Gå til innhold
Arkivverket

[#10255] E: OLSDATTER Anne Berthe, bosatt rundt Moss i 1845


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Etterlyser mer informasjonen om denne kvinnen. Hun er mor til det uekte fødte barnet Jette Andrine, født 7. mai 1845 på Dillingøya? Barnets far oppgis å være Jens Christiansen Dillingøen. Jette Andrine konfirmeres i Moss 2. oktober 1859. Jeg finner hverken mor eller datter i folketellingen 1865. I 1900 finner jeg henne som enke på Herre. Hun kaller seg da Andrea Peders. Moss. (Peders. etter sin ektemann, Andreas Pedersen Løvås fra Høland). Men det er altså moren jeg leter etter, Anne Berthe Olsdatter. Noen som kan gi meg noen hint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Terje. Det er ei Berthe Olsd. i Storgaden i Moss. Ugift tjenestepige 38år, f. i Stange. Men du har kanskje allerede observert ho? Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Etter leting og atter leting fant jeg endelig datteren Jette Andrine her:LenkePlutselig fant jeg et sted at presten hadde skrevet: Går under navnet Inger Andrine. Og vips dukket hun opp, i Moss, på Dillingøen, som tjenestepike hos sin stemor og halvsøsken. Denne burde jeg sett tidligere, men navnendringen forvirret meg - likeledes det at hun er oppført å være født på Jeløya når jeg mener bestemt at jeg fant henne på Dillingøya i Moss Landesogn. Det er også der hun bor i 1865.Et søk på Norgesglasset viser meg tydelig at det er litt avstand mellom disse to stedene, men at de tydeligvis var i samme sogn (Moss Landesogn). I tillegg later hun til å ha fått en sønn rundt 1854, Anton Ludvigsen. Noen som kan fortelle meg mer om ham?Men, dette her løser jo ikke problemet med Jette (Inger) Andrines mor. Hennes opphav er fortsatt et mysterium og hun bor jo heller ikke sammen med sin datter i 1865. Lever hun? Hvor er hun? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Moss KLOK I 3, 1861-1868, k 2/8, s 64, nr. 78.Det står et kors foran nr. 78. Født 22.4.1865 døpt 2.7.1865 Anton, uægte. Foreldre: Pige Inger Andrea Jensdr. og Arbmd fra Aremark Ludvig Thoresen. Dillingøen. Faddere: Kone Marie Hansdr., Inger Jensdr., Bertel Christiansen Dillingøen, Christian Johannesen og Ole Jensen. Oppgivet af Johannes Aslaksen Hattevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Moss MINI I 7, 1845-1851, k 1/8, s 6, nr. 74.Ved Jette Andrines dåp står i tillegg at moren går under navnet Anne Dorte og at foreldrene blir viet i 1845, videre at hun flyttet fra mannen i 1866. Finner ikke vielsen i Moss 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Turid Takk for svar. Deler av det forvirra mer enn det ga meg svar :-)Ang. Anton: Han må jo da tydeligvis leve idet folketellinga holdes. Korset kan være påført senere? Når du ramser opp hans faddere, ser jeg følgende: Bertel Christiansen er sannsynligvis grandonkel til Anton, idet Bertel sannsynligvis er en bror av morfar Jens Christiansen. Ole Jensen er sannsynligvis den samme sønnen som sammen med sin stemor driver Dillingøy i 1865, se lenka tidligere.At moren, Anne Dorte som du kaller henne, skal ha giftet seg med Jens Christiansen, finner jeg pussig da jeg har registrert et giftemål mellom han og ei Marte Marie Larsdatter Lødeng fra Våler 15. februar 1845 (i Våler?). Det er også henne som finnes på Dillingøy i 1865 (og i 1900).Forvirringen er total her nå, og mange navn dukker opp. Hvor bruker tilsynelatende både mor og datter