Gå til innhold
Arkivverket

[#10206] Foreldre til Halvor Larsen, f. 1800, Vestre Toten?


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

Prøver å finne foreldrene til Halvor Larsen, som i følge både folketellinger og kirkebok skal være født i Vestre Toten i 1800.Han ble gift med Berthe Marie Christophersen fra Fredrikstad, og fikk i hvert fall disse barna: Oluf, f. 1837, Josefhine Amalia, f. 1839, tvillingene Karoline og Antonette, f. 1842, Juliane Marie, 1844, Marte Marie, f. 1847, Otto, f. 1849, Nikolay, f. 1850 og Tideman, f. 1851. Oluf og Josefhine er født i Christiania, mens de andre barna er født i eller ved Bergen.Da Oluf (skomakermester) giftet seg i Korskirken i Bergen 24.10.1864 står far Halvor Larsen oppført som 'Steenhuger, nu Ølbrygger'. Jeg tenker meg derfor at han kan ha jobbet som stenhugger i Østfold i en periode (det var jo mange stenhuggerier ved Iddefjorden, bl.a.) og der truffet Berthe. Senere har de to flyttet til Christiania, og siden videre til Bergen.Vet noen noe om Halvor? Ønsker også opplysninger om Berthes foreldre. Takknemmelig for hjelp!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Er det noen 'Toten-eksperter' der ute som kan sjekke fødselen til Halvor? Skulle så gjerne visst hvor og når han var født og hvem foreldrene var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan ikke se noe barn Halvor Larsen på Toten i 1801, så enten er han yngre enn oppgitt, eller foreldrene var flyttet ut av Toten innen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg har også sjekket FT 1801 uten å finne ham, men har samtidig vanskelig for å tro at han er yngre enn oppgitt, da han har 'riktig' alder ved senere folketellinger (1865 og 1875), ved sin død i 1892 og også i de tilfellene fars alder er oppgitt ved barnas dåp (gjelder tre av dem som er født i Bergen, om jeg ikke husker feil). Jeg tror derfor at foreldrene må ha flyttet, eller at det rett og slett mangler noen data i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er riktig at data mangler i 1801, og det finnes også eksempler på dobbeltføringer. Heller ikke senere tellinger er hundre prosent pålitelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for interessen, Svein Arnolf! Da er det vel bare kirkeboken som kan gi svar!Er det noen som har den lett tilgjengelig på en eller annen måte, og kunne ta en titt?På forhånd takk!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Denne her er ikke helt enkel.Er brudgommens far oppgitt da Halvor giftet seg? Det ville gjøre det noe enklere å vite om det følgende kan være riktig:Den ENESTE Halvor Larsen døpt i Toten i perioden 1799-1802 er følgende:Marthe Olsdtr. Dafinruds uekte barn Halvor, døpt 12/9 1802 ved H.K. (Hoff kirke). Barnets fader blev anmeldt at være Lars Halvorsen Øvre Sund af Nes på Hedemarken.Halvor Larsen Hølet ble konf. 18. søndag etter Trinitatis 1817, født (døpt) 12/9 1802. Pleieforeldre: Anders Olsen og Berthe Thomasdatter. Meget god kunnskap og oppførsel, naturlige kopper. - Dette er den eneste Halvor Larsen konf. på Toten 1814-19.Lars Halvorsen er omtalt under Øvre Sund på Helgøya i Nes i Nes bygdebok, andre del, bind 1, s. 441. Han ble født 1779 og gift 1805 med Gunnor Larsdtr. Hovelsrud. Da var han soldat. Slekten hans kan følges et stykke tilbake på Sund.Så vidt jeg kan se, finnes Dagfinrud bare i Biri, gnr. 62, hvis det da ikke også kan være et sted på Toten som har et annet navn enn i matrikkelen?Jeg vet ikke hvor 'Hølet' var, det høres ut som en husmannsplass - kanskje i Vestre Toten?Kan det evt. tenkes at din Halvor er FØDT på Toten men DØPT et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

I tillegg til den Halvor Larsen som Svein Arnolf nevner, ble det 2.10.1814 konfirmert en Halvor Larsen i Aurenstuen på Ø. Toten. Han oppgis født i 1799, og bodde hos steforeldre Even Halvorsen og Pernille Gulbrandsdatter.Hølet/Hullet var husmannsplass i V. Toten - mener det lå under Roset, men er litt usikker der. Daffinrud var husmannsplass under Alm (Store Alm) i Vestre Toten. Jeg syns denne virker som en god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for innspill, begge to!Det ser ut til å være en liten nøtt, dette her! Jeg har dessverre ikke vielsen mellom Halvor og Berthe Marie - hverken når eller hvor. I og med at Berthe er født i Fredrikstad kan det jo være et utganspunkt å lete der, men så langt har jeg ikke kommet. Når det gjelder tidspunkt kan vel sånn ca. 1835 - 1837 være sannsynlig, siden eldste barn (så vidt jeg vet) er Oluf, født 1837. Han oppgir imidlertid å være født i Grønland menighet, Aker, men altså i god tid før Grønland kirke var bygget (se ev. innlegg 9846). Det kan jo forresten bety at Halvor og Berthe giftet seg der eller i Christiania. Kan noen eventuelt sjekke?Ellers virker det som om de er nøye på detaljene om hvor og når i denne familien, for det er svært lite avvik på de opplysningnen jeg har hatt mulighet til å sjekke.Før jeg finner ut noe mer føler jeg at Runes kandidat er den Halvor Larsen som stemmer best, med avvik på max ett år. Og om han er konfirmert i Østre Toten så kan han vel være døpt der også, selv om han eventuelt er født i Vestre Toten, som Svein Arnolf er inne på. Finnes det spor etter ham i kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Else Reither

