Gå til innhold
Arkivverket

[#10220] Meøyen - hvor er det ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Berit Olsdt. Meøyen giftet seg i 1814 med Hans Torgersen Bøslåen, f. 1788. (Fron). Meøyen skal visst være i Espedalen. Er det noen som kjenner til denne gården/plassen ?¨ Hvor er Meøyen og Espedalen ?Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Espedalen er så vidt jeg vet et dalføre nord for Gausdal. Vegen der i gjennom ender opp i Skåbu. Helvete ligger visst i Espedalen (!), men hvor Meøyen er vet jeg ikke...:-) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk skal du ha. Meøyen er sikkert en plass, så gården kan ha et navn som ikke ligner i det hele tatt. Helvete er kanskje ikke en gård, jeg vet i alle fall av et sted i Midtre Gauldal de kaller helvete. Antar det er stygt og bratt i Espedalen også, der de kaller det Helvete.Håper noen kan hjelpe meg med Meøyen også. Kanskje det kan være en feilskriving ?Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

De 22 stedene som heter Espedalen finner du på:2 steder som heter Meøy, men de er nok ikke de rette: En holme ved Flekkefjord og en plass ved Tjøme. Finner ikke Meøyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Espedalen er et dalføre som er delt mellom kommunene Gausdal og Sør-Fron. I dag er det ganske spredt bosatt. Jeg kan ikke finne noe sted som heter Meøya der, men derimot Megrunn. Megrunn ligger i Gausdal, like sør for grensa til Sør-Fron. Det kan tenkes at det en gang i tida var en plass som hette Meøya i Espedalen, men sannsynligvis er det snakk om Megrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal dere ha. Da får jeg konsentrere med om Megrunn og Sør-Fron. Det hjelper mye å vite hvilken kirkebok man skal starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kanskje du ikke skal se helt bort fra Megarden i Skåbu heller? Skåbu ligger i Nord-Fron, men det er ikke langt derfra til Espedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.