Gå til innhold
Arkivverket

[#10168] Anna Jonsdtr. ,Skaare i Innvik ca.1742-1823 Tunold Innvik.Hvem var foreldrene ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Anna Jonsdatter skal være født ca.1742 på Skaare i Innvik i Sogn og Fjordane.Hun giftet seg i Innvik 06.01.1765 med Lars Olsen Tunold 1739-1818.Kan noen fortelle meg hvem foreldrene hennes var? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

En mulig kandidat til farskapet kan være en Jon Jakobsen Grov som var gift til Skåre, bnr. 2 Hamrane. Han døde i følge bygdeboka i 1768, 68 år gammel. Gift med Marte Larsdtr Skåre, d. 74 år gammel i 1777. Grov er nabogård til Skåre, og begge ligger i Oppstryn i Stryn kommune. Stryn lå under Innvik prestegjeld fram til 1842.Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Tor.Jeg har selv Jon Jacobsen som en klar kandidat.Han har en sønn Lars 1724- d.1798 på Skaare og muligens en datter Agothe 1735-d.1814 på Jelle.Om da Anne også er et av barna , er der jo mange år mellom Lars og Anne , men alt er selvsagt mulig.Hadde jeg bare funnet et skifte som kunne bekrefte teorien. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Er der born du kan sjekke fadrane på, kan du få gode tips. Oppstryningane var svært tradisjonelle i val av fadrar, som nordfjordingar flest. (Eg har dessverre ikkje desse folka i min base).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solbjørg Høydalsvik Ulvestad

Anna Jonsd. Skaare g. Lars Olsen Tunaal (må skrivast slik, dersom ein skal søkje etter dei i kyrkjebøkene for Innvik på DA) må vere dotter til Jon Jacobsen Grov g.m. Marte Larsd. Skaare, busett Skåre i Oppstryn.Fadderane til barna til Anna og Lars er ikkje til noko hjelp i dette tilfellet.Gamle 'oppkallingsreglar' i Nordfjord er til meir hjelp, bl.a; 'yrste son vart oppkalla etter farfar, andre son etter morfar, fyrste datter etter mormor og andre datter etter farmor. Hadde t.d. to av besteforeldra same fornamn, så kan ein finne to i same barneflokk som har same namn'.Døde eit barn, fekk oftast nestemann same namnet.Døde ein av ektefellane, så gifta, som oftast, attlevande seg nokso fort oppatt. Då vart den døde ektefellen, frå forge ekteskap, ofte oppattkalla i neste barneflokk.'Oppkalling-tradisjon' er ofte til god hjelp når ein har 'gått seg fast'.Anna og Lars hadde 11 barn; (Datoen er dåpsinnf. i kyrkjeboka).1. Feb. 1767 Ole (oppk. e. farfar) 2. 24.06.1768 Jon (oppk. e. morfar) død 3 mnd.g. (Innf. 11.des.) 3. 28.09.1769 Jon (oppk. e. morfar og død bror) 4. 25.12.1771 Else (oppk.e.farmor - ho fekk fyrsterang her - ev. fordi ho var død)) 5. 31.01.1773 Martha (oppk. e. mormor) 6. 23.05.1774 Elias 7. 24.03 1776 Lars 8. 15.11.1778 Martha (finn ikkje den andre Martha innf. som død) 9. April 1781 Synneve (heimedøypt og ant. oppk. e. morbrorkona på Skaare, som døde i 1778). 10. 10.06.1783 Elias (heimedøypt) 11. 28.05.1787 Jocum.Vil du ha fadderane, får vi kome tilbake til det.I denne barneflokken er det 20 år mellom den eldste og yngste, så det kan godt vere 18 år mellom Anna og broren Lars, han er ein av dei eldste i den syskjenflokken og ho den siste. Når det er stor aldersforskjell på syskjena, er det lurt å sjekke ca. alder til mora når barna er fødde. Har ho ein alder som er unaturleg for barnefødslar, er ein truleg på 'feil spor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Solbjørg for meget utfyllende svar.Jeg var kommet til at Jon og Marte var de mest sannsynlige kandidatene , og den troen ble jo klart forsterket av navnebruken.Vet du noe mere om Jon og Marte så er jeg interessert i opplysningene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.