Gå til innhold
Arkivverket

[#10210] Kari Rasmusdtr. g. 1815 i Kinn m. Rasmus Olsen,Eikeset ,Hvem var foreldrene.?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1815 giftet Kari seg med Rasmus Olsen , Eikeset.Den 09.09.1853 dør en Kari Rasmusdatter Lexau på Indre Grotle.Hun skal være født ca.1789.I 1801 tellingen finner jeg kun en Kari Rasmusdatter i Kinn som kan passe , og hun er datter av Rasmus Hansen og Andrea Rasmusdatter I. Grotle.Er dette den samme Kari Rasmusdatter som giftet seg i 1815 og som dør i 1853.Og dersom det stemmer ,hvor kommer da Lexau navnet inn i slekten? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Vet ikke om jeg husker riktig, men var ikke Lexau prest i området? Hvis han var, kan det være en forbindelse til han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det var en Hans Andreas Lexau 1826-1884, født i Bremanger, bodde på Husøy i Solund. Du finner han på fylkesleksikonet til NRK Sogn og Fjordane.Det ser ut til at Lexau var en stor familie i Bremanger og Bergen, hvis du ser i tellingen for 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Prøver igjen jeg Rune. Finner ikke at Kari gifter seg i 1815, men den dama som dør på Indre Grotle i 1853, som står oppført som født i 1789 er jo nødt til å være samme dame som blir født på samme gård i 1789. Det gjenstår bare å finne linken til Lexau. Kan det være at det er to damer med samme navn, eller at Kari giftet seg med Henrik Lexau, som er oppført som enkemann på Indre Grotle i 1865-tellingen?Det er i alle fall ingen Rasmus Olsen i Bremanger i 1865-tellingen som passer aldersmessig. Men det gjør jo Henrik Lexau som er over 70 år.Den som leter finner jo. I døpte SF finner jeg i 1819 og 1821 at ekteparet Henrik Lexau junior og Karij Rasmusdatter døper sine barn, Micael og Johan. Denne Henrik Lexau junior er helt sikkert han du finner som ti år gammel på gården Smørhavn i Bremanger i 1801 tellingen som sønn av borger og gjestgiver Henrik Lexau.Spørsmålet nå blir jo om det er samme Kari som gifter seg med Rasmus.Jeg tror du bør inn i kirkebøkene og kikke på hvem som er faddere til barna til Henrik og Kari og også hvem som står oppført som forlovere ved ekteskapet til Kari og Rasmus.Men som man leter, jeg tror det må være to forskjellige ektepar. For når jeg ser på døpte i SF 1669-1885 finner jeg at ekteparet Rasmus Olsen og KArij Rasmusdatter døper barn både i 1817 og i 1819, ekteparet bor på Egesæther, som jeg vil tippe er det samme som Eikeset. Så da gjenstår vel bare å finne ut hvem denne Karij Rasmusdatter er. Kan det være henne som står oppført som vanfør i 1801 eller er det ei annen kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for gode svar Lars.I følge familysearch gifter Hr.Lexau seg med Kari Rasmusdatter i 1816.Og som du bekrefter så får 'min Rasmus og Kari' barn sammen etter det.Derfor må det være to Kari Rasmusdatter det dreier seg om.Det store spørsmålet blir da .Hvem er den Kari Rasmusdatter som gifter seg med Rasmus i 1815,hvor og når ble hun født og hvem var foreldrene?Forøvrig dør Rasmus på Eikeset i 1851, men jeg finner i farta ikke Kari død der.Dermed vet jeg heller ikke hvor gammel hun var.Jeg får gå tilbake til kildene/kirkeboken å se hva den kan fortelle meg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei Rune! Kari Rasmusdotter (1789-1853) fra Ane-stova på Indre Grotle var gift med lensmann Henrik Henrikson Lexau (1791-1880). En Kari, født 26.8.1798 på Bakke (Novelandsbakken), er kanskje i yngste laget, men Novelandsbakken er omtrent like nært Eikeset som Indre Grotle er det i gangavstand. Foreldrene het Rasmus Monsen og Olave Johannesdotter. Kan være en kandidat å sjekke ut. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Bent.Jeg har også sett litt på denne Kari fra Novelandsbakken , og lurer på om ikke det er rette personen , selv om hun har vært ganske ung ved ekteskapet.Novelandsbakken er det samme gården som ble nevnt som Bakken? Har vært borti dette tidligere en gang , så her får jeg grave fram gamle notater å se hva jeg kan finne.Lurer også på om ikke der er et skifte etter denne Rasmus. