Gå til innhold
Arkivverket

[#10189] Leter etter informasjon om Anton Johansen & Oliva Fladaas i Trondheim


Gjest Marita Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Lystad

Jeg har forsket en god del på slekta mi, men står fast når det gjelder mine forfedre i Trondhjem. Noen som kan hjelpe?Litt info: Anton Johansen bodde på Møllenberg i Trondhjem (husker ikke om det var øvre eller nedre). Han var skomaker. Vet ikke når han er født, og er også interessert i å få vite hvem foreldrene hans var.Oliva Kristine Fladaas: er kona til Anton Johansen. Finner henne i 1900-tellingen, fødselsåret er da oppgitt til 1875. Hvem var foreldrene hennes?Anton og Oliva hadde etter det jeg vet tre barn: Johan, Margit og Kåre (min farfar). Også interessert i opplysninger om disse.Med vennlig hilsenMarita Lystad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes i FT 1900 for T.heim en Anthon Johansen, født 1873, skomagersvend som bor i Brobakken (på Bakklandet).De to du spør etter, er ikke født i T.heim. Anthon Johansen ble født i Agdenes og Oliva Fladaas i Singsaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Lystad

Takk for opplysningene!Hvor ligger henholdsvis Singsaas og Agdenes? Leter fortsatt etter foreldrene deres, noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Singsås ligger i Holtålen kommune i Gauldalen ca 7 - 8 mil sørøst for T. heim (der går veien og jernbanen til Røros). I FT 1875 og 1900 var Singsås en egen kommune. Jeg har ikke funnet noen gård Fladaas / Flataas der i 1875/1900. Før den tid lå Singsås i Holtålen prestegj. og 1865 - tellingen mangler, men ikke den for 1801.Dagens Agdenes kommune ligger vest for Trondheim (på samme side av fjorden) og omfatter området som ligger ved T. heimsfjorden helt til 'innløpet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Singsås tilhører ikke Holtålen, men Midtre Gauldal kommune, bare til orientering:-).Ellers kan jeg nevne at det finnes Flatåsgårder i Leinstrand, som nå tilhører Trondheim.Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Lystad

Finner mange Flatås-gårder, men klarer ikke koble Oliva til noen av disse.Lurer også på om det er noen som vet noe om barna til Oliva og Anton Johansen:Johan Johansen Margit Johansen Kåre Johansen, skiftet senere etternavn til Lystad. Kåre er født 1911, de andre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes gårder ved navn Lystad i Agdenes 1900. På en av disse finnes en Johan Pedersen f. 1827, gift med Ingeborg Olsen født 1836. I 1865 finnes de i Ørland (som den gang omfattet Agdenes)en Johan Pedersen, logerende på en gård Lystad og fisker 39, gift med Ingeborg Olsd. 30 og med en datter Kjertsen på 3. Johan og Ingeborg i 1865 og 1900 er verdt å etterforske nærmere som foreldre til Anton Johansen. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marita Lystad

Jeg har dessverre ikke kommet noe lenger med mine forfedre Anthon Johansen og Oliva Kristine Fladaas, så jeg prøver meg på nytt...noen som vet noe?Anthon Johansen, sannsynligvis født 1873 i Agdenes. Var skomaker, og bodde på Møllenberg.Oliva Kristine Fladaas, sannsynligvis født 1875 fra Singsaas.Barn: Johan, Margit og Kåre Johansen. Kåre er født 18.10 1918 (min farfar).Alle opplysninger taes imot med takk :-)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Dette fant jeg i 1975 tellingen. Anthon Johansen f.1873. Far,Johan Andresen f.1829. mor, Karoline Andresen f.1847.Det står at Anthon var født i leksviken som er på Fosen rett over for Trondheim, men det kan være skrivefeil. For lensviken ligger i Agdenes som er på samme side som Trondheim. Der de bodde i Christianfeldts gate var det også en skomaker. I 1900 tellingen står det at de bodde i Brobakken som er et steinkast ifra Christianfeldt gate. Verd å prøve dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Lystad

Takk!Fant du dette i 1875-tellingen i Trondheim? Tror dette er rette Anthon ihvertfall :-). Det er nok sikkert en skrivefeil det med Leksviken. I 1900-tellingen står fødestedet oppgitt som Agdenes ihvertfall. Og i Agdenes ligger det Lystad-gårder...Anhons sønn Kåre Johansen skiftet etterhvert etternavn til Lystad, fordi han syntes Johansen var så vanlig. Grunnen til valget av Lystad er jeg usikker på, men går ut ifra at forfedrene kom fra en Lystad-gård.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Nye opplysninger, nye muligheter! Jeg har vha familysearch klart å grave frem at Oliva Kristine ble døpt 22.08 1875 i Singsås. Foreldrene er Ole Johnsen og Marit Olsdatter. Noen som kjenner til disse?Anton Johansen sliter jeg litt med...det er et vanlig navn, og jeg vet svært lite om ham. Det eneste jeg vet sikkert er at han var skomaker, gift med Oliva Kristine, og far til Johan, Margit og Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg plukker denne frem igjen nå, da det har tilkommet nye opplysninger- endelig!Anton Edvard Johansen ble født 8.august 1873 (Ørlandets kirkebok), og døpt i Værnes kirke 31. august samme år.Hans foreldre var husmann Johan Jørgensen Lystad f 1830 og hustru Jørgine Arntsdatter f. 1847. Disse giftet seg i 1867.Oliva Christine ble født 15. juli 1875, og døpt i Singsås kirke 22.august samme år.Hennes foreldre var jernbanearbeider Ole Johnsen Moe fra Strinda og Marith Olsdatter Snean fra Soknedal. Disse to var ikke gift (fy og skam..), og Oliva var i tillegg sin mors tredje barn født utenfor ekteskap.Så nå leter jeg etter opplysninger om Johan Jørgensen Lystad f. 1830 og Jørgine Arntsdatter f. 1847.Er det Jørgine jeg finner hos foreldrene på Ørlandet i 1865? Hun er da 22 år og ugift, foreldrene heter Arnt Ellingsen og Inger Andersdatter.Jeg finner også en Johan Jørgensen på Ørlandet i 1865. Han står imidlertid oppført som gift, og er logerende sammen med sin sønn Jørgen. Er dette feil mann, eller har Johan Jørgensen vært gift 2 ganger?Har heller ingen videre spor etter Ole Johnsen Moe og Marith Olsdatter Snean...mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Forsøker meg med en liten oppdatering, da jeg ikke har kommet lenger mht Johan Jørgensen Lystad f. 1830 & Jørgine Arntsdatter f. 1847.Leter også fortsatt etter Marit Olsdatter Snean og Ole Johnsen Moe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Står fremdeles fast her...og oppdatere innlegget for å se om det har kommet til noen som vet noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.