Gå til innhold
Arkivverket

[#10188] Mitens-navnet i Noreg


Gjest Johan Petur Dam
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Petur Dam

Hej,Da jeg kun kan lidt norsk, så må I undskylde mig, hvis jeg til tider skriver lidt mere dansk end norsk. Men til evnet:Jeg studerer lidt slægtforskning selv, og der er jeg stødt på navnet Mitens. Der er tre generationer som jeg kenner.Den første Christopher Mitens blev, som mine kilder siger det, født i Vlaandern i Nederland i 1530. Hann døde i Bergen i 1566. Hann var gift med Cathrine f. 1540. Hvor, eller hvilket efternavn hun havde, vet jeg ikkje.De fik en sønn, som jeg har fundet. Hann het Gabriel og var født i 1560 i Bergen. Hann flyttet til Færøyene og var sorenskriver fra 1584-88. Hann døde i Thorshavn i 1620. Jeg kjenner ikkje ektefælle hans.Sønnen hans, Hans Gabrielsen Mitens, var født i 1589 i Thorshavn. Hans efterkommere kjendes helt til vore dage og er meget godt fortalt i den færøyske forfatters J. Símun Hansens storværk 'Tey byggja land' (De bygger land).Hvis noen kjenner mere til de to ældre generationerne, ville jeg være meget glad om jeg fik mere at vite. Det ville være morsomt at vite om man hadde familie i Noreg og måske også i Nederland.På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.