Gå til innhold
Arkivverket

[#10223] Når på året er 'Dom: Invoc. ' ?


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

I min oversikt over kirkeåret i gamle dager finner jeg ikke denne. Det kan se ut som det er rundt faste et sted ut fra kronologien.Eksempelet mitt gjelder post 3605 i 'Døde i Voss 1726-1817' (Knud Anfindsen Bryn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk for det.I 'Våre røtter (Stoa og Sandberg)' er faste benvent som 'Quadregisima'. Kanskje noen kan forklare hvorfor to navn på samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Quadragesima (den førtiende) betegnet hele fasten som varte i førti dager, men også den første søndag. En liste som jeg bruker, angir søndagens navn som Quadragesima invocavit. Tror kanskje dette refererer til et eller annet sted i bibelen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Astrid Ryen: Listen du bruker, er den å få tak i noe sted?Er det andre som har kilder eller nettsteder å anbefale når det gjelder slik oversikt over kirkeåret i tidligere tider?mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ser nå ved nærmere bruk av programmet Dage, som er omtalt i innlegg nr. 10238 Lenke at det her er en MEGET omfattende og lang liste over kirkedager (dra-ned-boks på toppen i vinduet). Jeg vil anbefale en nedlasting og installasjon av dette programmet - da får du ikke bare tilgang til listen, men også en enkel måte å 'oversette' de gamle datoene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.