Gå til innhold
Arkivverket

[#10208] Dobbeltgjenger


Gjest Leif Toft
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Toft

Jeg sliter med å finne ut hvor Mons Nielsen som er min tippoldefar kom fra ,der finns tydeligvis 2 stk. av de.Den ene ble gift på Toft i Øygarden (1805-1880) og den andre ble gift i Blomvåg,Øygarden (1803-1879).Der er motstridende opplysninger hvor disse 2 kom fra og de er oppgitt med samme far ved giftermål (Niels Monsson),kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det hadde kanskje hjulpet med litt mer informasjon... Hva med å fortelle oss hvem din tippoldemor er, og hva de døpte barna sine!? Navn på barna kan gi en nyttig pekepinn mot navn på (beste)foreldrene... Har du funnet ham i 1865-tellingen (hvor?), har du sjekket hvem andre som var vitner ved vigselen? Vet du om noen søsken? Nils og Mons er jo blant de vanligste navnene her ute i havet på den tida, så det er ikke usannsynlig at du fant Nils Mons. både på Toft og Blomvåg som begge døpte sønnen Mons (etter farfar), eller at Nils Mons. hadde to sønner som het Mons oppkalt etter farfar og morfar f.eks - derfor hadde litt mer informasjon kanskje gjort susen...Niels Mons. bor verken på Toft eller i 'Blomvogen' i 1801-telllingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her har du en kandidat, dreng på Toft i 1825, Mons Niels. (samme som ham du har født 1805?). Dette hjelper oss ikke noe videre med navn på foreldrene akkurat...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner bare en kandidat døpt i Herdla (Herløe sokn som størstedelen av Øygarden tilhørte på den tida) mellom 1798 og 1812:Født 11.06, døpt 15.06.1805 - Mons - foreldre: Niels Monss. og Anne Jonasdtr. Herløevær.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=digitalpensjonatet/bente/Mangfoed&variabel=0&postnr=4997&fulle=true&spraak=F>LenkeOg da er det vel den familien du finner her på Herdlevær i 1801:LenkeForeldrene Anne og Nils gift i 1796:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Fant faktisk en Mons Nilsen på Blom i mine egne notater (all credits min fetter Martin):160. Johannes Monsen Blom Født 1751. Gift 18.7.1784 i Manger. Barn: Syneve døpt 13.8.1788[12], Erik døpt 20.1.1792[12], Mons døpt 15.4.1793[12], Erich døpt 12.6.1796[12], Johannes døpt 21.12.1800[12] d.1847, Mons døpt 3.1.1806[12] d.1849. Bruker på Blom i Øygarden. Skifte mellom 1825-30. Hustru: 161. Kari Eriksdatter Bratshaug Født 1761. Døde 1838. Gift 18.7.1784. Bodde på Blom i Øygarden i både 1801og 1825.Har en til - på Sylte - men han er enda eldre.Lykke til! Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Sorry - jeg kopierte inn feil Mons. Jeg hadde ham her for et øyeblikk siden - jeg kommer tilbake med ham straks.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei Leif!Eg trur at den du leiter etter er Mons Nilsen f. 5.10.1807 på Hatten. Foreldra heitte Nils Christiansen og Kari Monsdatter.Då dei døyper dei to siste borna (som begge heitte Ivar i 1810 og 1811), budde dei på Svellingen og Hellesøy. Svellingen ligg på Hellesøy og Hatten er heller ikkje langt unna.At alderen som er oppgitt ved giftarmål ikkje stemmer heilt, er ikkje uvanleg.Nils Christiansen Hellesøen døde i 1835, og i skifte etter han vil du sikkert finne ut om sonen Mons budde på Toft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis navnet på faren stemmer med det som er registrert her på DA når Mons gifter seg, er faren kalt Nils Monsen ved alle de fire vigslene nevnt over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Du har heilt rett Heidi. Eg var opptatt av å finne ein Nils på Hellesøy som kunne være far til Mons. Og Nils Christiansen er den einaste eg fann.Hvis