forskjellige navn? Dette har jeg kun vært borte i tidligere når jeg har forsket på min romani-slekt (forøvrig ikke samme gren, ellers så ville jeg nok tenkt å lete mer på det 'sporet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Avskrift fra Moss MINI I 7, 1845-1851, k 1/8, s 6, nr. 74.Født 7.mai 1845 og døpt 8 jun 1845. Jette Andrine /:gaar under navnet Inger Andrine:/, Uægte. Foreldre: Pige Anne Berte Olsdtr. og Jens Christiansen, Dillingøen, givt i 1845. NB Pigen gaar under navn Anne Dorte. Faddere: h. Ingeborg Jensd, Oline Sørensd, Johannes Aslaksen, Hans Sørensen og Jens Svendsen. Hjemmedøpt. Under anmerkninger: meldt af Christian Andersen, Dillingøe plads. /:det tilføyes angaaende moder og ?? ?? ?? ?? Nore :/ Hun flytted herfra vaaren 1866.Kom i skade for å skrive at hun flyttet fra sin mann i innlegg 6.Innlegg 5 om Jette Andrine/Inger Andrine/Inger Andrea er også avskrift fra kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg har også Jens Christiansen Dillingøen (1793-1866) registrert gift med Marte Marie Larsdatter (f. 1816). Jeg har forøvrig en hel del om Jens' forfedre på Dillingøen, om du er interessert.Det som slår meg, er at om det som står om Anne Dorte i kirkeboken er rett, må det være snakk om en annen Jens Christiansen Dillingøen. Slekten er stor, så jeg ser ikke bort i fra at det kan være to personer.MEN, en annen forklaring (og mer sannsynlig) er at presten har rotet med de to mødrene Anne Dorte og Marte Marie, for JCD ble utvilsomt gift med Marte Marie i 1845, og døde i 1866. Ikke så rart om han rotet heller, eftersom notatet tydeligvis er skrevet over 20 år i eftertid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Rettelse til siste linje i innlegg 8.Innlegg 5 om Jette Andrine's ( navnene Inger Andrine og Inger Andreas er hun også benevnt som ) sønn Antons dåp er også avskrift fra kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen.Kenneth skriver: 'Det som slår meg, er at om det som står om Anne Dorte i kirkeboken er rett, må det være snakk om en annen Jens Christiansen Dillingøen. Slekten er stor, så jeg ser ikke bort i fra at det kan være to personer.'Turid skriver direkte fra kirkeboka at: 'Under anmerkninger: meldt af Christian Andersen, Dillingøe plads' og 'det tilføyes angaaende moder og ?? ?? ?? ?? Nore :/ Hun flytted herfra vaaren 1866.'Kan denne Christian Andersen være far til Jens Christiansen og at vi VIRKELIG snakker om 2 personer? Hvem flytter derfra i 1866? Moren eller datteren, eller begge?Denne Inger A. Jensdatter som er tjenestepike på Dillingøen, er det min Jette/Inger Andrine/Andrea?Kenneth skriver også: 'MEN, en annen forklaring (og mer sannsynlig) er at presten har rotet med de to mødrene Anne Dorte og Marte Marie, for JCD ble utvilsomt gift med Marte Marie i 1845, og døde i 1866. Ikke så rart om han rotet heller, eftersom notatet tydeligvis er skrevet over 20 år i eftertid!'Dette svarer jo ikke med at Marte Marie faktisk fortsatt lever på Dillingøen i 1900, ettersom presten skriver at hun flytter derfra i 1866. Dersom det ikke igjen er datteren vi snakker om.LenkeVille Inger A. vært nevnt som tjenestepike dersom det var på morens og halvbrorens gård hun var?Forviklingar? He he....Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

