Gå til innhold
Arkivverket

[#10237] Kender nogen navnet Pensin


Gjest Bente Poulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Poulsen

Hejsa Norge Jeg skriver til jer her fra Danmark, hvor jeg er i gang med slægtsforskning. Jeg har en ane ved navn Andreas Johan Barclay, hvis halvbroder Johan Nicolaj Pensin - glarmester - døde i Drammen, jeg ved ikke årstal men det er før 1790 Jeg har prøvet at søge navnet Pensin mange steder, men har ikke haft held med at finde det Håber at nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil vide navnene og data på Pensins forældrePå forhånd tak Med venlig hilsen Bente Poulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finner du i Buskerud på Bragernes (Strømsø)en 42 år gammel glassmester Lorentz-Hartvig Pensing. Kanskje du skulle prøve med Pensing istedenfor Pensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det finnes en by (og dessuten et annet sted en landsby med samme navn) i Mecklenburg som heter Pentzlin. Mulig du også finner en landsby Pensin i nordøstlige Tyskland (svært mange steder i det nordøstlige Tyskland har navn som slutter på -in, fra opprinnelig slavisk/vendisk rot, uttales alltid med trykk på i, som i Berlin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ved Hurdals glassverk arbeidet det en glassmester Johan Nicolai Pentzien i 1760-åra. Jeg antar at dette er samme person som han du søker. Jeg har følgende opplysninger om ham fra kirkeboka (Lassens avskrift):1761 viede: Nicolaus Pentzien og jomfru Marie Andresen. 1766 dåp: Marie Elisabeth. Foreldre: Glasmester Johan Nicolai Pentzen og Margr. Endresdatter. Han er også innført under Hurdals glassverk i ekstraskattemanntallet 1763 og 1764. Der er han kalt Johan Nicolaus Pentzien med kone Grete Endresen.Hvis du søker på slektsnavnet Pentzien i mormonenes database, kan du finne en mengde innføringer, de fleste fra området Mecklenburg Schwerin. Johan Nicolai Pentzien kan ha vært innvandrer fra Mecklenburg, men det er heller ikke usannsynlig at han kom til Norge fra Danmark. Et tips kan være å lete i oversikter over borgerbrev eller laugsruller for glassmesterlauget i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Bente. Det var hyggelig at en annen av glarmester Andreas Johan Barclays etterkommere dukker opp i DA. Han og hans hustru Engelcke Walerius hadde bl.a. en datter Marie Christine, gift med tollkasserer Peter Kaasbøl Kaurin. De fikk 8 barn. Jeg ville satt pris på å få den informasjon du hadde om AJB, EW og deres barn. Du kan nå meg på: resanne@online.nomvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Poulsen

TUSIND TAK TIL ALLER JER DER HAR VÆRET SÅ VENLIGE AT HJÆLPEJEG ER LIDT I TVIVL OM FØLGENDE: ER EN GLASSMESTER PÅ NORSK DET SAMME SOM EN GLARMESTER PÅ DANSK ?? JEG MAILER TILBAGE TIL DIG ROLF, DET ER MEGET SJOVT PLUDSELIG AT FINDE EN SLÆGTNING I NORGEHILSEN BENTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Poulsen

Hej Rolf Jeg har lige prøvet at sende dig en mail, på den mail adresse du har skrevet, men jeg får besked om at modtageren bliver afvist af serveren, er der en anden måde jeg kan komme i kontakt med dig på ??Jeg tænker om du måske kan maile til mig på denne adresse stenbuk@paradis.dkHåber meget at høre fra dig Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Bente har kanskje lurt på hva en glassmester gjorde på et glassverk. Ved glassverk som produserte vindusglass var det ofte ansatt en glassmester i tillegg til glassblåserne som blåste glasset. Glassmesterens oppgave var knyttet til oppskjæring av glasset til vindusruter, kvalitetskontroll og sortering. Jeg antar at det var slike oppgaver Johan Nikolaj Pentzien hadde i Hurdal. De norske glassverkene hadde et magasin i Drammen (Bragernes). Det er mulig at Johan Nikolai Pentzien ble overført dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.