Gå til innhold
Arkivverket

[#10179] Fire brødre i USA.


Gjest Gjermund Wøhni
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjermund Wøhni

Leter etter min oldemors fire brødre som utvandret til USA på slutten av 1800 tallet. De kom fra Kåfjord nær Alta hvor de arbeidet som gruvearbeidere ved Kåfjord kopperverk.Wilhelm Carlson dro 25.04.1872 med Hancock som mål. Han var da 23 år.Ambrosius Carlson dro 05.07.1893 med New-York som mål. Carl Ludvig Carlson dro 13.07.1898 med Portlan Oregon som mål. Han var da 29 år. Han var tilbake i 1901,men da med Seattle som bopel. Fridtjof Carlson dro 18.04.1899 med New York som reisemål. Han var da 33 år. Fridjof finner jeg igjen ved Ellis Island. Der står det at han er på vei til sin bror Ambrosius som da bor i Calumet Michigan. De var forresten tvillinger.Er det noen som kan hjelpe meg med å komme videre i min søken. Eller kanskje noen som har tips om hvor jeg kan fortsette å lete .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du trenger ikke svare på det engang. Jeg har funnet ham. I Calumet. Men, jeg har ikke tid til å legge ut resultatene før i morra. William (amerikanisert Wilhelm) hadde barn i hvertfall! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1900 bodde altså en William Carlson i Calumet, MI.Du kan se familien her: (litt tungt, men jeg valgte å ikke gjøre noe med det) http://lailas.net/lookup/calumet1900.gif det er census 1900.Du finner Ambrosius på Ellis Island, men det står ingenting spennende, søk på Amhorua Carlson. Kan se ut som det står at han skal til Astoria, som man finner bl.a. i New York, Queens Co.Jeg finner ikke Ambrosius noen steder, han må ha endret navnet sitt. Jeg finner heller ingen Frithjof (med forskjellige stavemåter, som kan passe. Tror han endret navn også, kanksje til Fred? Mange mange mange som het det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjermund Wøhni

Jøss, tusen takk for hjelpen. Det ser ut som det er rette Wilhelm. Kunne tyde navnene Fred og Elmer, men resten var vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kona het Johanna. Hva er det du ikke kan tyde, alt?Hvordan skrev Frithjof navnet sitt når du fant ham på Ellis Island? (Jeg liker å følge dem fra vugge til grav, da er det lettere å finne.... fant fam. i Folketellignene her hjemme..... fantasifulle navn :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

her har du forresten WIlliam og Johanna med to barn 'Lenke jeg skal skrive av censusen 1900 senere. Forresten så hadde Johanna og William vært gift i 27¨år, hun hadde født 8 barn!! men bare 3 av dem var i live i 1900. Det er vel de tre vi finner i 1900, Charles, Fred og Elmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjermund Wøhni

Fant Fritjof i 1920 tellingen. Da var han bosatt i Oak Point, Columbia, Oregon. Gift med Ida 32 år gammel og med barna Venedla? 10 år, Olaf W 8 år, Hilda 3 år og Herman 2? år. I 1930 er han bosatt alene i Quincy Columbia. Vanskelig å tyde av censusen om han er skilt eller enkemann.Står oppført som gift da han var 35 år. Klarer ikke å finne igjen kona eller barna i 1930.Har muligens funnet han begravet på Stewart Creek Cemetery i 1939. Mine spørsmål er da : Kan noen hjelpe meg med og spore barna hans ? Har han vært gift tidligere ? Gjermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Hvordan skrev Fritjof navnet sitt i 1920? Tenkte jeg skulle se hvor han var i 1910.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.