Gå til innhold
Arkivverket

[#10233] Martha og Kristoffer Wergeland, Eivindvik S&Fj, Hoff i Vestf. og Vestby i Akersh


Gjest J. Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

Etter Vestby gårdshistorie, og registreringer ved dødsfall, ble Kristoffer Wergeland f 12.8.1875 i Lavik, og hans hustru Martha f 29.12.1877 samme sted. Paret kom til Vestby ca 1910, og da fra Vestfold hvor to barn var født i Hoff og ett i Svarstad. Familietradisjonen forteller at begge hadde 'Wergelandsnavnet' fra før de giftet seg. Farsnavn for begge er ukjent i familien. Tidspunkt og sted for vielse er også ukjent.Ved søk i folketellingen 1900 for Lavik og Brekke finner jeg en plassmann, Hans Kolbensen, med jord under Wergeland, og som har ei datter Marte f i 1875. Dette er nok ganske sikkert den Martha jeg etterlyser, men jeg gjenfinner henne ikke fylkesarkivets register over fødde.Noen 'Kristoffer Wergeland' finner jeg ikke, men den nevnte Hans Kolbensen har en tjener, Kristoffer Klausen f 1875 'på tellestedet', dvs Lavik/Brekke. Denne personen finner jeg imidlertid heller ikke igjen fylkesarkivet - det nærmeste jeg finner er en 'Kristofer Mikal Klaussen f 1879 i Rutledal i Eivindvik.Er det noen som kjenner til om fylkesarkivet ikke dekker Eivindvik/Lavik/Brekke i denne perioden? Og ellers: Er det noen som kan gi opplysninger om disse personene og deres opphav, vil det være kjækomment.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok sannsynlig at det er de rette personene du har funnet i 1900 tellingen.For om jeg tolker tellingen rett er Marthe Hansdatter (datter) og Christoffer Klausen (tjener) gift og trolig med hverandre.Fylkesarkivets databaser er mangelfulle og ikke alltid helt korrekt. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Sande

Kristoffer Mekael Klausson Wergeland var født på Wergeland av foreldrene Klaus Ivarson Wergeland (11.06.1826-12.09.1908) og Marie Ivarsdtr. Haugland (12.12.1836- 01.12.1912).Marta Hansdtr. Wergeland var født på plassen Utløbøen på Wergeland av foreldrene Hans Kolbeinson Kolgraf (født 1848 i Kalgraf i Hyllestad) og Orloug Gregoreusdtr. Engesæter (født 03.08.1850 på Engesæter i Brekke). Foreldrene hennes ble med da datteren og mannen flyttet til Hof i Vestfold.For Kristoffer finner du flere ættledd bakover i Brekke bygdebok. Hennes forfedre er mer spredt i både Brekke, Gulen og Hyllestad. Hvis du er interessert har eg noe av dette registrert allerede.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Flott! Da har jeg fått bekreftet foreldrene slik jeg hadde sansynliggjort på egenhånd etter søk på folketellinger mm. Jeg har også besteforeldre til de to klare, men får låne de aktuelle bygdebøkene for å sjekke det nærmere.Dersom du har opplysninger som kommer i tillegg til det jeg finner i bygdebøkene er jeg selvfølgelig takknemlig for å få slike. Min e-postadr. er i så fall jarleif.nordheim@c2i.netMvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

HeiJeg har de tre første kirkebøkene for Hoff tilgjengelig. De går over tiden 1704 - 1814.I løpet av denne uken får jeg også tilsendt de tre siste kirkebøkene, 1815 - 1900?Hvis det er noe dere mener jeg kan gjøre så bare svar...kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

I kirkebok for Hof har jeg funnet: Hjalmar Otto f. 8.4.1906, døpt 3.6.1906Far: Gbr.Kristoffer Vergeland f. 1875 Mor: hustru Martha Vergeland f. 1877Bopel: LørdalFaddere: Styrer hustru Olga Holtung, Pige Anna Næsse, Botne, Gbr. Hans Vergeland, Gbr. Frik Næsse, Botne, Gbr. Baard Myhre, Botne.Hvis du er interessert, kan jeg se om jeg finner det andre barnet døpt i Hof, samt vielsen til Kristoffer og Marthe.Hilsen Ingeradr: inger.hagen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg går ut i fra at du nå er klar over at det var en annen Kristofer Mikal Klaussen som ble født i 1879.Kristofer Mikal Klaussen f 1879 i Rutledal i Eivindvik (bror til min farfar) var sønn av Klaus Hansson Rutledal og Marta Hansdtr Hauge.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Kjellaug: 'Din' Kristofer Mikal er sjekket ut av min sak.Inger: Det er en bror til født i Hoff: Kolbjørn f 1.5.09. Det er fint om du finner fadrer også til ham. Vielsen til foreldrene trenger du ikke se etter; de var nok viet før de flyttet østover (og før 1900).Kai: Og dermed gjenstår det vel ikke noe jeg kan be deg sjekke, men takk for tilbudet.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

I kirkrbok for Hof hvor dåpen til Kolbjørn står, er det så utydelig skrift. Jeg har imidlertid greid å tyde det meste:Kolbjørn Mikael f. 1.5.1909, døpt 13.6.1909. Foreldre: Kristoffer Vergeland og Marthe Hansdatter, bopel: Lørdal.Faddere: Gbr.kone Ingeborg Gjuv, Haugtuft. Pike Mathilde Borge. Gbr. Anders/Andreas Gjuv, Haugtuft. Slakter Lorentz Borge. Gbr.sønn Anton Andersen (tror jeg), det står et stedsnavn etter som jeg ikke greier å tyde. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Goddagen.Jeg har visst oversett den meldingen jeg fikk noen hakk ovenfor... Når jeg prøver å tenke tilbake på om jeg har registrert noen med etternavnet/slektsnavnet Wergeland kan jeg komme på noen, men jeg skal sjekke å legge ut info. her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.