Gå til innhold
Arkivverket

[#10228] Birgitte Johannesdatter fra Finnmark, eller ?


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Birgitte Johannesdatter f. 1823 Kjelvik i Finnmark.Gift med Jens Hansen f. 1813 (Vokkøya, Bodø ?).Deres første barn var Ane Margrethe Jensdtr. f. 1849, Giæver.Familien flyttet til Lebesby i Finnmark, 1858.Birgitte har i 1875-tellingen fått navnet: Bergethe Berthusdtr. ???Jeg finner ikke ut stort om henne og hennes forfedre. I og med at hun er født i 1823 skulle dette ikke være så vanskelig, men jeg står bom fast.. Det er mulig det er feil at hun er fra Kjelvik.. Siden første barnet deres var født i Giæver, var kanhende Birgitte også fra Nordland.Takknemlig for hjelp med dette !Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Navnet Giæver er ikke et stedsnavn, men et slektsnavn. Ane Margrethe er jo født i Bodø sogn og prestegjeld. Hvorfor Birgitte er kalt Berthusdtr. i 1875 må være en feil fra tellerens side. I 1865 kalles hun Johansdtr., og eldste sønn er jo kalt Johan, sannsynligvis etter sin morfar. Har du mulighet til å sjekke fødselen til Birgitte i Kjelvik 1823, eventuelt en vielse rundt 1848-50, i Bodø eller Kjelvik? Lykke til med videre leting. Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei ! Takk for hjelpen ! Hvordan jeg har fått fatt i Giæver-navnet, vet jeg ikke.. Dette må ha vært fra starten av slektsgranskingen, hvor jeg var temmelig slepphendt med kildene..Jeg har registrert giftermålet mellom Jens og Birgitte til 25 juli 1848. Heller ikke det har jeg noen kilder på (jeg gremmes !).På 'Slektshistoriske Kilder 15..' er det kirkebøker på dåp fra Kjelvik. Disse burde ha hatt Birgittes dåp, men jeg fant ingen som ga meg en aha-opplevelese.. Jeg antar at da jeg skrev inn fødselsdatoen til Birgitte som 1823, må det ha vært fordi det sto det i folketellingen for 1875, Lebesby. Men i 1865-tellingen er hun 46 år og muligens født i 1819. De nærmeste barna som kunne være henne i Kjelvik, var født i 1816 og i 1827.Ja dette var nok et eksempel på at kildene er viktige..Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene B. Rasmussen

Hei-Randi. Jeg tar sjansen på å svare selv om jeg kanskje leder deg ut på viotta. I mitt register har jeg ei Hanna Birgitte Johannesdtr. Holmboe f,1821 i Lyngen g.1840 m. Jens Hansen Giæver f.1813 i Tromsø. Jeg har desverre ingen barn på dem. Hanna Birgittes foreldre er Johannes Holmboe og Anne Marthe Hansdtr. Figenschou. I hvert fall forklares Giæver-navnet i denne sammenhengen. mvh thea irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei Thea Irene ! Takk for bidraget !I folketellingene fra 1865 og 1875 står det at Birgitte er fra Kjelvik i Finnmark.. Men omtrent alt er mulig, så jeg tar tipset med meg !Tror det var i Bodin bygdebok jeg fant Jens Hansen. Foreldrene hans er Hans Trondsen og Ane Hansdatter. Er det samme foreldre på din Jens ? Jeg skal saumfare alt jeg har av løse papirer for å se om forklaringen på Giæver-navnet kanskje ligger der.. Mon tro om navnet sto i Bodin bygdebok ?Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Nå fant jeg kildene til bryllupdato og at Ane Margrethe var født i 1849 ! Det var Bodin bygdebok.. Ane Margrethe var ikke født i Giæver men i Givær. Da er iallefall navneforvirrelsen oppklart !Det kan se ut som om det jeg har av opplysninger om familien, er det som sto i bygdeboka. Det står at Birgitte Johannesdatter er fra Skarsvåg i Kjelvik, Finnmark.Når og hvorfor Birgitte har dratt fra Finnmark og ned til Nordland, se det står det ingenting om. Heller ikke noe om hvor de giftet seg eller hvem foreldrene hennes var.. Det er med andre ord fortsatt litt å gruble på.Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

'Giæver' nevnes her i første innlegg der fødested var naturlig. Regner med at det er en feiltolkning i forhold til gård nr 2 i Bodin 'GIVÆR'. = 'Ane Margretehe Jensdtr, f. 1849, Givær (i Bodin kommune, gnr 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.