Gå til innhold
Arkivverket

[#10227] Marta Eriksdatter & Johan Andersen, Nord-Trøndelag.


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Marta Erikdatter f. 1753, Bruom gård, Otterøya. Gift med Johan Andersen f. ca. 1753, Wiig Otterøya.De fikk datteren Elen Johansdatter f. 1785 Sørvig.Nå har det seg sånn at det har blitt surr i kildene mine.. Jeg finner ikke ut av hvor jeg har fått opplysningene fra og klarer ikke å få bekreftet noe av det jeg har ved å søke på nett. Ikke klarer jeg å finne ut av hvor Sørvig er heller (kanhende geografikunnskapene mine er slette, men da er atlaset mitt også det..).Er det noen som har forsket på disse folkene og som har noe å bidra med ? Jeg har kun registrert Elen som barn av Marta og Johan, men de har sikkert flere..Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Sørvig er nok det samme som Survigen (1801) eller Survika. Denne gården ligger ganske ensomt til på Otterøya, ved sundet mellom Otterøya og Elvalandet. Dette var imidlertid en viktig gård i gamle dager.Johan Andersen var husmann under Broum i 1801. Han var gm Marta og hadde barna: Maren 18 år, Elen 16 år og Anders 9 år. Mvh. Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei ! Takk for hjelpen ! Dette var nyttig.. Jeg ble ganske nysgjerrig på hvorfor dette var en viktig gård i gamle dager ? Finnes det noen gårdshistorie om den ? Jeg skjønner at jeg må skaffe meg et skikkelig kart for å klare å nøste opp i slekten..Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Søskenbarnet mitt, Stein Åge Sørvig eier i dag Survika, som består av ca. 8000 mål eiendom. Det er visst visse restriksjoner på å bevege seg ved de gamle bygningene idag fordi det er et fiskesmoltanlegg der.Survika var et stort handelssted i gamle dager, og ble rundt 1680 - 1710 drevet av en som het Carl Ingebrigtsen Survigen, som stammet fra Hammersøen i Vemundvik. Det er samlet inn masse materiale for å lage en bygdebok for Otterøya, men dette arbeidet stoppet opp for en god del år siden, selv om mye av arbeidet var gjort. Hvem som sitter på dette materialet vet jeg ikke!MvH. Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei Inge ! Dette høres interessant ut ! Takk skal du ha ! Har du noe forslag om hvem jeg kan henvende meg til for å få vite noe om bygdebokprosjektet ?Jeg lurer på om Sørvik og Bruom gård var to forskjellige gårder ? Var de evt. i nærheten av hverandre ?Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er ca 1 mil å kjøre fra Broum til Survika. Broum ligger langs hovedveien på Otterøya, 1-2 km sør for Otterøy kirke, mens Survika som nevnt ligger ensomt til. Det er ca 7 km langs en dårlig vei fra Survika til nærmeste nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.