessen

Takk for svar Yngve Nedrebø. Fant noen notater som jeg har skrevet av fra et håndskrevet arkiv på Statsarkivet i Bergen. Det er muligens det som heter Sollieds kartotek, hvor mange av de samme opplysningene står, så jeg har nok lurt litt på denne Fridrich Hanse Becher. Der fant jeg ikke opplysninger om hans kone Susanne Absalonsdtr. Lemmechen, har du mer på henne? I mine notater finner jeg sammen med opplysningene om ekteskapet med Lisbeth Olsdtr, navn på barna deres: Hans Hansen Becher +1715, Jochim Hansen Becher, Dorothea Hansen Becher og Fridrich Hansen Becher. Her ser jeg at Dorothea navnet går igjen også. Under borgerbrev i Bergen mellom 1600-1751, finner du en Hans Becher, fødested: Laag i Mecklenburg, hvor nå det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Susanne Absalonsdatter Lemmechen/Lemmichen ble gravlagt i Eid 29. januar 1747, 69 år 31 uker gammel. Hun var datter av Absalon Hanssen Lemmichen, som var bosatt på Nedre Os i Eid, og gift med Lisbet Hansdatter. Absalon døde rundt 1685, kona Lisbet før 1706.Absalon var sønn av Hans (Pedersen) Lemmichen, kapellan i Eid i bortimot 50 år. Han ble kapellan der ca. 1622, var gift med Berette, og hadde minst fem sønner og to døtre. Han bodde på Osnes i Eid, og var i tillegg til sin geistlige gjerning også gjestgiver og handelsmann, og han drev i tillegg som pengeutlåner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johannessen

Vil takke Yngve Nedrebø for mye info. Her er nok en forbindelse. For å komme videre må jeg vite hva slags kilder du har brukt. Til deg eller noen andre har jeg to spørsmål: Finnes det en bygdebok som dekker Eid i Nordfjord?Hvor langt tilbake går kirkebøkene i Eid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Det er to bygdebøker : Jacob Aaland 'Nordfjord frå gamle dagar til no . Eid og Horningdal' den kom ut i 1909 . Edvard Os ' Eid og Horningdal' den kom ut i 1953. Kirkebøkene går tilbake til 1722 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.