Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rolf Erik Sanne

[#10229] Styrmann Lars Andersen i Moss, født i Bergen ?

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Lars Andersen ble 21.07.1816 gift i Moss med Helvig Jespersdatter. Begge ble oppgitt å være 24 år ved ekteskapet, men var ikke nødvendigvis så gamle. Helvig ble nemlig født i Moss 05.10.1794 og hennes korrekte alder var således 22 år. Paret fikk etter det jeg har funnet i kirkeboken for Moss 6 barn, 5 piker og en gutt. Yngstemann, Johan Henrik Larsen, ble skipper og gift på Tjøme og var min tipptippoldefar. Ved dåpen til barna er Lars opplyst å være matros og arbeider, men han må ha endt opp som styrmann. I 1865 levde Helvig Andersen som enke etter styrmann Andersen.Ved dåpen til det 4.barnet, Andrea, 20.10.1824. hjemme og 28.11.1824 i kirken, anføres begge ganger at Lars var bergenser. Dette er eneste gang jeg finner at Lars har knytning til Bergen. Noen aktuell kandidat født i Moss rundt 1793 har jeg ikke funnet. Dog bor det en 7-åring Lars Andersen som sønn av en soldat i byen i 1801, han kan være tilflyttet.I Bergen er det ikke mange aktuelle kandidater som var født i perioden 1790-95. Tre av de aktuelle fikk dobbeltnavn som Lars Andreas, født 15.09.1792, Lars Olaj, døpt 28.04.1793 og Lars Henrich, født 22.02.1794. Ved FT 1801 finnes en Lars Andersen på 8 år, fra Bergen og til oppfostring på gården Hatlestad i Fana. Med så få holdepunkter er det ikke enkelt å finne Lars og hans foreldre i Bergen. Hvordan kan jeg få visshet i at denne Lars kom fra Bergensområdet og hvordan finner jeg hans foreldre ?.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Det bør finnes nærmere opplysninger om Lars Andersen i sjømannsrullene. Der skal det normalt stå både fødested og dåpsdato. Dersom Lars Andersen har vært rulleført i Moss, skulle materialet forhåpentligvis være å finne i Statsarkivet i Oslo under Christiania innrulleringsdistrikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive