Gå til innhold
Arkivverket

[#10171] Even Pedersen og Anne Andersdatter, gift 1797 på Toten, men hvor i 1801?


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Even Pedersen Gran og Anne Andersdatter Gårder blir gift på Toten 7.3.1797. (Kausjonsmenn er Anders Gran og Jens Gårder). De får datteren Berte (dp. i Hoff 5.6.1797) på Gran og Marte (dp. i Hoff 11.5.1800) i Granstuen. Sistnevnte dør i Granstuen 1 1/2 år gammel og begraves 8.11.1801.Så blir paret borte for meg noen år... Finner dem ikke i 1801-tellinga (hvis da ikke Even Pedersen er i tjeneste på Gran, men uten kone). Datteren Berte er hos pleieforeldre i Granstuen.1807 dukker paret plutselig opp igjen på Toten. De døper da sønnen Anders (16.8. i Hoff - født på Jerstad).Mer vet jeg ikke om paret. Har ikke klart å identifisere dem som døde. Det ser ut til at både Berte og Anders vokser opp, og blir gift på Toten - begge da boende på Gudderud.Kan noen hjelpe meg med dette paret som en periode har 'forsvunnet' for meg? På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Vet ikke om du har registrert at på garden Nordre Hvattum på Gran bor paret Even Pedersen (52 år og husmann) med kone Anne Pedersdtr (36 år) i folketellingen 1801. Ingen barn er nevnt. Kan ikke se bort fra at Pedersdtr. er feil for Andersdtr. Muligens verdt å sjekke ut? Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er også mulig at familien kan være utelatt fra 1801-tellingen. Hele 3 familier av mine egne forfedre mangler i tellingen: I Ås, i Drammen og i Fron. Felles for dem var at de var arbeider-/husmannsfamilier. Personene er å finne på de respektive stedene etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Muligheten for at de mangler i tellinga er sjølsagt tilstede, men det er det at de blir borte fra kildene i seks år, og har overlatt Berte til pleieforeldre, som gjør det hele så usikkert.Paret på Hvattum kan nok være verdt å sjekke ut. Er det noen som har kjennskap til slekter i Gran som kan bistå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.