Gå til innhold
Arkivverket

[#10207] Rakel Rasmusdtr. Innvik/Styn


Gjest Karoline Røen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karoline Røen

Rakel Rasmusdtr. f. 1846 er nevnt uekte ved dåpen 5/7 1846 Foreldre er Dorte Rasmusdtr. bosted Hofrrending og Rasmus Rasmussen Blaksæter. Tror ikke disse to ble gift. Foreldre til Dorte ersannsynligvis Rasmus Salamonsen Giørven f. 1799 og Brita Endrsdtr. Ytre Eide f.!798 Men hvem er Rasmus Rasmussen. Finner ingen kandidater på Blakset,men har inntrykk av at halve Stryn ogInnvik heter dette.Kan noen hjelpe?Mvh. Karoline Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har ein Rasmus Rasmusson Blakset som gifte seg 1812 med Inger Gabrielsdtr Myklebust frå Gloppen. Dei får ei dotter i Innvik 1818, men elles finn eg ikkje born etter dei der. Det skulle gjerne tyde på at dei har vore ein annan stad før, og kanskje etter 1818. Eg er nesten sikker på at det er Inger som døyr på Bruland i 1840 - ho er då husmannskone, og Rasmus bør altså framleis vere i live. Kanskje ikkje så urimeleg då å få barn nokre år seinare? Då må han i så fall ha flytta frå Bruland (der kona budde saman med si uekte dotter frå før ekteskapet) og tilbake til Blakset; eg ville også forvente at der skulle stå enkemann om han i dåpsinnførsla til Rakel - har du sett etter i originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dorthe Rasmusdtr Gjørven er en av mine tipp/tipp-oldetanter og er døpt 11.2.1829. Vær obs på at det er to til som heter Dorthe Rasmusdtr. på omtrent samme alder på henholdsvis Rise og Valaker. Hun ble gift 16. juli 1861 med en Peder Olsen Hammerstad. Men problemet mitt er at jeg ikke finner din Rakel/Rachel i kirkebøkene på Digitalarkivet? I hvilket kirkesogn er hun døpt? mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Mor til Rachel ser ut til å være Dorthea Rasmusdtr. Hofrenning, døpt 06.11.1813. Foreldre: Rasmus Andersen og Ingebor Andersdatter Hofrenning. 31 år er jo ingen alder for å føde barn, og under Rachels fødsel er jo moren oppgitt å være, som du selv sier Dorthe Rasmusd. Hofrending. Man blir fort lurt av de ulike måtene navn og gårdsnavn er skrevet på til ulike tider. Stryn lå i 1813 til Innvik.mvh Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karoline Røen

Tusen takk til deg, Tor Kvien,som fant den rette Dorthe Rasmusdtr. til meg. Når det gjelder min opprinnelige forespørsel etter Rasmus Rasmussen Blakset,kan det godt være at den Rasmus du har,Aase,er den rette.Jeg finner ikke noen andre som kan forbindes med Blakset. Jeg går ut fra at det er ham som blir døpt 25/10 1788 med foreldre Rasmus Matthiasen og Gjertrud Andersdtr.Blakset.Han er da 58år når han Får barn med Dorthe,så jeg stusser litt på alderenMvh. Karoline Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg tippar også at Rasmus er son til desse to, men eg har ikkje noko prov på det; då bør du vel t.d. finne eit skifte etter ein av foreldra. Når det gjeld alderen er det ingen grunn til å stusse, 58 år bak er sjeldan noka hindring for å bli far. Men eg har ikkje følgt Rasmus' rørsler frå vigsla i Gloppen i 1812, så eg veit som før sagt ikkje om det er han som er komen tilbake til Blakset som enkjemann, eller om der er ein annan Rasmus ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg beklager at heller ikke jeg har funnet noen passende kandidat som far til Rachel, så jeg anbefaler sterkt at du går på bilbioteket og låner microfilmrullene for det aktuelle tidsrommet. Der står faddere angitt, noe som kan gi deg en pekepinn for å komme videre. Ellers så gjorde spørsmålet ditt at jeg fikk nøstet opp etterkommerne etter min Dorthe, som faktisk var søster til min oldemor - så takk til deg også :=)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.