det som står i kyrkjeboka / DA er rett, så er min teori feil. Men eg ville i alle fall sjekke i skifte etter Nils Christiansen Hellesøy. Ein kan aldri vite…. Det har vore feil i kyrkjebøkene før…Ser vi på namna til Mons sine born, så var det to som heitte Kari og ein som heitte Nils. Han heitte til og med Nils Christian… (Oldefar til Leif Toft). Men det provar sjølvsagt ingen ting.Ein førespurnad i ’arkivforumet’ om kven som er oppført som arvingar i skifte etter Nils Christiansen Hellesøy kan gi svar på gåta…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Nils Christiansen (Nhl. skifteprotokoll 19-703) forteller at enken het Kari Monsdatter, og at de hadde i live barna Mons Nielsen, myndig, Iver, myndig, Johannes, 17 år, Gunvor, gift med Niels Andreas Røholm, og Christi Nielsdtr., 8 år. Mons Nielsen var 'ei tilstæde' ved skiftet, men det står dessverre ikke noe om hvor han oppholdt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Utelukker selvfølgelig ikke at du er inne på noe, Tore! Du er jo svært godt kjent nord i Øygarden! Og feil i kirkebøker finnes det nok av...Ser at Kari Monsdtr. (fra Blom) gifter seg opp igjen 15.8.1835 med ungk. Johannes Iversen Nordvigen (jeg sjekket for å se om 'stefaren' kanskje het Nils Monsen - for hvis Nils Chr. (fra Alvheim) er far til vår Mons Nilsen, er han jo avdød når Mons gifter seg første gang 29.5.1836). Lurer på hva originalen sier ved giftemålene?Både når Mons Nils. gifter seg i 1836 og 2.7.1845 er faren oppført som Nils Monsen, mens jentenes far (Gjertrud og Rachel) er Mons Mons. Toft. (Jeg ville kanskje tippet på at fedrene Nils og Mons Monsen kunne være brødre - men det er jo også mulig at Mons er broren til mora, Kari Monsdtr. Det kan jo også godt være at det ikke er slektsskap, men at Mons 'fikk' døtrene fordi han gjorde en fremragende jobb på gården, selvfølgelig.)Så da er vi jo foreløpig like langt, selv om oldefar Nils Christian jo må antas å være en fornuftig pekepinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Sjekket litt nærmere, og finner ikke at Mons Mons. Aasebø hadde broren Nils, ei heller at Kari Monsdtr. Blom hadde det, ikke som ble døpt/gift i Manger ihvertfall...Kanskje Yngve fortsatt er med oss, og kan sjekke kirkeboka ved vigslen - det ville vel stå der om faren er avdød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Dette var ei lei nøtt! Hadde håpa på at skifte etter Nils Christiansen Hellesøy kunne gi svar, men nei.Har prøvd å sjekke slektskapet både til den eine og den andre for å prøve å finne nokre leietrådar, men har førebels ikkje funne noko handfast.Men ein liten ting fann eg. Då eldste dotter til Nils Christiansen Hellesøy, Gunvor Nilsdatter, giftar seg med Nils Andreas Røholm, står det at faren heitte Nils Ellingsen. Dette provar at nokon har skrive feil.Til Yngve. Er det mykje arbeid å finne ut om det er kjelda eller avskrifta som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Toft

Til Heidi og Tore: Er fullstendig enig i at det var litt for lite opplysninger i mitt innlegg første gang,jeg så det etterpå og beklager det.Tusen takk for hjelpen så langt,men jeg vet ikke om vi har kommet noe lenger .Som Tore skriver så er dette en liten nøtt men eg gir ikke opp.Skal prøve å forklare litt mer :Jeg har blitt fortallt at min Tippoldefar kom fra Hellesøy i Øygarden men har ikke klart å spore hans foreldre hvis han kom fra Hellseøy da?,det passer liksom så godt at han kom fra Herdlevær og var sønn av Niels Monsen Herdlevær (1/1-1773 -2/10-1842) og Ane Jonasdatter Toska (18/6-1775 -20/1-1850),begge disse foreldrene døde på Herdlevær og fikk 9 barn ,(tror jeg i farten.) Men så kommer jeg til problemet,i Ættebøker