Gå til innhold
Arkivverket

[#10160] Kari Larsdatter Knive gift 27.07.1774 med Rasmus Hansen Gevelt, Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei...Er det noen som vet hvem Kari sine foreldre var. Jeg TROR det er hun som blir døpt i 1751 av foreldrene Lars Svensen Knive og ??, i så fall hvem var hennes morHun og mannen hennes bosetter seg siden på Svar på Eiker i 1801.Så lurer jeg på om det er noen som vet tid Rasmus Hansen dør, ved deres barnebarns giftermål i 1838, er det en Rasmus Hansen blant forloverene, er det den sammen mannen ??, jeg har ikke lyktes å finne han død før det, mulig jeg har oversett noeHilsen M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Magne. Du er definitivt på rett spor. Begrunnelse nedenfor. I Ekstraskatten 1765 for Eiker finner du på Knive LARS SVENDSEN og hustru Marthe Larsdatter - Kirkeboka for Eiker sier at Lars Svendsen Knive og Marthe Larsdatter troloves i haug kirke 2. søndag i Advent 1748. og vies 29 desember samme år. En av forloverne ved vielsen er Anders Svendsen (en mulig bror av brudgommen). Tollef Clausen er den andre forloveren. Lars og Marthe har i 1765 to hjemmeboende barn over 12 år: Jacob og Karen - I tillegg er det en enke der - Kirsten Jacobsdatter (Kanskje en bestemor til barna) - Om du sjekker døpte på Eiker - vil du se at Sven Larsen Knive døper Maria-er i 1766 (dør fire uker gammel) og i 1767 - mødrene til Maria-ene heter Marthe...henholdvis Jacobsdatter og Pedersdatter... Så noe er nok feil her.. Den godeste Lars Svendsen hadde neppe 3 ulike Marther på 2 år. Mulig at det er flere Lars Svendsen på Knive, Men dette er lite sannsynlig. Ser vi på konfirmerte på Eiker: finner vi sannsynlige søsken av Kari Larsdatter Knive i perioden 1765 - 1773: 1767april26 i Fiskum kirke JACOB LARSEN KNIVE,1768april10 KARI LARSD.KNIVE,1770april22 Fiskum kirke SVEN LARSEN KNIVE Begravelseslistene avslører: 1766mars28 MARIA LARSD. KNIVE 4 uker gammel - 1768mai01 JACOB LARSEN KNIVE 19år I 1801 ser vi at Rasmus og Kari har 6 hjemmeboende barn. Marthe 24, Hans 22, Lars 16, Anders 14, Jacob 10 og Maria 6. I følge mormonerdatabasen fødte Kari 9 barn. Om vi ser på fadderbruken i disse 9 barnedåpene, ser vi at det dukker dukker opp en god del Knive-folk der- dette skulle jo ytterligere styrke teorien om at Kari er datter av Lars Svendsen Knive og Marthe Larsdatter - selv om jeg synes det er rimelig mye som peker i den retningen allerede. De ni barnedåpene kommer her: 1. Eli født 2 Oct 1774 Gevelt, faddere: Christopher Ulleren, Mari Hansdatter Gevelt, Rasmus Andersen Kruke, Anders Anderen Sand, Lars Olsen Querk. 2. Martha født 1 Nov 1776 Gevelt., faddere: ??? Kruke, Inger Rasmusdatter Hougsund, Anders Andersen Sanden, Jacob? Andersen Dynge?, Christopher Andersen uleselig sted, 3. Hans født 3 May 1779 , Gevelt. Faddere: Else Hansdatter Gevelt, INGEBORG LARSDATTER KNIVE (Så du den???..hehe), Peder Nilsen Langerud, Lars Olsen Querk, SVEND LARSEN KNIVE (dæven... ) 4. Jens - født 21 Jan 1782 Gevelt, faddere: Mari Nilsdatter Sanden, SARA LARSDATTER KNIVE.. (der var det jammen en til..tøøft), Christopher Andersen Gevelt, Jens...... Gevelt, SVEND LARSEN KNIVE (der var´n igjen, gitt) 5. Lars - født 11 Feb 1785, Gevelt, Faddere: INGEBORG KNIVE (tenkte meg det), Ingeborg Fossberget, Jens Gevelt, Ingebrigt Hellefoss, Nils Sanden. 6. Anders- født 23 Aug 1787, Gevelt, Faddere: Mari Hansdatter querk, Eli Andersdatter Sanden, Anders Peteren Knive, Halvor Pedersen Kolbrek, Anders Pedersen Hougsund. 7. Jakob (tvilling)- født 11 Sep 1790 -Gevelt - Faddere: Else Gevelt, Anne Nilsdatter Ulleren, Lars Querk, Ole Børgersen Kolbrek, Lars Pedersen Fossberg. 8. Nils (tvilling)- født- 11 Sep 1790 - Gevelt, Faddere: Anne Hansdatter Skougen, ANNE LARSDATTER KNIVE (jøss...jada...) Rasmus Kruke, Jon Nilsen Uleren, Nils Andersen Sanden. 9. Maria- født- 20 Sep 1794 - Gevelt, faddere: INGEBORG LARSDATTER KNIVE (jøss...igjen!),Kirsti Pedersdatter Fossberget? Halvor Kolbrek, Nils Jacobsen Dynge, Nils Andersen Haugsund. ------Dett var dett !!! Det er all grunn til å konkludere med at Kari Larsdatter Knive født 1751 var datter av Lars svendsen Knive og Marthe Larsdatter. Hilsen Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Jon....Og tusen takk for all hjelp...Jeg hadde jo fadderene på datteren Maria i 1794, men det er ikke altid hjernen følger med :)Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Siri A. Baklid

I tillegg til de barna du nevner, Jon, har jeg funnet følgende:Ingeborg, f 12.03.1775, uekte, datter av Rasmus Hansen Gevelt og Mari Joensdatter Haugsund. Vet du om dette stemmer?Jeg har også funnet en Eli Rasmusdatter Gevelt begr. i 1791, vet du om dette er datteren Eli f. 1774?Og til sist: Vet noen navnet på Rasmus' foreldre?Hilsen Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Siri.Rasmus Hansen dpt. 20.02.1746 på Sanden. som sønn av Hans Pedersen Gevelt 1717-1770 gift 30.05.1745 med Eli Rasmusdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.