Jeg tar opp denne gamle saken igjen i håp om å komme litt videre!Siden sist har jeg funnet en Halvor Larsen som utflyttet fra Toten til Christiania 10.5.1827, 24 år gammel. Han kommer fra 'Daffinrud under Alm', hvilket skulle tyde på at det er snakk om Marthe Olsdatters uekte sønn Halvor, som Svein Arnolf refererer til i innlegg 7.Vigselen mellom Halvor og Berthe har jeg også funnet - Oslo Domkirke (Vor Frue Kirke) 10. oktober 1834. Her står brudgommens far oppført som Lars Halvorsen, så vidt jeg kan forstå skriften, men farens yrke eller gård eller hva det står til slutt i kolonnen er uleselig for meg. Kanskje noen andre forstår det bedre? LenkeI det hele tatt er denne kirkebokoppføringen temmelig frustrerende fordi den ser ut til å inneholde en del interessante opplysninger, men fordi skriften er vanskelig å tolke forstår jeg bare bruddstykker. Er det noen som er flinkere enn meg og kan hjelpe?Kolonnevis fra venstre kan jeg lese noe sånt som 'Oktober 10de' og 'Halvor Larsen, Ungkar (? Ungkark??) og (af??) ......' (regner med det står ett eller annet om yrket hans, men hva? Kan det stå Opasser???) og Pige Birthe Christophersdatter'. I neste kolonne står noe jeg tolker som 'Han er født i ø... (østre?) Toten, men opfostr..... ... ?? i ???? (helt uforståelig for meg, dessverre. Dessuten oppgir han senere i livet at han var født i Vestre Toten). Hun er født i Fredrikstad'. Han er 31 år, hun 24. Hans far er 'Lars Halvorsen ...... ??? (noe med ... ager?? Kan det stå Skomager?)' og hennes far er 'Christopher Andersen - Dagleier' (?)Så var det forloverne, da! De kunne jo forventes å kaste et visst lys over en del ting, men noe av skriften forsvinner i skyggen innerst i bretten, og mye er vanskelig å tyde. Likevel synes jeg det står 'Opvarter Svend .... (kan ikke lese neste linje), .... Steen Brun ???? og Smedmester Amund Biærring (???) ..... af ...??? ' Det siste ordet her kan minne om det som står før 'Hun er født i Fredrikstad', uten at det gjør meg noe klokere.Lenger mot høyre er det flere kolonner der det ikke er skrevet noe, men så er det en med adskillig tekst. Jeg kan bare ikke forstå hva det står! Jeg tror jeg klarer å skille ut ordene 'ifølge attest fra' og 'M:Olsen i Toten' og 'I Frstad af 24. Mai 1819', men hva er det attester for???? Konfirmasjon? Vaksinasjon? I 1819 var Birthe (Berthe) bare ca 9 år, så hun kan jo ikke ha vært konfirmert da, eller? Men kanskje hun hadde kopper?Er det noen som er flinkere enn meg til å lese den pene, men forvirrende skriften i kirkeboken og som kunne se på dette? Da hadde jeg blitt veldig glad!Med vennlig hilsen Else R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har også problemer med forloverne.Halvor Larsen, ungkarl og tjener og pike Birthe Christophersdatter. Han er født i østre Toten, men oppholder sig her i staden. Hun er født i Fredrikstad. Foreldrene er Lars Halvorsen, skomager og Christopher Andersen, dagleier.Begge er vaksinert, han iflg. att. fra ..... M.Olsen i/ø? Toten, hun fra brigadelæg? ... Simers i Fstad av 24/5 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. forlovere så lurer jeg på om det kan stå: ..varter Svend ..lsen, ...? hos kjøbmd. Steen Bruun og smedmester ..mund Biærring ... af staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Tusen takk til begge to! Lenken din gir en mye klarerer tekst, Geir!Og dine tolkninger er imponerende, Berit! At den underlige N-liknende bokstaven i 'Staden' skulle være en S og en t klarte jeg ikke å gjette på, i hvert fall! Du aner ikke hvor mange timer jeg har grublet og spekulert over denne teksten! Alle små skritt fremover er derfor veldig velkomne! Takk igjen!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ikke det at det hjelper noe, men i den grad det skulle være slingringsmonn vedr alder så jeg har søkt gjennom en ikke korrekturlest avskrift av døpte i Toten 1794-1809 som Frank Ødegård jobber med for http://www.slektshistorielaget.noDen eneste Halvor med far Lars i hele boka er den Svein Arnolf har funnet døpt 12 sep 1802.Faddere (med forbehold om skrivemåte): Johannes Graf og Qv., Anders Dafinrud, Vivik Blikset, Erik Leerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Tusen takk, Geir! Jeg heller mer og mer til den oppfatningen at dette er den riktige Halvor, selv om han som voksen alltid ser ut til å ha oppgitt 1800 som fødtselsår, uvisst av vilken grunn.Uansett føler jeg at jeg har kommet et langt stykke videre!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.