Gå til innhold
Arkivverket

[#10232] Wallace-Lohmann-Schnell-Tuxen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Hans Henrik Christianson Schnell (1722-1807) ogDominicus Christianson Schnell (1728-1798), brør og offisersøner frå garden Bolstad i Luster, flytte båe til Bergen og har etterslekt der. Det same gjeld brorsonen deiraAsbjørn Janson Schnell (1760-1806).Er desse kan henda mellom dei du leiter etter?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hans Henrik Schnell var i andre ekteskapet gift med Barbro (Barbara) Steen. Dei hadde ti born, mellom anna ein son Hans Hansson Schnell, f. 1783. Kalla han opp dotter si etter mori? Dette lyt undersøkast nærare!Kva tid er di Barbro (Barbara) fødd?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Barbra Schnell ble gravlagt i Bergen 28.01.1754 58 år gml.Hun var således født ca.1696. Hun var gift med Johan Friderich Tuchsen fra Lubech,Tyskland.De fikk flere barn sammen,bl.a Barbro(Barbra)Schnel f.1731 i Bergen. Hun ble gift med Jacob jensen Forbech(sommer) fra Skien)Spørsmåløet her blir da: Hvem er foreldrene til denne Barbra Hansdatter Schnell f.ca.1696?Med vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg har Johan Frederich Tuchsen f. 3/6-1723 Lybech,borger i Bergen 23/5-1730,død 16/2-1776, gift 10/7-1749 med Anne Jacobsdatter Lampe,f.1728 Bergen,døpt 11/10-1728 DK.,død 4/6-1757.Jeg har notert to barn: Anne Catrine Tuchsen,f.1751 død 23/8-1787 gift med Lars Johan Bøcher,skriverkarl i Bergen.,og Barbara Johansdatter Tuchsen gift 25/8-1775 Ytre Holmedal, med Clemet Jacobsen Berge, gårdbruker.Det er ikke notert noen datoer på denne Barbara, og det meste er vel hentet fra Slekten Lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

se indlaeg nr 10462 slegtninge til Leonard Weiner og hustru Alida Seehuusen (Svanenhielm)En sönnedatter, Alida, var gift med Jan Wallace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg har Johan Fredrik Tuchsen , f. 1660 i Pommern, generalmajor og kommandant på Bergenhus, koner, 4 barn og 2 barnebarn, fra Sverre Munthe: Familien Munthe i Norge, Eget forlag, 1994, s. 49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Terje Skrolsvik, det er helst faren (med samme navn) til Johan F. Tuchsen f.1723 som fikk borgerskap i Bergen i 1730. Faren er vel f. rundt 1690, og var som angitt g.m. Barbara Hansdatter Schnell.Kari, gen.maj. Johan Fredrik Tuchsen (1660-1730), Maren Olsdatter Meng's 2. ektemann, er antakelig en slektning (fetter?) av Johan Fredrik Tuchsen (f.ca.1690). Jeg har forøvrig også sett generalmajoren omtalt som Frederich Wilhelm Tuchsen.Johan Fredrik Tuchsen (1723-1776) var sogneprest i Ytre Holmedal (der hans datter Barbara ble g. i 1775). Han og Anne Jacobdatter Lampe (g. 10 Jul 1749 i Torvastad, Rogaland) hadde også datteren Gerterud (1763-1807), f. i Ytre Holmedal.Johan F. Tuchsen og Barbara Schnell hadde også sønnen Elias f. 1718, Høker i Bergen.Hilsen Per Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Du spør etter Lohman.Jeg har Eschel Lohmann,borgerskap i Bergen 5/5-1718, gift 1:Bodil Nilsdatter, og 2: 13/4-1728 Bodil Jansdatter (Meyer).De må ha ekteskapsløyve da de er beslektet i forbudte ledd. Noen som vet noe om dette slektsforholdet?? Det ser ut til at Bodil Jansdatter først var gift med David Middelthun som dør i 1720.(de hadde 10 barn,men ingen Elisabeth). Og når boet etter Hans Andersen Bildøe gjøres opp 1707,er det nevnt Fedrearv til David Middelthuns datter Elisabeth ?? Noen som har noe å tilføye event se noe feil ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Hei Jeg er meget intressert i om noen har utfyllende opplysninger. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Skrotevik: Sokneprest Johan Frederich Tuchsen ble ikke født i Lubeck som du skriver. Han er døpt i Bergen og sønn av Johan Frederich Tuchsen og Barbara Hansdatter Schnell. Det råder endel forvirring vedr. disse slekter i Bergen. bL.a en kjøpmann med samme navn g.m Abel von Krogh. Hvor døde soknepresten?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjøpmann i Bergen Jan Friederich Tuchsen (f.1743) g. 1770 m. Abel von Krogh (hvem var hennes foreldre ?) var såvidt jeg vet s. av Elias Peter Tuchsen f. 1718, Høker i Bergen (nevnt i innlegg nr. 9) og Susanna Maria Ochen. Elias var bror av den nevnte sogneprest i Holmedal og dessuten av Barbara Schnell g. Forbech (nevnt i innlegg nr. 5).Er det noen som kjenner slektskapet mellom disses far, skipper og Bergensborger Johan Fredrik Tuchsen (borger i Bergen 23 Mai 1730 (?), g. Barbara Hansdatter Schnell) og navnebroren, generalmajor og kommandant på Bergenshus, JFT (1660-1730), g. Maren Olsdatter Meng (1662-1741) ?Barbara Hansdatter Schnell (ca.1696-1754) var forøvrig kanskje søster av den Christian Schnell (nevnt i innlegg nr. 2) som fikk sønnene Hans Henrik, Jan og Dominicus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Jeg vil gjøre oppmerkesom på Jan Tuxen, som er en seriøs slektsforsker i Danmark. Han er interessert i kontakt med andre som kommer borti navnet Tuxen. Som han skriver på sine sider:'Hvis du har forbindelse til Tuxen og har bidrag, spørgsmål eller kommentarer, er du meget velkommen til at skrive til mig (jan@tuxen.info)'.Jeg har hatt kontakt med ham i forbindelse med felles slekt, og jeg vil avgjort anbefale at du sender ham en melding, men selvsagt med mer opplysninger om hvilke personer Tuxen du er interessert i.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for bidragene. Her er sikkert mange som har vært borti denne slekten. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.