Gå til innhold
Arkivverket

[#10192] Hvilke distrikter hørte under Verdal N-Trl.1700-1900?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Grunnen til at jeg spør er at jeg flere ganger har observert folk som ettersøker slekt født i Verdal. Men, disse står ikke oppført i kirkebøkene for Verdal. Kan Verdals geografiske størrelse være en annen en kirkesognene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Neppe,Rinnelva har vært grense mot Levanger og Kobjørga mot Inderøy så langt tilbake en kjenner til. Grensene for middelalderens Verdølafylke synes å ha vært de samme som Verdal kommune i dag.Med hilsen Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for raskt svar Arild. Er det da noen som har noen anelse eller mening om hvorfor dette til stadighet dukker opp. For øyeblikket leter jeg etter en dame som skal være født i Verdal. Jeg har lett i all sognene i N-Trl., men ikke funnet personen.Jeg vet at navnet kan være feil, men hun heter det samme da hun gifter seg, får barn og dør. Alderen er også i overensstemmelse hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har du funnet henne konfirmert? Er dei født utenfor sognet så pleier det ofte å stå:med atest fra.....Og så er det lurt å se bort fra NAF boka,dei tok gjerne korteste vei over heia og det som ser ut til å være urimelig langt i dag var kansje ikke så langt beinveien. Etter at Laila fandt min mors tante hjemmedøpt i Orkdal så ser eg nå at det var jo ikke så langt fra Horg der hun hevdet all sin dag at hun var født 15.januar 1865 Fødested skulle vel oppgis der foreldrene hadde hjemstavn,og det samsvarer ikke altid med hvor fødselen foregikk. Dette er jo ikke noe oppklarende svar men tanker omkring problemet. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Thomas.Navnet hennes er Ingeborg Eliasdatter(f.1810) gift med Christian Olsen Holmli. Jeg har funnet alt som står om henne i Verdal krk.bok. Det står at faren var Elias Olsen da hun gifter seg, men det er nok feil. Foreldrene var nok sannsynligvis Elias Thomasen og Ingeborg Jensdatter, og hun er da født i Snåsa. Egentlig var spørsmålet mere generelt, men det var snilt av deg å komme med tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Trond Okkenhaug

Hei Berit. Ser at du ikke egentlig har fått svar på spørsmålet ditt, derfor dette nå: Verdal har 'stort sett' de samme grenser idag som på 'Arild's tid'. Men 1. jan. 1917 (tror jeg det var) ble kommunegrensa flytta på Fersdalen, slik at 5 Verdalsgårder ble Merakergårder. Men, i Amund Helland's Beskrivelse over nordre Trondhjems Amt står det om Fersdalen: 'Som dels tilhører Meraker, dels Vuku sogn. Av Fersdalens nuværende befolkning (1907) skulde etter grændselinjen 25 tilhøre Meraker og 39 Vuku,-men i 100 aar har samtlige færsdalinger været anseet som hørende til Meraker baade i kommunal og kirkelig henseende'Men her kan det kanskje ligge en liten kilde til de problemer du nevner. Folket på Naustmo, Aabakk, Aamo, Lillevold østre og vestre bodde i Verdal fram til 1917, men hadde stort sett sine kirkelige handlinger i Meraker. Vil ellers hilse deg fra John og Ragnhild, vi hadde en trivelig kveld i Sundby i kveld. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha Trond. Bedre seint enn aldri.Jammen må jeg si at verden blir liten når man driver med slekt. Så nå regner jeg med at du vet hvem jeg er. Hils så mye tilbake neste gang du ser dem.Sant og si så kan jeg i dag ikke engang huske hvem Ingeborg Eliasdt. var. Hjalp noen andre. Men jeg tror problemet er Værdal-gårdene, og om jeg ikke husker helt feil så ligger de på Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.