Gå til innhold
Arkivverket

[#10146] Tana i Finnmark


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med denne: Ser der er kommet ut en fin bok om slekter i Tana så om noen har tilgang på boken og kan sjekke denne for meg hadde det vært fint. Leter etter foreldre og søsken av : Anna Benthine, født 20 Juni 1917 i Sandfjord (?), Tana. Ble gift med Ingvald Andreas Kristiansen fra Kiberg i Finnmark. Vinteren 1944 reiste de sørover med et dampskip D/S Carl A...? og Anna Benthine døde da mellom Hammerfest og Tromsø. Hun ble begravd i Narvik i november 1944. Bopel er da omtalt som Bonaker ? i Tana. Stedsnavne er vanskelig å tyde og er jo ikke noe kjent i området, håper noen kjenner til denne slekten. Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Jeg kan ikke hjelpe deg med Anna Bernthine, men med noen av dine spørsmålstegn. Sandfjord i Tana er nok korrekt, men hvor det er er jeg usikker på. Jeg tror det er flere steder som heter Sandfjord. Det omtalte bopel er Bonakas, som så vidt jeg husker, ligger nedenfor Rustefjelbma, mot Langnes og munningen av Tanaelva. Et av dampskipene som ble brukt under evakueringen av Finnmark het Carl Arp. Tilstandene ombord var fryktelige. Her et lite utdrag fra en hovedoppgave som jeg fant på nettet: 'En del opplevde likevel tvangsevakueringa som mer grufull enn andre. I Porsanger og Indre Billefjord satte tyskerne inn to store skip - Karl Arp og Adolf Binder. 1900 finnmarkinger og 400 tyske soldater skulle fraktes til Narvik. De evakuerte ble stuet ned i lasterommene, og reisen varte i 5 dager. Det var redningsutstyr for 200 passasjerer. Skipene førte våpenlast, og det var lagt lemmer og halm over ammunisjonskassene (Hauglid/Jensen/ Westrheim 1985:62). I stanken fra egne ekskrementer og med lus i halmen utviklet nesten alle dysenteri, difteri eller tyfus. Nitten av ofrene ble gravlagt i Narvik (Hauge/Hauglid 1995:189).' Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei, Tusen takk skal du ha for svaret Liv-Inger. Det var nok ikke bare, bare på den tiden heller. Jeg vil bare si at jeg har funnet ut om Anna Berthine i dag. Fikk svar via Tana kirkekontor, trodde ikke det gikk siden det ikke var kommet ut på mikrofilm. Anna Berthine, født 1917 død i Narvik 1944. Hun var født i Smalfjord i Tana, av foreldrene Elen Persen og Kristian Johansen Aikio. Hun ble gift med Ingvald i Tana i 1940 og de bodde da i Bonakas. Så spørsmålet mitt videre blir da, finnes det noen søsken / flere barn av Elen og Kristian ? Ønsker kontakt med noen av denne familie. Takk for hjelpen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Mariann, Laila og Andreas. Jeg har for tiden boken Tanaslekter på lån via biblioteket men den førte meg ikke lenger fremover, desverre. Fant ikke Kristian oppført under Aikio og han var jo sannsynligvis født i 1880 årene. Skal prøve å gå inn på de linkene jeg fikk fra dere og se, og vil også senere sende en mail til deg Mariann. Takk for hjelpen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei, eg reiser til PROVENCE!! på tirsdag,(og vert i 14 dg.) visst du skriv mail etter 10.9, og ikkje får svar, så veit du kvifor....Ville berre sei det.... Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Takk for innlegget og god ferie til Provence, det høres helt flott ut. Jeg sendte en mail til deg for ca. 5 minutter siden, så den ligger vel i innboksen nå. Håper du kjenner til noe av dette. Du kan også kontakte meg på mail hanne.heen@alfrnesset.no. God ferie, Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.