fra Øygarden står det at Mons Nielsen Herdlevær(11/6-1805) ble gift i Blomvåg i Øygarden,som du Heidi også har funnet ut og det får jeg ikke til å stemme.Den Mons Nielsen som jeg søker ble gift med 2 søstre her på Toft (Den første Gjertrud i 1836 og når hun døde giftet han seg med søsteren Rakel Monsdatter Toft i 1845 og disse 2 er mine Tippoldeforeldre)Det stemmer at der er en Mons Nielsen som er 'Dreng' på Toft i F.Telling fra 1825 og at han bor i samme husholdning sammen med en Anne Nielsen og Mallene Nielsdatter som er gift med Hans Paulsen Toft.Nå har det seg slik at Mons Nielsen hadde 2 søstre som heitte akkurat Anna og Mallene ,så det tar jeg som et bevis på at de var i famelie med hverandre,det var vel ofte slik at yngre søsken reiste til eldre søsken og det kan nok tenkes at det var det som skjedde her.Søsteren Mallene Nielsen var jo gift på Toft. Viss det er slik faller alt på plass,men så er det dette med at en annen Mons Nielsen på samme alder ble gift i Blomvåg som lager krøll her.Ser at det finner et skifte etter far til Mons Nielsen (Niels Monsen Herdlevær,død 2/10-1842)kanskje her er noen opplysninger?. Til Tore:Interressant dette med Niels Christiansen og Kari Monsdatter fra Svellingen/Hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Eg har også i kveld prøvd å finne løysning på denne gåta, men har ikkje kome i mål.Etter det eg kan forstå så er det berre to kandidater igjen.1. Mons Nilsen Herdlevær f. 11.06.1805. Foreldre: Nils Monsen og Ane Jonasdatter Herdlevær.Dette må være den same Mons Nilsen som 30.06.1833 giftar seg med Ellen Dorthea Brüger og 8.09.1854 giftar seg opp att med Gjertrud Hansdatter Torsvik. Mons Nilsen Herdlevær må være den same som døyr på Knarrevik (Blomvåg) i Herdla 31.03.1879. Eg meiner difor at denne kandidaten kan utelukkast.2. Mons Nilsen Toft oppgjev Hellesøy som fødestad då han i 1836 giftar seg med Gjertrud Monsdatter Toft og i 1845 med Rakel Monsdatter Toft. Ved begge giftarmål står det (iflg. DA) at faren heiter Nils Monsen.Då Mons Nilsen Toft døydde 26.06.1880 står det at han kom frå Hellesøy, så det må vi rekne med er riktig.Så kjem det store 10.000-kroners spørsmålet. Kven var foreldra til Mons Nilsen Hellesøy? Etter det eg (og andre) har funne ut, så var det ingen Nils Monsen på Hellesøy som kunne være far til Mons Nilsen.Den einaste Mons Nilsen frå Hellesøy som var født i de aktuelle tidsrommet var son til Nils Christiansen og Kari Monsdatter Hellesøy. Dei budde rett nok på Hatten då Mons vart født, men flytta til Hellesøy kort tid etter.At det vart skrive feil i kyrkjeboka finnes det fleire eksempel på, men det som er litt spesielt i dette tilfellet er at det to ganger står at faren heiter Nils Monsen. (Begge giftarmål). No kan det tenkjast at presten har slått opp på det første giftarmålet for å finne namnet på faren, og såleis drege feilen med seg også andre gongen…Dette vil vi nok aldri finne svar på. Men at det oppstod feil er giftarmålet til eldste syster til Mons Nilsen Hellesøy eit prov på. (Sjå innlegg foran.)Eg trur ikkje at tilgjengelege data på nettet kan gi svar på gåta.Men finnes det så andre kjelder som kan avklare kven foreldra var?At Nils Monsen Toft kom frå Hellesøy kan vi gå ut frå. Kan konfirmasjonen gi svar? Dersom det var andre som heitte Mons Nilsen Hellesøy i det aktuelle tidsrommet så vart han vel konfirmert ein gong mellom 1820 og 1830?Eg trur at Mons Nilsen Hellesøy var son til Nils Christiansen og Kari Monsdatter, men er ikkje i stand til å prova det med dei tilgjengelege data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Alvheim

