Gå til innhold
Arkivverket

[#10229] Styrmann Lars Andersen i Moss, født i Bergen ?


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Lars Andersen ble 21.07.1816 gift i Moss med Helvig Jespersdatter. Begge ble oppgitt å være 24 år ved ekteskapet, men var ikke nødvendigvis så gamle. Helvig ble nemlig født i Moss 05.10.1794 og hennes korrekte alder var således 22 år. Paret fikk etter det jeg har funnet i kirkeboken for Moss 6 barn, 5 piker og en gutt. Yngstemann, Johan Henrik Larsen, ble skipper og gift på Tjøme og var min tipptippoldefar. Ved dåpen til barna er Lars opplyst å være matros og arbeider, men han må ha endt opp som styrmann. I 1865 levde Helvig Andersen som enke etter styrmann Andersen.Ved dåpen til det 4.barnet, Andrea, 20.10.1824. hjemme og 28.11.1824 i kirken, anføres begge ganger at Lars var bergenser. Dette er eneste gang jeg finner at Lars har knytning til Bergen. Noen aktuell kandidat født i Moss rundt 1793 har jeg ikke funnet. Dog bor det en 7-åring Lars Andersen som sønn av en soldat i byen i 1801, han kan være tilflyttet.I Bergen er det ikke mange aktuelle kandidater som var født i perioden 1790-95. Tre av de aktuelle fikk dobbeltnavn som Lars Andreas, født 15.09.1792, Lars Olaj, døpt 28.04.1793 og Lars Henrich, født 22.02.1794. Ved FT 1801 finnes en Lars Andersen på 8 år, fra Bergen og til oppfostring på gården Hatlestad i Fana. Med så få holdepunkter er det ikke enkelt å finne Lars og hans foreldre i Bergen. Hvordan kan jeg få visshet i at denne Lars kom fra Bergensområdet og hvordan finner jeg hans foreldre ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det bør finnes nærmere opplysninger om Lars Andersen i sjømannsrullene. Der skal det normalt stå både fødested og dåpsdato. Dersom Lars Andersen har vært rulleført i Moss, skulle materialet forhåpentligvis være å finne i Statsarkivet i Oslo under Christiania innrulleringsdistrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.