Gå til innhold
Arkivverket

[#10246] Kollebon Braaten, Nesodden.


Gjest Lill-Reidun Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei. Er det noen som kjenner til Isach Bentsen, død 1795, 60 år. Hans bosted var Kollebon Braaten, Nesodden. Gift med Johanne Nielsdt. De hadde en sønn som het Nils Isaksen, det var muligens flere barn sm jeg ikke kjenner til. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 'Norsk stedsfortegnelse' finner jeg bare 1 gård som kalles Kullebundbråten, men denne ligger i Bærum, med postadresse Gjettum. Det er ellers 3 gårder på Nesodden som kalles bare Bråten; på Fjellstrand, Nesoddtangen og Spro. Kolbotn eller Kullebunn finner jeg ikke på Nesodden.Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! I hine hårde var Oppegård og Nesodden ett. Vet ikke om det ble delt i 1880, men da er i hvertfall kirkebøkene delt for de to soknene, Oppegård sokn og Nesodden sokn.Kolbotn ligger i Oppegård kommune, og i de harde gamle dager het Kolbotn Kullebunn.Kollebon Braaten er nok en plass under gode gamle Kullebunn tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei og hå.Om det er det rette Kullebund/Kullebundbraaten vet jeg ikke, men ved søk på RHD så er der i Akershus Oppegård Nesodden Kullebund. Gitte---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Næmmen, Lill-Reidun, se her du: Her har du Niels Isaaksen på Kollebond i Nesodden, Oppegård Lenke Tenker det er rette folka jeg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, nå har jeg lest spørsmålet til Lill-Reidun sju ganger til, det er vel kanskje egentlig Isach hun leter etter, ikke gården....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, Oppegård var anneks sogn til Nesodden prestegjeld til utpå 1920 tallet engang,Kollebotn eller andre varianter av dette navnet finnes ikke som plass/ gårdsnavn på Nesodden.De tre Bråten på Fjellstrand,Spro og Nesoddtangen het egentlig Urianstadbråten,Storrudbråten og Flaskebekkbråten. I 1801 tellingen finner du Oppegård gårdene under Nesodden,noe som ikke alltid er like greit å vite for de som ikke er lokalkjent og ikke kjenner gårdsnavnene.Gå inn på 1801 tellinga for nesodden,søk på gard,så alle,slik at du får fram alle gårdsnavn, gården Kollebotn dukker da opp (i Oppegård) og du vil se at i en av husmannsfamiliene her er navnet Isak i bruk, om dette er rette familie vet jeg ikke men Kollebotnbråten var uten tvil en plass under Kollebotn i Oppegård.Idag har Kollebotn utviklet seg til å bli det kjente tettstedet Kollbotten som de fleste har hørt om, måten navnet skrives på har opp igjennom tidene variert endel:Kollebonn, Kølabonn,Kullebund o.s.v. Håper dette var til hjelp. Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen Laila, det var ikke ment som fleip det med dagens skrivemåte men jeg ser jo nå at jeg ikke bare har havnet utpå jordet men også var kommet ett godt stykke ned i det tilhørende grøftesystem!, beklager så meget.Tiden på døgnet og en sliten kropp er nok en årsak her:o),alle variantene av navnet har jeg sett skrevet men selfølgelig ikke i våres tid.Formen 'Kølabånn' brukes ennå muntlig blant endel innfødte Nesoddinger.Takk for at du passer på oss,du er virkelig en 'knupp' som hjelper så mange her på forumet.Hilsen Nesoddens siste husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.