Hei. Eg er så fri å stikka inn med ei anna løysing her...Eg tok utgangspunkt i Ft.1865, der er Mons sin alder oppgitt til 67, mens Rakel er 51. Dette fekk meg til å tru at begge sin alder ved giftermål er feil i avskrifta. (iflg denne skulle begge vore fødd ca 1805, noko som kolliderer med ft 1865) Under døypte i Manger 1759-1815 fann eg ein Mons, fødd 1799, foreldre er Nils Michelsen og Ane Hansdatter Vik (post 4321) Ungkaren Mons Nilsen Vik gifter seg 1823-alder oppgitt til 23 år-med Ragnilde Christensdatter Egeland(24 år. postnr 2796) Under døypte i Manger 1816-1880 vil du finna at Mons og Ragnilde fekk fleire born og at bustadsnavnet varierer litt. I ft 1825 er alderen deira oppgitt til hhv 27 og 28, og bustad Tostensvik. Husmannskone Ragnilde Christensdatter døyr 1842, alder 45, garden er Tosvig. Så i 1845 gifter enkemann Mons Nilsen Toft seg med pigen Rachel Monsdatter Toft, og det er der eg trur alderen deira er feil oppgitt(eller avskrive) Kanskje kan dette være ei løysing? Eit aber i dette resonnementet er at i ft 1865 er nevnt ein Paul, alder 24, som 'deres søn'. Eg har ikkjhe funna han døypt, men har no ikkje leita så mykje heller, men med den alderen burde han då væra etter det første ekteskapet. Helsing Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Mons Nilsen Vik/Torsvik f. 11.02.1799 gifta seg 19.mai 1823 med Ragnhilde Christiansdatter Egeland. Dei busette seg på Torsvik og fekk mellom 1823 og 1835, 6 born saman.Ragnhilde døydde 30.mars 1842 og Mons døydde av cholera 50 år gamal den 27.02.1849.Kjelde: Ættebok for Torsvik og DA.Mons Nilsen Hellesøy/Toft avla born heilt fram til 1860 då han avslutta med tvillingar. Han var også far til Paul Monsen som du fann i 1865-teljinga. (1. ekteskap med Gjertrud Monsdatter).Mons Nilsen Vik/Torsvik er nok difor ikkje identisk med Mons Nilsen Hellesøy/Toft.Når det gjeld alder på personar, så er nok ikkje folketeljingane heilt å stole på. Alderen kan vere feil med både 10 og 15 år. Det har vore debattert i dette fora før.Tru meg, eg har sjekka ’alle’ Mons Nilsen som var født i det aktuelle tidsrommet og den einaste som ikkje er ute ennå, er kandidaten i mitt forrige innlegg. Der stemmer det meste. (Bortsett frå faren sitt etternamn då han gifta seg.)Eg kan sjølvsagt ha oversett noko, men inntil vidare så vil eg halde ein ’knapp’ på at Mons Nilsen Hellesøy/Toft var son til Nils Christiansen og Kari Monsdatter Hellesøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Toft

Gled Eder,eg har vært på Statsarkivet og fått bekreftet denne teorien du Tore nevnte om at Mons Nielsen kom fra Hellesøy og var sønn til Niels Christiansen (født Alvheim 2/6-1776 og død 20/2-1835 på Hellesøy)og Kari Monsdatter (Født Blom,hun giftet seg opp igjen senere samme år som Niels Christiansen døde i 1835,hun var då 52år)Jeg fant et Bygselbrev fra 1845 der det stod at Mons Nielsen kom fra Hellesøy og hadde nå tatt etternavn Toft.Fant også dato for Konfirmert:24/9-1826,bor på Hellesøy med Foreldre Niels Christiansen og Kari Monsdatter.Niels Christiansen og Kari Monsdatter fikk ialt 10 barn i tidsrommet fra 1806-1826.Det stemmer også at Mons Nielsen Hellesøy/Toft var far til en Paul Monsen fra første ekteskap med Gjertrud Monsdatter Toft(Han fikk mange barn i begge ekteskapene(10-11 tror eg i farten)Eg tror eg slår meg til ro med denne løsningen,det meste stemmer nå,det eneste er som Tore skriver dette med Farsnavnet når Mons Nielsen giftet seg begge ganger der farsnavnet står oppgitt til Niels Monsen ( ikke Niels Christiansen),vet ikke hva dette kommer av?Tusen takk for gode innlegg.Det du Anders foreslår er interessant ,men eg tror ikke han var født så tidlig som 1799 og gikt i 1823,det er liksom litt for tidligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.