En ting til: Marthe Marie Larsdatter, enka som sitter igjen på Dillingøy i 1865 (et år før JCD angivelig skal være død) har en stesønn som hjelper stemoren på gården, Ole Jensen.I følge 1865 skal han være 27 år gammel. Hvem er hans mor? Sjansen for at det er samme som mor til Jette Andrine er vel liten.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Moss KLOK I 1, 1835-1851,k. 2/11,s 40, nr. 7.Ole f. 12te Januar 1840 og døbt 9de Februar 1840. Uægte. Foreldre: Huusmd Jens Christiansen Dillingøen mod Pige Anne Dorthe Niels' Datter Dillingøen plads. Faddere: Konen Lovise Bentsdr., Anne Christine Johannesdr., Christian Anderssen, Johannes Aslaksen, Thore Andreassen.MOSS KLOK I 2, 1852-1860, k 5/11, s 165.Konfirmert 1.10.1854. Ole f. 12.1.1839 (E: det står 1839 her), fødested: Dillingøen. Foreldre: Jens Christensen (E: Christensen) og Anne Dorthea Nielsd. Vaccineret 29.8.1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Turid og takk for raskt svar. Forvirringen ble med dette total :-)Anne Dorthe Nielsdatter, kan det være den samme som den senere nevnte Anne Berte/Dorte Olsdatter som er mor til Jette Andrine? Blant fadderene til Ole finner vi igjen denne Christian Andersen som 5 år senere melder presten om Jens Christiansens uekte barn med Anne Berte/Dorte Olsdatter. Johannes Aslaksen er fadder ved begge anledninger.Jeg har vansker for å se at det dreier seg om fler enn en Jens Christiansen på Dillingøy, men utover det er det full forvirring her.Takk for all hjelp så langt....mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kenneth. Du tilbyr i et tidligere innlegg info om forfedrene til Jens Christiansen. Tar imot det du har med takk. Send det gjerne direkte til meg på porsgrunn@online.noEr det andre som kan gi mer informasjon om denne saken, tar jeg det gjerne imot. Kanskje noen som kan tolke kirkeboken (kfr. innlegg 8 fra Turid Holsve) hvor det er noen spørsmålstegn i en anmerkning.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Vekker denne diskusjonen til liv igjen i og med at aktuell kirkebok nå ligger på digitalarkivet. Lenke Hva er tilføyelsen på person nr. 74? Det er blitt forsøkt tolket lenger oppe, men håper på mer hjelp.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg skal se om jeg får funnet frem opplysningene om Jens Christensen snart. Jeg har ikke så mye orden i disse papirene lenger.Tilføyelsen ser ut til å være: '(:Det tilföiede angaaende moder og datteren Anne Berte er afgivet af Lauritz Nore.:) Hun flyttede herfra(?) vaaren 1866'Er usikker på om det står 1866 eller muligens 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jens Christiansen Dillingøen (1793-1866) var sønn av Christian Bertelsen Gashus (døpt 6.8.1769 Hobøl) og Ellen Margrethe Hansdatter (født 1759).Christian Bertelsen Gashus var sønn av Bertel Svendsen Dillingøen (født 1732 Hobøl, død 1802) og Maria Christophersdatter Braate (døpt 23.10.1738 Hobøl, død 1794).Bertel Svendsen Dillingøen var sønn av Svend Larsen Tønderud (født 1698, gravlagt 2.3.1749 Hobøl).Maria Christophersdatter Braate var datter av Christopher Thoresen Braate (født 1698, død efter 1738) og Inger (Ingeborg) Helgesdatter Støtvig (født 1696 Rygge, gravlagt 20.12.1752 Hobøl).Inger Helgesdatter Støtvig var datter av Helge Olsen Stødtvig (født 1667, gravlagt 17.01.1739 Rygge) og Anne Gundersdatter Engelsviken (født Onsøy, gravlagt 14.10.1741 Rygge). Disse to sistnevntes slekter kan følges enda videre tilbake, og bør ikke være vanskelige å finne på nett eller i bygdebøkene for Rygge og Onsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.