Gå til innhold
Arkivverket

Ole Monsen Fladset f 1737 og Ane Nilsdatter Strøm


Jakob Bjørshol
 Del

Recommended Posts

Jeg har Ole Monsen (Mognssøn) Fladset f 1737 d 1773 gift 1758 med en Ane Nilsdatter Strøm.

Kan hun være enke etter Tosten Eriksen Aspen, altså datter av Nils Paulsen Strøm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - dette var nok ett feilspor. Den Ane Nilsdatter Strøm jeg er ute etter er nok ikke enke etter Tosten Eriksen.

Ane og Ole ble gift i 1758 og begge døde i mai 1773 hhv 38 og 36 år gamle

Jeg er fortsatt oppsatt på å finne ut hvem denne Ane er, så dersom noen har noe om henne er det flott.

 

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen søk i Family Search (må sjekkes), og jeg finner et ektepar Ole Monsen Fladset og Ane Nilsdatter Strøm som har følgende barn født i Bremsnes:

 

Ingeborg, født 12.10.1759, døpt 14.10.1759

 

Dordie, døpt 10.1.1762

 

Mons, døpt 6.1.1764

 

Ane, født 1.5. 1767, døpt 2.5.1767

 

Nils, født 1.1.1771, døpt 13.1.1771

 

Kan det være oppkalling her etter besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristian Strand sine avskrifter står i 1753 konfirmasjon til

 

Ane Nilsdatter Strøm 16 år

 

notert bak: gift 1758 med Ole Monsen Fladset.

 

mvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre og Romsdal fylke, Bremsnes i Kvernes, Ministerialbok nr. 569A01 (1737-1759), Kronologisk liste 1754, side 118-119, konfirmasjonen til Ane Nilsdatter Strøm

 

hun ble konfirmert samtidig med en Ane Johansdatter Strøm og med Ole Monsen Fladset, hvis jeg leser riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er nok den riktige Ane.

Det er deres datter Dordie - også Dåret som er en del av min slekt.

Ole sin far hete Mons, så her er det navnelikhet.

Ane derimot har jeg ikke foreldrene til ennå.

 

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Ane Nilsdatter ha vært innflytter? 31. Desember 1737 ble uekte datter av Nils Rimstad og Ingeborg Larsdatter døpt i Tingvoll, Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A04 (1732-1751), Kronologisk liste 1738, navnet hennes var Ane

 

Nå har jeg ikke sjekket om denne Ane seinere ble gift på Tingvoll, så dette kan være et skudd i blinde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Ane Nilsdatter ha vært innflytter? 31. Desember 1737 ble uekte datter av Nils Rimstad og Ingeborg Larsdatter døpt i Tingvoll, Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A04 (1732-1751), Kronologisk liste 1738, navnet hennes var Ane

 

Nå har jeg ikke sjekket om denne Ane seinere ble gift på Tingvoll, så dette kan være et skudd i blinde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er nok en fornuftig teori. Hun døpte jo sin elste datter Ingeborg - etter sin mor ?

Jeg tror jeg bruker dette som fakta.

Takk skal dere ha.

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

Frisker opp igjen denne tråden. Ane Nilsdatter var min 4-tippoldemor. Jeg kommer til å mtDNA-teste denne greina siden det er min direkte morslinje og jeg har samme mitokondrie-DNA som Ane. Teorien om Anes opphav på Tingvoll er interessant. Kanskje jeg får noen matcher i det området?

 

Jakob, hvis du ser denne - har du kommet noe videre i å bekrefte teorien til Grethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.