Gå til innhold
Arkivverket

[#10178] Peder og Siri Håvelsdatter på Nordre Lie, Nes, Hedmark


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Har noen kjennsakap til ovennevnte ektepar, og flere opplysninger om dem/deres slekt?De hadde en sønn, Ole f. ca. 1694, som ble gardbruker på Flikkeshaug på Toten (g.m. Anne Jensdatter fra Flikkeshaug).Alle opplysninger mottas med stor takknemlighet! M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for hjelpa Hans! Er klokkerboka for den nevnte perioden rimelig komplett? Merkelig at ingen var å finne... Er det nevnte par på Lie nevnt ellers i klokkerboka eller i andre kilder?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Rune, nei, disse er ikke nevnt i klokkerboken. Navn på mor står ofte ikke der så tidlig men jeg finner ingen Peder med en sønn ved navn Ole i de angjeldende år. Det finnes heller ikke noe skifte på Lie med de navnene. Hvor finnes opplysningen om hans foreldre og at han er fra Nordre Lie på Næs? Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Opplysningen er ført inn i kopien av Neumanns protokoll under Flikkeshaug i dokumentasjonssenteret på Toten økomuseum, av en nyere hånd. Har sett tilføyelsene i flere sammenhenger, og mener de henger sammen med gjennomgang av tingbøker/pantebøker/skifteprotokoller for Hedmarken. Opplysningene har tidligere vist seg å stemme, så jeg syns det er merkelig...Kan jeg ha misforstått, slik at Peder er Ole Flikkeshaug sønn? Finnes det et par Peder Olsen og Siri Håvelsdatter på Nes (fortrinnsvis på Lie) rundt midten av 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Fikk omsider sjekket saken i dag, og jeg tok ikke feil: D.v.s. det sto klart og tydelig at Ole Pedersen Flikkeshaug på Toten, skulle være sønn av en Peder nordre Lie, Nes, Hedmark og Siri Håvelsdatter.Finnes det altså ingen Siri Håvelsdatter og Peder, evt. knyttet til Lie, på Nes på siste halvdel av 1600- og første halvdel av 1700-tallet?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Et skifte fra Lie 14.11.1693 oppklarer ikke akkurat saken, men kan bidra med innspill. Det skiftes da etter en Ole Jensen, som hadde vært gift med Siri Håvelsdatter (Sigrid Hofuersdatter). Min 'teori' går da ut på at Siri gifter seg opp att med en Peder, og at deres første sønn døpes Ole etter hennes første mann. Kronologisk passer det utmerket, men så var det kilder som kan bekrefte dette da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Else Kari Vilhelmsen

Hei Rune ! Du har kanskje skaffet deg den nyeste Nes boka hvor Nordre Lie er omtalt ? Der blir iallefall dine gjetninger bekreftet. Enka Siri ble gjengift med en Peder og fikk sønnen Ole, han nevnes å bo på 'Fliksu' i 1738. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.