Gå til innhold
Arkivverket

[#10225] Overrotemester Andreas Bergersen Sætrang


Gjest Liv Dahle Kokes
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Dahle Kokes

Jeg har hatt inne en etterlysning her tidligere ang. ovennevnte og hans sønn Bjarne Andreas Bergersen f. 20/9-1877 i Kristiania. Jeg vet at B.A flyttet til Bergen som ung, og derifra har jeg ham 'kartlagt', men hvor i Kristiania ble han født? Alle søk har hittil vært resultatløst, og en som henvendte seg med tilbud om å gå i arkivene i Oslo og lete skulle ha så mye penger for det at jeg kunne likegodt tatt fly dit selv og overnattet på Plaza i 14 dager :) Jeg har lett på Sætrang-navnet men kan ikke finne noen forbindelse. Hva med 'overrotemester'? Hva innebar det, finnes det kanskje egne opptegnelser/arkiver over hvem som gjorde hva/hvor? Er det noen som kan gi meg et hint, det er så himla irriterende å ha en sånn 'missing link' på slektstreet...B.A var min oldefar på farssiden. Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Når det gjaldt vedlikehold og ettersyn av veier/gater i byene, var dette delt opp i roder.Far til Einar Gerhardsen var -rodemester-.Han var da ansvarlig for en rode. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sætrang navnet kan meget vel være fra Ringerike. Om du sjekker Lenkeså tipper jeg at du er et hakk nærmere er løsning... det er i det minste verd å se nærmere på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Liv,Søk bl.a. her :Registreringssentral for historiske data Universitetet i Tromsø, N-9037 Tromsø Tellingsår: 1900 Gårdsnavn: Sætrang* Antall treff i databasen for dette søket: 62. Viser 62 poster. Kommune Da = Norderhov linke her: Lenke Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Fra Norderhov kjørkebok: F.6/9-1834, dpt.15/2-1835 i Haug kjørke: Andreas. Foreldre: hmnd Borger Haagensen Sætrangeie og h.Berte Danielsdt. Faddere: Ragnild Engebretsdt Sætrangeie, Anne Marie Løkeneie, Helene Gundersdt ibid. Gunder Arnesen ibid. Jens Svensen Sætrangeie. I 1865 er Borger Haagensen enkemann, 62 år, og bor på plassen 'Pladsen' under nordre Sætrang sammen med datteren Pauline, ug. 23 år. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Dahle Kokes

Hei folkens, hvor har dere vært henne hele mitt liv :) Dette er jo kjempebra! Håper noen kan finne ut hvor de holdt til i Kristiania slik at jeg kan få puslet alt dette sammen til et korrekt bilde... Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Dahle Kokes

Oops, jeg blir så ivrig at jeg skriver som en tulling, det jeg mener er at jeg gjerne skulle finne Bjarne Andreas i denne sammenhengen slik at jeg med sikkerhet vet at jeg følger riktig linje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.