Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ulrika Påhlsson

[#10196] Pehr Davidsson född 1846-09-25 i Sunndal eller Sunndalen

Recommended Posts

Gjest Ulrika Påhlsson

Hej, jag söker uppgifter om Pehr Davidsson (stavning enligt svenska kyrkböcker), född 1846-09-25 i Sunndal eller Sunndalen (har sett de olika stavningarna i svenska kyrkböcker). Vad jag förstår så ligger Sunndal/Sunndalen i Möre og Romsdal? Jag vet inte när han flyttade till Sverige men Pehr Davidsson gifter sig 1875-06-21 i Ytterhogdal, Jämtlands län med Anna Jonsdotter, född 1852-05-19 i Ytterhogdal, Jämtlands län. Jag har letat efter Pehr Davidsson i 'Folketejlinga frå 1865' men inte hittat honom där. Kan någon hjälpa mig hur jag ska hitta hans föräldrar?Med vänlig hälsning Ulrika Påhlsson

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ulrika Påhlsson

Har nu hittat ytterligare information om denne Pehr Davidsson. Han ska vara född den 25 september antingen 1845 eller 1846, har sett båda födelseåren i svenska kyrkoböcker!Pehr kommer till Ytterhogdal, Jämtlands län den 9 januari 1869. Varifrån han närmsta kommer ifrån har jag inte hittat.Pehr och hustrun Anna får följande barn:Katarina Maria f. 23 augusti 1870 Anna f. 5 september 1875 Jonas f. 10 februari 1878 Brita Kristina f. 10 april 1885 David Adrian f. 28 augusti 1889 Per Valfrid f. 19 oktober 1894Något av barnens namn kanske kan vara en ledtråd till vilka Pehrs föräldrar är?Finns det någon annan plats i Norge som heter Sundal/Sunndalen än i Möre og Romsdal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trude Stinessen

På FamilySearch (IGI) finnes en Peder Davidsen døpt 18/10/1846 i Sunndal, Møre og Romsdal.Foreldre er David Pedersen og Marith Pedersdr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Sæther

Foreldrene til Pehr (Peder) Davidsson var David Pedersson (f. 1823) og Marit Pedersdotter. David Pederssons far var strandsitteren og skredderen Peder Olsson på Sunndalsøra, som var født ca. 1790 og døde i 1844 (mer om ham vet jeg ikke). Davids mor het Ingeborg Davidsdatter (født 1796 -død 1849), og var datter til husmannen David Andersson på plassen Tjønnlibakken på gården Svøu (Sveen) i Sunndalen (om David - se Sunndalsboka bind 1 s. 279). Marit Pedersdotter var trolig f. 1815 og datter til gardbrukeren Peder Pedersson på garden Dalen i Litldalen i Sunndal (om Peder - se Sunndalsboka bind 4 s. 72). Marit Pedersdotter hadde også to døtre (Brit f. 1838 og Marit f. 1841) med gardbrukeren Ole Olsson på garden Grødalen i Sunndalen (om Ole - se Sunndalsboka bind 2 s. 309). Det var kanskje datteren Marit (f. 1841) som i 1900 var husmannsenke på plassen Kaldhammeren på Tørset i Aure kommune (Nordmøre). Peder Olsson og Ingeborg Davidsdotter hadde også disse barna: Ole f. 1817 - ble husmann på plassen Vollen på Holtan i Viromdalen i Sunndal?, Lusi f. 1820 - ble gift med strandsitteren Ingebrigt Johansson på Sunndalsøra, Anders f. 1826, Mali f. 1829 - flyttet i 1848 til Stangvik (Nordmøre) og ble gift med dagarbeideren Erik Einarsson Vågen (i 1865 bodde disse i Kristiansund). David Pedersson hadde også en sønn Johan som ble husmann på plassen Erstadosen i Øksendalen i Sunndal (om Johan - se Sunndalsboka bind 4 s. 386). David Pedersson flyttet i 1851 til Nordland. Se ellers min bok: Meir om befolkninga i Sunndal på 1800-talet (utgitt 2006 - ISBN 82-303-0587-0).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ulrika Påhlsson

Knut, tusen tack för ditt svar. Jag ska försöka få ta på böckerna du nämner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.