Gå til innhold
Arkivverket

[#10144] Berit Andersd. Furnes g.20.01.1833 i Veøy med Peder Peders.Krogseth


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Berit Andersdatter , Furnes giftet seg i Veøy/Vestnes Møre & Romsdal den 20.01.1833 med Peder Peders. Krogseth.Er der noen som har tilgang til kirkebøkene og kan sjekke ekteskapet i 1833 , eller fødselen til Berit/Bereth i 1807?Jeg vet bare at faren var angitt til Anders Furnes.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der håp om at noen kjenner til denne Berit Andersdatter, eller er der noen som har tilgang til kirkebøkene i Veøy over gifte i 1833 , og som kan se nærmere på hva som måtte stå om brudens fødested og opphav der? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg bringer dette innlegget opp i lyset igjen , i håp om at noen enten kjenner denne familien , eller har tilgang til kirkebøkene og således kan sjekke fødselen/ekteskapet hennes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver igjen.Er der noen som har tilgang til kirkebøkene for Veøy og som har anledning til å sjekke ekteskapet i 1833 mellom Berit Andersdatter og Peder Pedersen Krogseth.Jeg vet at filmene kan fjernlånes, men jeg reiser mye i jobben for tiden og har vansker med å finne tid til å sitte på biblioteket foran filmleseren. Jeg skulle gjerne visst hvem denne Berit var datter av.På FamilySearch finner jeg bare at hun var født i Tresfjord 1807 og faren het Anders Furnes.Kan noen med gode geografiske kunnskaper om området fortelle meg hvor Furnes kan være? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Her er vielsen. Ministerialbok for Veøy, Vestnes, 1818-1847, pag. 396, #1:1/Ungk. Peder Pedersen Krogseth, 29 Aar gl:/Pige Brith Andersdatter Furnæs 26 Aar gl:/Rasmus Vestnæs og Anders Andersen ib.-/20 JAN 1833/I Vestnæs Kirke./-/-/Den nærmeste Furnes-garden jeg vet om er i nabosognet Ørskog på Sunnmøre. Peder har jeg ikke 'truffet' før, så jeg antar han er fra Krogseth i Tresfjord sogn, og ikke Krogseth i Veøy hovedsogn. Den sistnevnte gården ligger ved riksvei 64, omlag der du forstår at du ikke kommer til å nå fergen fra Åfarnes... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ytters i Tresfjorden der fergen over til Molde i dag legger til har vi Furneset. I 1801-tellingen låg denne gard helst under Vestnesgarden og finnes derfor ikke i tellingen som egen gard. Under Wæstnes har vi en Anders som i teorien kan være faren (Husmand med jord 36 år)I 1865-tellingen finner vi Furnunæs i Vestnes sokn.hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for flott geografiorientering vedr. Tresfjord og Furneset.Da har jeg et godt spor å jobbe videre med.Finnes det en bygdebok som omhandler Vestnes/Furnes? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser på FamilySearch at Anders Andersen giftet seg i Veøy 31.05.1801 med Giertrue Lassesdtr.Samme sted finner jeg også at paret får en del barn mellom 1806-1817, men ingen Berit.I 1801 tellingen finner jeg Anders og Giertrue på nabobrukene Vestnes i Veøy.Jeg har derfor en følelse at dette kan være Berits foreldre.Om noen har tilgang til kirkeboka over døpte i Veøy rundt 1807 , hadde jeg satt stor pris på om noen kunne se etter Berits fødsel/dåp der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Når det gjelder bygdebøker for Vestnes kommune så har dessverre dette stoppet opp. Det er utkommet 3 bind, men de omtalte garder er ikke kommet med der. Om jeg kommer over noen ledetråder i de utgitte Vestnesbind så skal jeg gi et hint.Krogset ligger på andre siden av Tresfjorden. Furneset er et bruk under Vestnes gr nr 51.Kirkebøker er dessverre ikke min sterke side.Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I Gard og Slekt Tresfjord kom jeg over følgende:Øvstedal, Ottaplassen Teigen 1848-1880 Otta Anderson Furnes (1806-ett.1875) gift med Marit Amundsd. Øvstedal Barn Amund, Anders, Sivert, Karen Andrina, Marta Bergitta.-1834 har KB vigde i Tresfjord Otte Andersen Vestnes og Marit Amundsd. Øvstedal-Otta kom fra Furnesa under Vestnesgarden, son til plm. Anders Bentson Svinebøen Furnes og kone Anne Ottad. Hjelvik, dei har sit første barn døpt Amund i Vestnes 1834.Det er nært å tro at Otta må være bror til Berit. Furnes ser ut til å være en liten plass med bare en bruker. Svinebøen er en gard/bruk omtrent der vegen fra Ålesund treffer Tresfjorden. Hjelvik er første gard i Rauma etter at vi har passert kommunegrensa Vestnes/Rauma mot Åndalsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.