Gå til innhold
Arkivverket

[#10218] Oscar Johansson Frid, født i Wermland 1879


Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik

Jeg finner denne mannen i folketellingen for 1900, der står han oppført som veiarbeider som bodde i sidebygningen på Spillhaug. Jeg lurer på om dette kan være min oldefar som senere tok navnet Spanjor og giftet seg med Johanne (Gillerdalen???). De bosatte seg i så fall på Sokna, og deres første barn ble født rundt 1906.Ønsker å vite mer om denne mannen, dersom det kan være rett mann, hadde det vært supert om noen visste hvor jeg kunne finne ytterligere informasjon om hans forfedre i Sverige. Ønsker også informasjon om Johanne (hans hustru).Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik

Har nå vært på kirkegården ved Lunder Kirke på Sokna, der mine oldeforeldre ligger begravet.Oskar Spanjor (som jeg lurer på er den samme som Oskar Johansson Frid fra Wermland) var født 30/10/1872 og døde 23/11/1944.Han var gift med Johanne (f. Gillerdalen, dette er nå bekreftet, vet at hun vokste opp nær Sokna, så dette kan være et gårdsnavn de har tatt). Født 27/12/1879 og død 21/05/1956.De er altså begge begravet ved Lunder Kirke på Sokna.Lurer også på om Sokna vil falle under Sigdal på ved folketellingen i 1900...Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er du sikker på at din oldefar var i Norge i 1900 og at han skiftet etternavn? Spanjor eller lignende stavemåter ser ikke ut til å være noe gårdsnavn i 1900.Hva jeg fant på Family Search, kunne muligens være av interesse. Etternavnet Spanjor finnes åpenbart på Gotland - det er nevnt et titalls personer med dette navnet i perioden 1600 - 1800, alle fra Gotland.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Hilde.Det nærmeste jeg kom Gillerdalen i 1900 tellingen, er et bruk i Norderhov som heter Gildredalen, og pussig nok er det ei datter som heter Johanne og er født i 1879 der.Vis dette er din oldemor, så kan det jo tenkes at dine giftet seg på hennes hjemsted Norderhov. Og ved deres giftermål så vil du vel få fult navn på din oldefar og hvor han kom i fra..Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I folketellinga 1900 er Oscar Johansson Frid oppført med midlertid tilhold Spilhaug. Det faste bostedet hans var Wermland. Jeg synes at forskjellen i alder mellom Oscar Frid og Oscar Spanjor er for stor til at det kan være samme person, men helt umulig er det ikke. For øvrig mener jeg at både Spanjor og Frid er brukt som slektsnavn i Norge i dag. Det er bare Brekkebygda og Havikskogen som i 1900 hørte til Sigdal, men i dag til Norderhov (Ringerike). Det egentlige Sokna har alltid hørt til Norderhov. Men gården Spilhaug ligger ikke langt fra Brekkebygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik

Takk for hjelpen alle, så langt!Hvor min oldefar, Oskar, fikk navnet Spanjor fra vet jeg ikke, men det var etter de sparsomme opplysningene de eldste gjenlevende i vår familie har gitt meg et navn han tok etter at han kom til Norge, og de mener at han het Jonsson el.l. før det (kan jo da passe med Johansson). De mener og at han var fra Vermland. Når det gjelder fødselsår i folketellingen har jeg opplevet feil på de tidligere.Han kan godt ha tatt navnet etter et sted/en gård i Sverige som var knyttet til hans familie (henv. opplysningene om Spanjor på Gotland).Jeg antar at han var i Norge i 1900, da han kom som enten jernbane el. veiarbeider og må ha giftet seg med Johanne en eller annen gang før 1905. Deres første barn ble født i 1906 (tror hun er eldst).De Spanjor som finnes i Hønefoss pr i dag er mine slektninger, altså etterkommere etter Oskar og Johanne.Gildredalen kan så absolutt være det samme som Gillerdalen, en del navn moderniseres jo gjennom tiden. På gravstøtten til min oldemor står det f. Gillerdalen.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.