Gå til innhold
Arkivverket

[#10212] Opplysninger om Marinius og Else Marie Hansen (født ca. 1843), Arendal


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Søker informasjon om Martinius og Else Marie Hansen. Martinius var såvidt jeg vet skredder i Arendal (eller deromkring). Jeg vet ikke hans fødselsdato eller år, men Else Marie må ha blitt født omkring 1843. Hun drev foretning i Arendal etter mannens død. Seinere flyttet hun sammen med barna sine til Kristiania. Barna var: Helene (født 1870, gift Hurum), Anna (født 1872, gift med Olaf Berg), Christiane (født 1876?, gift med Anders Johannes Berg - mine besteforeldre), Helga (gift Hilton i USA), Bernt og Martin (M. født 1882, begge utvandr. til USA). Alle barn med angitt fødselsår er født i Arendal.Finner dem ikke i aktuelle folketellinger.Det jeg gjerne vil vite er: Hvor bodde de mer nøyaktig, fødselsdatoer, foreldre og evt. annet.Arne-Sten Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I FT 1865 for Christiania finnes det en ugift Martinius Hansen, 30 år, som er skredder og 'logerende'. Han er født i Egersund. Både alder og yrke passer jo bra. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På Familysearch fant jeg dåpen til tre av barna. Moren navn var oppgitt til Else Marie Berntsen. Hvordan vet du at hun var født 1843? Hilsen Laila Kornstad.Helene Sophie MARTINUSEN Sex:F Event(s):Christening: 9 Apr 1871 Holt, Aust-Agder, Norway Parents:Father:Martinius HANSEN Mother: Else Marie BERNTSEN Anna MARTINUSEN Sex:F Event(s): Christening: 13 Oct 1872 Arendal, Aust-Agder, Norway Parents:Father:Martinus HANSSEN Mother:Else Marie BERNTSEN Helga MARTINUSEN Sex:F Event(s):Christening:25 Oct 1874 Arendal, Aust-Agder, Norway Parents: Father:Martinius HANSSEN Mother:Else Marie BERNTSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Takk Laila!Jeg har vært så opptatt av at Martinius bodde i Arendal at jeg ikke sjekket andre steder i 1865-tellinga. Sjansen er vel stor for at det er rette Martinius du fant som skreddersven i Kristiania, men helt sikker kan jeg vel ikke være.I Familysearch har jeg sjekket på fornavnene og Hansen, men ikke på Martinusen, slik fant jeg også fram til tre av barna i søskenflokken. Jeg har nok hørt at Else Marie het Berntsen som pikenavn slik hun står omtalt som mor til de nevnte barna. Og med det som oppslag fant jeg på Familysearch også fram til tidspunktet da de giftet seg. Der er ektemannen benevnt Martinius Hansen Dalsby. Gift 21. mars 1871, så første barn kom nok litt tidlig etter datiden standard.Else Marie Berntsen var min mors mormor. Min mor mener at hun døde i 1926-27 og var 83 år gammel. Det er slik jeg har kommet fram til antatt år for når hun ble født.Det er synd folketellinga fra 1875 ikke er fullstendig i digitalarkivet. Men jeg kan sikkert henvende meg til statsarkivet og få tak i det, når det her kan konkretiseres ganske greit.Jeg skulle naturligvis gjerne visst hvem som var foreldre til både Martinius og Else Marie også om det er noen som har noen gode råd om hvordan finne fram til det! Det er tungvint å ikke bo nær arkivverkene.Arne-Sten Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Well, my not reading Norsk makes this a little risky, but i'am sure your going to view Holt and Arendal film to find the marriage and births, which should have the ages and important details--anyway perhaps the Marie Berntsen in the 1865 census, Oslo, and unmarried servant girl from 'Vandse Prgj' is yours?...Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

To Roger who have helped me with an other branch of my family: Of course I have to look up those films you mention. Problem is that I don't think it will be possible from where I live. But I have a cousin near Oslo who also have interest in this, so I hope she one day will be able to look it up.I think there are some persons with names that look alike the one I search, but difficult to find out if it is the right person. I would think that either Martinius og Else Marie came from the earea of Arendal. I don't know where Vandse is, but there is a place near Farsund called Vanse. That is not close to Arendal.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg har nå skrevet et brev til Statsarkivet i Kristiansand for å få informasjon om hva folketellinga av 1875 forteller om disse personene. Håper og venter på godt svar derfra.Arne-Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.