Gå til innhold
Arkivverket

[#10183] Aner fra Voss


Gjest Lena S. Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena S. Svendsen

Jeg prøver å finne forfedrene til min manns oldefar. Jeg har funnet en del på nettet, men for å være sikker på at det er korrekt må jeg ha bekreftelse fra sikre kilder. Er det noen som har tilgang på kirkebøker, bygdebøker e.l. for dette området og kan hjelpe meg?Her er det jeg har funnet så langt:Josef Pedersen (tok navnet Flage etter gården) f. 1863 Voss.Hans foreldre: Peder Iversen døpt 12.03 1826 Voss (gården Flage)og Gjertrud samsonsen f.26.03 1828 Voss. Disse giftet seg 10.10 1850Peders foreldre kan være: Iver Pedersen Voss. Gudve Pedersdtr. Voss.Gjertruds foreldre kan være: Sams Josephsen Voss. Gundvor Eriksdtr. Voss.Ivers Pedersens foreldre kan være: Peder Iversen ca 1772 Voss. Kari Knudsdtr. ca 1778 (gården Flage) Voss.Alt dette er bare gjetninger så jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut om jeg har truffet rett.Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Jeg har gjort et kjapt oppslag i Bygdebøkene for Voss (som jeg for tiden har på hjemlån), og kan bekrefte at alle opplysninger du gir stemmer med disse. (Hvertfall navn, anerekke og gård - sjekket ikke datoer og årstall i minste detalj.)Jeg vil imidlertid anbefale deg å låne disse bøkene selv, da min egen erfaring er at du kan komme meget langt bakover ved å søke i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

Takk skal du ha for dette, da er jeg på rett spor i allefall. Kan disse bøkene kan fjernlånes via mitt hjemsteds bibliotek? Har ingen erfaring med dette, men jeg inbiller meg at det er mulig. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lena S. Svendsen

Nå har jeg fått bygdebøkene på hjemlån, men jeg er usikker på om jeg har fått rette bøker. (3 stk) Jeg kan nemlig ikke finne gården Flage noen steder. På folketellingene står det at gården tilhører Wangs hovedsogn, men det hjelper meg ikke noe når jeg ikke er lokalkjent.Er det noen som kan veilede meg slik at jeg finner gården, dersom den befinner seg i en av bøkerne? Jeg har ikke lyst å fin-lese alle tre om jeg slipper det. Bøkerne heter forøvrig 'Ættebok for Vossestrand', 'Gardsoge for Vossestrand - Vinje sokn' og 'Gardsoge for Oppheim sokn'. De to siste tittlene tyder jo at det ikke dreier seg om Wangs sogn, så der finnes gården sansynligvis ikke.(?)Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Du har nok ikke fått de riktige ættebøkene. De heter nemlig : Vossaboki b. I - IV. Forfatter er Lars Kindem. Flage finnes i b. II, s.87 - 148 og er skriven Flogo. Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Har gått gjennom anerekka di og du har klart å finne de riktige personene. På s. 94 i b.II finner du alle sammen. Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.