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Bakke(n) ligger på den delen av Bremangerlandet vi kaller Novelandet, derfor brukes Bakke(n) og Novelandsbakken om hverandre. Ellers er paret Rasmus og Kari Eikeset 3xtippoldeforeldre til min kone og jeg har ikke funnet hvor Kari kom fra. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Bent.Det er nok ikke jenta fra Novelandsbakken heller.Skiftet etter Rasmus Monsen Bakken i 1822 sier at Kari 24år gammel er gift med en annen.I følge Familysearch giftet Kari Rasmusdatter og Rasmus Olsen seg i Bremanger 28.01.1816.Det er vel for tidlig til at brudens far er oppgitt i kirkeboka , men kanskje gårdsnavnet står der.Jeg har imidlertid ikke tilgang til kirkeboka nå , og kan derfor ikke se hva som står ang. brud/brudgom.Hva har du eventuelt av opplysninger vedr. Rasmus Olsen Eikeset og hans opphav ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen Rune. Jeg mangler selvfølgelig denne siden. Men ser at det på gården Løvignæs er ei Kari Rasmusdatter. I tellingen i 1865 er hun gift med en annen, muligens et andre giftemål. Denne Kari skal være født i 1793 og dør i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Lars.Den Kari du finner på Løvignæs er samme jenta som var født på Novelandsbakken.I skiftet etter faren Rasmus Monsen i 1822 ser jeg nå at det står at datteren (Kari) var gift på Løvignæs. Takk likevel for innsatsen.Jeg ser også at det ble født en Kari Rasmusdatter på Alværen i 1792/1793. I 1801 tellingen er hun oppført som Cassir.Jeg håper at ekteskapet i 1816 kan si noe om hvor 'min' Kari kom fra. Mvh. og ønske om en fin dag Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har tidligere fått hjelp av Anette Skogseth Paulsen her i DA. Send henne eller hennes kollega en mail, så er jeg sikker på at de går inn og kikker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Rune. Kikket litt nøyere og ser at det er ei Kari Rasmusdatter på Indre Grotle, som du tidligere har nevnt som datter av RAsmus Hansen og Andrea. Men i 1801 står hun oppført som 8 år. Skulle tilsi at hun er født rundt 1793. Den andre Kari som gifter seg med Lexau er født 1789. Og jeg synes kanskje fire år er litt mye feil, selv om jeg jo har sett det. Kan kanskje være at det kan ligge noe her? Og så har du jo henne på Alværen. Lett er det i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Karis eldre søster Anna står oppgitt til å være 10 år i folketellingen i 1801, altså født ca. 1791. Men hun er døpt 1. april 1787, så hun er også 4 år feil. Alle de andre barna deres har riktig alder i folketellingen, så det kan vel kanskje være noe med overleveringen som har sviktet? Tror vi kan utelukke at Kari på Eikeset kommer fra Grotle. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen. I kirkeboka i forbindelse med ekteskapet står det at Kari kom fra Grotle.Men jeg tror fortsattt ikke det er den Kari som giftet seg med Lexau.Derimot konformeres en Kari Rasmusdatter Grotle i 1799.Jeg lurer på om hun kan være datter av Rasmus Tuesen og Oline/Olave Olavsdatter som giftet seg i 1768.Rasmus og Kari får såvidt jeg kan se ingen barn som blir oppkalt etter Andrea.Men de får en datter Oline Maria og en Elisabeth.Jeg får grave meg litt lenger ned i materien og se hva jeg kan finne av dokumentasjon. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skiftet etter Rasmus Hansen på Indre Grotle gav dessverre ingen svar på om han var far til Kari Rasmusdatter Eikeset.Der sto bare at han etterlot seg tre barn , en sønn og to døtre alle myndige. Da blir de å gå løs på fadderne ved barnedåpene til Kari og Rasmus på Eikeset for å se om de kan gi noen svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.