Gå til innhold
Arkivverket

[#10219] Schlyder i Bergen. Schlytter i Stavanger.


Gjest Torill Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johannessen

Georg Christian Schlyder\Slyder levde og døde i Bergen,men han var født i Stavanger i 1775. Da hans foreldre giftet seg i Stavanger i 1769 sto det i kirkebøkene:'Monsior Johan Friderich Schlytter og jomfru Adel Lovisa Wiborg.' Vet noen hva disse titlene betyr? det var ingen andre på de nermeste sidene titulert på denne måten? Hvem var Johan Friderich Slytter? Hvor ble han født og hvor døde han? Ikke i Bergen, jeg kan heller ikke finne ham i Stavanger. Han var tidligere gift med Kristine Pedersdtr. Krogh. De får et barn som heter Johan Henrich, mor og barn dør i 1767. Han får i alt tre sønner som får navnet Johan Henrich, bare den siste overlever. Jeg får en mistanke om at johan Friderich sin far kan hete Henrich. Med Adel Lovisa Wiborg får han også en sønn som heter Ole Wiborg 1769, som er samme navn som hennes far. Denne Ole Wiborg er fra Kr. Sand og er født ca.1720. Er det noen som har noen opplysninger om Johan Friderich Schlytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest arne kvitrud

Det er en 'Chirurgus Schlyter' i Steinkargata i Stavanger i 1777 (Lenke). I 1778 hadde jektefører Sivert Gundersen overtatt eiendommen. I 1774 bodde jomfru Holst her, så Schlyter kan ikke ha bodd der lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette: [url="http://digitalarkivet.uib.no/sab/noenskifter.htm>http://digitalarkivet.uib.no/sab/noenskifter.htm '24 1695 15/12 k. Hendrich Slytter (1/566)' Kanhende en forfar til dine. Han er og nevnt her: https://bora.uib.no/bitstream/1956/2340/1/Masterthesis_Olsen.pdfBjørn Jonsson Dale nemner og en Slytter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Hendrich Schlytter drev finnmarkshandel fra Bergen. Forpaktere av finnmarkshandelen pr 1. jan 1692 viser handelsdistrikt Måsøy og årlig forpaktningsavgift på 146 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill bratland johannessen

Takk for mange innspill etter så mange år, holder på å skjekke dem. Opplysninger vi har funnet 2002 er at Johann Friderich Schlytter giftet seg to ganger i Stavanger og fikk barn der, så flyttet de til Egersund hvor han døde i 1781 bar 37 år gammel, altså er han født i 1744. vet enda ikke hvor han kom fra. En sleksbok skrevet av 'Lassesen' (riksarkivert), antyder også at farfaren til Johan Friderech kan være Henrich Schlytter som drev med handel på Måsøy og en øy til i Finnmark. Hvor kom han fra?Tar gjerne i mot flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Problemet er at denne Henrik Sclytter som var finnmarkshandler trolig var barnløs, han hadde i hvertfall ikke varn med dem han var gift med. Dette tolker jeg utav skifteopplysningene hos Sollied. Her er noe om Henrik, så langt;Gideon Schlüter Vlotho (Flotte) im Kurfürstentum, Brandenburg seit 1674 Geselle bei Hinrich Schlüter, res. H.- Verw. im Wetterlefen. 25/2 1628Hinrich Schluter Bremen seit 1676 Geselle bei Johan Elers, res. H.-Verw. im Engelgarten. 21/11 1682Hinrich Schlüter 16 Ved Bremen Jost S, Landmann A. Meyer 1677, Vorjahr Hinrich Lange 1677 BugårdenFriedrich Schlüter 16 Oldenburg Herman S, Kjøbmann H. Kalbring 1678, Vorjahr H. Linneman* 1678 BredsgårdenGideon Schluter 11 Flota, Ravensberg Johan S. Kremlner Hinrich Schluter 1674, Vorjahr 1674 VetterlevenHandelsflåte 1688:Henrich Schlytter NO 4. Statt Bergen Capit.: Niels Erichsen farer med officerer, styrmænd og alt 40 mann sterkHenrich Schlytter 21. Freden schipper: Peder Pederssen. 4de sort Def. & Exemptions Schibe. 10 mand med schipper og styrmand.Henrich Schlytter 31. Samson schipper: Jacob Sivertsen. 4de sort Def. & Exemptions Schibe. 7 mand, schipper og 1 drengBorgerboken for Bergen 1600-1751:Hendrich Slyter Flode i Brandenburg 112 1684Johan Henrich Slyter kjøbmand Floote i Westphalen 2906 1696Koppskatt for Bergen 1689:Henrich Slutter 6 rdr 22Vielser:Hinrich Schlüter Trütie Dinisd: Mai 27 1684 KKVidere er Hendrich Slyter af Contoret fadder utallige ganger fra 1687 og utover, men kan ikke se at han er oppført som far.Ringingar for døydde personar i MK:1695 28/11 Hinrich Schlüter Hinrich Schlüters kone.1696 12/5 Hinrich Schlüter Hinrich Schlüter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bratland Johannessen

Takk til deg Arnfrid Mæland. Jeg begynner å tvile på denne Hinrich Schlytter. I mitt første innlegg så nevner jeg at Johan Friderich Schlytter får tre sønner som han døper Johan Hedrik, hvor av bare den siste f. i 1772 lever opp. Da ser jeg at du nevner en Johan Henrich Slytter som får borgerbrev i 1696 han er kjøpmann og er f. i Flooote i Westphalen. Han har jeg ikke støtt på før, ikke finner jeg ham under geseller som kom til Bergen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.