Gå til innhold
Arkivverket

[#10231] Johanne Mortensdtr, f.1756 på Qvalvig i Kinn , hvem var foreldrene?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Johanne var født ca.1756 på Qvalvig i Kinn.Det eneste jeg vet er at faren står oppført som Morten Qvalvig.Han fikk også sønnene Johannes (1746-1818) og Jens (1750-1758).Johanne giftet seg 20.11.1779 i Kinn med Ingvald Johannessen Tonneim 1755-1818.Jeg ser at en Morten Eliassen dør på Qvalvig 03.11.1779 og en Martin Olsen dør samme sted 14.11.1785.Det er skifte etter en Morten Ivarsen Qvalvig mellom 1821 og 1828 , men om han var faren må han ha blitt en svært gammel mann.Er der noen som kjenner til denne familien og som kan fortelle meg mer om denne Morten Qvalvig og hans hustru ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen med god kunnskap om Kinn , og/eller som kjenner til folket på gården Qvalvig i Kinn , så hadde jeg satt stor pris på litt hjelp med Johanne Morten/Martinsdatters opphav. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei RuneNår det gjelder Morten Qvalvig har jeg ikke funnet mer. Har hans sønn Johannes som en av mine forfedre. Men det kan vel hende en dag at det dukker opp mer.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har kikket litt på bygdeboka, og finner en Elias Morteinson som gifter seg med Synnøve Johannesdatter på Svarthumble i 1704. Han er 23 år og fra Kleiva, Naustdal. I 1744 er det et festebrev fra Lars Eirkson Haukanaa til Martein Eliasson Svarthumble på 1 pund i Kvalvik. Mye tyder jo på at dette er den Morten Qualvig som vi jakter på. For i 1769 er det en ny tinglysing, denne gang på 1 pund i Qvalvig fra Lars Eirksson Haukaana til Joans Marteinson Kvalvik. Dette må jo være Johannes Mortenson, som er en av mine forfedre. Mulig at det kan stå noe mer i bygdeboka for Naustdal under Kleiva om denne familien, hvem vet.Jeg vil jo også tippe at den Morten Eliassen som du har funnet dør p Qvalvig i 1779 må være riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I de kopiene jeg har av kirkebøker fra Kinn finner jeg at ei Elia Svarthumble blir begravd 26 mars 1730, 88 år. synneve Qualvig er fadder ved en dåp i 1734. En Johannes Qualvig begraves i 1741, 12 år. Anders Qvalvig og Elia Olsdatter troloves i februar 1741. Elias Svarthumble gravlegges i 1742, 62 år. Johannes Svarthumbles sønn Johan Elias døper i 1746. I 1746 døpes Anders Qvalvigs datter Dorthe. Faddere er Ole Qvalvig, Morten Qvalvig, Ahles Qvalvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Legger til litt til jeg og håper at du kan bruke noe av dette:Februar 1759 Knut Qvalvigs sønn Morten døpt, en av fadrene er Morten Qvalvig.Februar 1764 konfirmert Johannes Mortenson Qvalvig.I juli 1769 troloves Johannes Mortensen Qvalvig og Elie Johansdatter Tonnum. I 1770 copulered ungkar Johannes Mortensen Qvalvig og pigen Ellie Johansdatter Ramsdal.2 søndag i advent 1771 døpes Johannes Mortensen Qvalvigens datter Synnøve. Blant fadderne er ikke Morten, men Axel Qvalvig, Johannes Anderson -Qvalvig, Ole Johanson Tonnum, Marie Qvalvig og Elie Qvalvig.Synnøve Johansdatter Svarthumble dør i 1772, 65 år gammel. Johanna Mortensdatter Qvalvig konfirmeres i 1774. Synnøve Johansdatter Svarthumble konfirmeres samme år. Torger Pedersen SVarthumble dør i 1774, 103 år.10. mai 1774 døpes Johannes Mortenson Qvalvigs datter MArtha. Blant faddere er Johannes Qvalvik, Marie Qvalvig og Dorthe Qvalvig. 3 uker gamle Martha Johannesdatter dør 9. august 1774. Anders Johansen Qvalvig dør i 1778, ti uker gml. September 1779 troloves Ingvald Johansen Tonnum og Johanne Mortensdatter Qvalvig. De blir gift 20 november sammme år. Morten Eliasen Qvalvig dør 3. november 1779, 63 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ut fra det jeg har funnet vil jeg tippe at Elias Mortenson fra Kleiva i Naustdal og Synnøve Johannesdatter fra Svarthumble er foreldrene til Morten Qvalvig, eller Morten Eliason Qvalvik. Jeg vil tippe at det er Elias som dør på Svarthumble. Hvem som er Mortens kone er ikke litt å si, men det kan kanskje være Marie.Håper dette er til litt hjelp, det ga i alle fall meg anledning til å kikke på gamle papirer. Jeg har kopiert mange sider fra kirkebøkene fra 1730 og oppover, men ikke hver eneste side foreløpig. Du kan også ta direkte kontakt med meg hvis du skulle ønske det, ser ut til at vi har en del felles. Mailadressen min er llokkebo@telemarksnett.noLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg lurer også på om ikke Ingvald kan være bror til Eli Johannesdatter Tonnum/Ramsdal som giftet seg med Johannes Mortenson Qvalvig. Hvis du har mer om foreldrene til Ingvald hadde det vært spennende. Jeg har bare Johannes Olsen og Brite Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for svarinnleggene dine Lars.Der var mye interessant.Skal se litt nærmere på dette.Ingvald og Eli var søsken , og jeg har en del om forfedrene deres.Sender deg en mail senere på det jeg har.Skulle du finne noe mer om denne Morten som kan bekrefte teoriene , så er jeg selvsagt interessert i å høre om det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.