Gå til innhold
Arkivverket

[#10238] Tabell - kirkesøndager


Gjest Kirsten M. Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten M. Holterud

Ved mange kirkelige handlinger er ikke datoen oppgittt, bare den latinske betegnelsen (f.eks Søndag septuagesima). Finnes en tabell/oversikt over hvilke datoer det dreier seg om for det enkelte år? Påsken og dermed pinsen og søndager etter trefoldighet flytter seg jo fra år til år. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Heihar nettopp lastet ned DAGE og brukt det i noen dage. Det er meget bra og enkelt å bruke.Men i bruken har jeg sett at alle kirkelige hendelser (vel, hvertfall døde i Voss som jeg jobber med for tiden), faktisk er på søndag. Er dette virkelig tilfelle, eller ble de ført inn søndagen før eller etter? I våre dager er det jo absolutt unntaket (skjer det i det hele tatt?) at folk blir begravet på søndag. Men i 'døde i Voss' ser dette ut til å være regelen. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan ha sammenheng med det faktum at det gjerne var bygdefolket selv som sto for begravelsen. Så kom presten og utførte selve jordfestelsen på søndag, når han likevel skulle holde gudstjeneste.En slik sammenheng mener jeg i alle fall å ha hørt tale om tidligere. Kanskje andre har utfyllende kommentarer eller andre oppfatninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Poulsen

Hejsan KristianHer er lidt hjælp fra Danmark, du kan også prøve siden http://www.saack.dk når siden vises tryk på SLÆGTSFORSKNING I det nye vindue TRYK PÅ ORDBOG i menuen til venstre står SKÆVE HELLIGDAGDer er også mange andre gode hjælpe muligheder bl.a. en ordbog og måleenheder God fornøjelse Med venlig hilsen Bente Poulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Poulsen

Hejsa igenEn rettelse, når du kommer ind på siden ser jeg nu at der er direkte adgang du skal blot trykke på ORDBOG straksBente Poulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.