Gå til innhold
Arkivverket

[#10216] Hvor er Sandsvær?


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Kan noen fortelle meg hvor Sandsvær er? Er det en egen kommune...hvis ikke...hvilken kommune? Forbinder det med Kongsberg...stemmer det? Finnes det noen linker hvor man kan søke opp div. stedsnavn for å finne ut hvilken kommune det tilhører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

En oversikt over dagens kommuner finner du hos www.kommuneforlaget.no, hvis du går inn på den elektroniske kommunenøkkelen.En historisk oversikt over kommune- og fylkesinndeling finner du i Statistisk sentralbyrå sin rapportserie bind 99/13: Dag Juvkam, 'Historisk oversikt over kommune- og fylkesinndelingen'.I Digitalarkivet kan du også få en forståelse for tidligere kommunegrenser hvis du velger områdeinngangen 'Dagens område'. Klikker du deg inn på Kongsberg vil du se hvilke kommuner som har blitt slått sammen med Kongsberg.Hos MapOnWeb http://www1.ugland.no1.asap-asp.net/no/start.html kan du søke i en kartdatabase på adresse, stedsnavn, kommune og by/tettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Denne siste linken virker ikke, ihvertfall ikke for meg. Ellers er begrepet 'Sandsvær' av en slik karakter at man ikke får det fram ved å søke i Norgesglasset, Statens kartverk eller Visveg. Det står heller ikke blant de 134ooo navnene i navneregisteret for kart i M = 1: 500000 sør for 61 grader nord.Men et tips for å finne frem er rett og slett å søke etter Sandsvær i Kvasir. De mange svarene gir god veiledning til å finne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Sandsvær er den delen av nåværende Kongsberg kommune som er i Lågendalen syd for Kongsberg tettsted til grensen mot Vestfold (Lardal og Hof kommuner) i syd. Sandsvær var delt i to kommuner (Ytre Sandsvær og Øvre Sandsvær) men var ett prestegjeld. Sognene (kirkene) i prestegjeldet var Hedenstad, Efteløt (hovedkirken i prestegjeldet), Komnes og Tuft. Sandsværkommunene ble slått sammen med Kongsberg kommune midt i 60-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiTakk for svar.... Det å søke etter Sandsvær i Kvasir har jeg gjordt, men fikk stort sett ubrukelige svar. MapOnWeb var et fint tips, linken som virker er: http://www.maponweb.no/start.html Jeg får ikke treff på Sandsvær der heller, bare stedsnavn/veier som inneholder Sandsvær. ....men....jeg har nå forstått at Sandsvær tidligere var egne kommuner som nå er innlemmet i Kongsberg kommune.Takker igjen for svar...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Et tips i tilfelle du har funnet slekt i Sandsvær: Her finnes meget gode bygdebøker, 'Sandsværboka' skrevet av Olav Saatvedt. I alt 7 bind med slektshistorie ordnet etter gårds og bruks nr gjennom begge de tidligere Sandsværkommunene. Mye hjelp å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er 8 bind gårds- og slektshistorie(siste kom på slutten av fjoråret), + ett bind om seterdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Takk for svar...kan hende jeg tar en titt etterhvert. Her var det visst mye å se i skjønner jeg....8 bind! PUH!! Jeg har ikke mange å se etter i Sandsvær, bare noen få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.