Gå til innhold
Arkivverket

[#10265] Bosted Kristiania 1871- bygdebøker??


Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

Min oldefar Olaves Martinius Andreass. er født på Kvinneklinikken i Kristiania i 1871 av moren Olava Marie Olsd.(fra Sandsvær). Hun stod oppført som tjenestepike både i fødselsjournalen og i kirkeboken når Olaves døpes. Dette gjelder også i 1874 når søsteren blir født.Og da lurer jeg på: Hvordan kan jeg gå frem for å finne ut hvor Olava Marie var tjenestepike? (Det står heller ikke noe om bosted når hun dør i 1874.) Jeg leter etter Olaves M.'s far og tror han kan ha vært tjenestegutt på samme sted, men en med navn Andreas Olsen kan være vanskelig å finne sånn uten vidre. Finnes det bygdebøker e.l. for Kristiania??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeanette, Kristiania er jo by, ikke bygd. Det finnes nok ikke bygdebøker for Oslo/Kristiania.Står det ikke en adresse engang? Og, hvor ble det av barna etter at Olava Marie dør? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Jeg er fullstendig klar over at Kristiania er by ikke bygd. Det skulle nok stått bybøker, ikke bygdebøker. Beklager så meget og jeg bøyer meg i støvet!!!:-)Det står ingen adresse noen steder. Når Olava Marie dør, begraves hun for fattighusets regning, men det er fortsatt ikke oppgitt bosted/adresse. Ikke på faren Andreas Olsen heller..(fra Enebakk, nu i Amerika)Barna ble satt bort, Olaves til Vestfossen og (halv)søsteren til slektninger på Kongsberg. Har lett i protokollene for barnebidrag også, men ingenting er nevnt der heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Dessverre, jeg har ikke vært på byarkivet. Jeg veit ikke hvor jeg skal begynne å lete der.. Har du noen gode tips/råd for hva jeg skal begynne å kikke i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg mener å huske at det var en folketelling 1870 for byene. Hvis Olava Marie var i Kristiania på den tid, vil det vel stå hvor hun bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du hvor Olaves og søsteren bodde i 1875? Om de var satt ut av fattigvesenet eller annet uvesen? Ble barna satt bort til familie? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På Oslo byarkiv i Maridalsvn. 3 kan du lese adressebok fra Christiania fra 1838! Adressebøker med omtrent samme oppsettet ble utgitt også i 1857, 1861, 1863, 1866, 1871, 1873, 1874 og 1877. Fra 1879 kom de hvert år. Du kan lese om adressebøkene her: Lenke Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Olaves kom til en familie i Vestfossen, som flere ganger før og senere har 'tatt til seg' foreldreløse barn (Ikke familie). Søsteren havnet hos sin bestemor i Kongsberg (de hadde forskjellig far).Moren døde i barsel i 1874, fattigvesnet tok hånd om begravelsen så jeg regner med at de tok seg av barna også.JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Breivik

Folketellingen 1870 for Kristiania er riktignok ikke filmet, men originalen finnes tilgjengelig på Riksarkivet. Materialet utgjør 9 pakker ordnet alfabetisk på gatenavn, så det vil kunne koste en del arbeid å lete etter en person uten mer å gå ut fra enn navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Står alderen på foreldrene oppgitt når barna blir født? Har du funnet Andreas Olsen som emigrant?Jeg har to forslag til hvem Andreas Olsen kan være, hvis han er fra Enebakk:1. I FT 1865 i Christiania finnes en Andreas Olsen, bryggesjauer, 40 år, født i Enebakk. Det kan kanskje være ham, men jeg tror ikke han ”passer”.2. Denne Andreas Olsen meldte utflytting fra Enebakk i 1869, riktignok bare til Spydeberg hvor han hadde bodd i 4 år, men jeg gjetter på at han dro videre til Christiania. Noen kan vel sjekke om det er riktig. Ingen andre Andreas Olsen er å finne blant utflyttede fra Enebakk i tiden 1865-1870, og ingen passende kandidat finnes heller i FT 1865 i Enebakk.Udflyttede fra Enebakk 1869: No. 39. 9 Decbr. Andreas Olsen Kleven, 25 Aar Hvorhen: Spydeberg v.? v. 4 Aar.Andreas ble født i Enebakk 16. juni 1844. Foreldrene var Ole Jensen og Inger Hansdatter, Setra under Flateby. I 1865 bodde foreldrene (som begge var født i Hobøl) og søsteren Jeanette i Kleiva under Flateby, mens Andreas var losjerende hos broren Ingevold i Korsveien vestre i Spydeberg. Spydeberg Korsvejen vestre 1 215 6 1 Ingevold Ols. Huslejer, Tømmermand g 30 m Enebak Prgj. 216 7 Johanne Arnesd. hans Kone g 21 k Skibtvedt Prgj. 217 8 Maria Ingevoldsd. deres Datter ug 1 k Spydeberg Prgj. 218 9 Andreas Ols. Logerende Tømmermand ug 22 m Enebak Prgj.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Mor til til min oldefar var født i 1850, så Andreas Olsen Kleven kan være riktig person med tanke på alderen, selvom alderen på foreldrene ikke står oppgitt ved hans fødsel.Min oldefar ble født 28.07.1871 etter ni måneders svangerskap (iflg. fødselsjournalen for Kvinneklinikken), så da har i såfall Andreas emigrert til Amerika i mellom oktober 1870 og juli 1871. Det er kanskje for enkelt å tenke sånn, men det begrenser jo søket mitt i evt. emigrantprotokoller. Andreas var fortsatt i Amerika, som styrmand, ved min oldefars konfirmasjon i 1886.Jeg har vært på biblioteket og lånt bygdebøkene for Enebakk, så kanskje de kan si noe mer om denne Andreas, evt. om han dro til Amerika.Ellers er dette virkelig verdt å sjekke videre:-) JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Nå har jeg akkurat fått nye opplysninger: Når min oldefars søster blir født i 1874, og moren (Olava Marie Olsd.) dør i barsel, står det oppgitt morens bosted som Thorvald ... (Resten er er blitt borte i margen). Kan det være Thorvald Meyers gate?? Har noen tilgang på adresselistene?JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

THv. Meyers Gade No. 1, 2 og 9 Sagene Kreds Fra 15 begge Sider til og med 35, 37, 39, 41 Paulus nordre Kreds No. 36, 38, 40, 42 til og med 65, 67, 69, 71 Paulus sydlige Kreds No. 66, 70, 72b til Enden Jakobs KredsDa foreslår jeg oppslag i kirkebøkene over dødsfall for å finne Olava Marie der. Hva var datoen for datterens fødsel?Det er ikke mange å lete i.Jacob og Paulus Menigheter ble ikke opprettet før Juli 1874. Så du må nok til de opprinnelige menighetene: Jacob ble skilt ut fra Vår frelser/Oslo Domkirke og Paulus ble skilt ut fra Gamle Aker.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Dødsfallet til Olava Marie er funnet i kirkebøkene, men de gir ingen opplysninger. Datteren, som også heter Olava Marie, ble født i januar 1874 (har ikke papirene her) og jeg tror det var den 11. eller 17. Moren døde en uke senere (fortsatt på Kvinneklinikken) av blødninger etter fødselen.JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når du sier funnet i kirkebøkene, var det da Kvinneklinikkens kirkebøker for døde? Står det der hvor hun ble begravet? Jeg har funnet ett par både i Kvinneklinikken - og i Vår Frelser.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

I fødselsjournalen for Kvinneklinikken står det beskrevet time for time hvordan tilstanden til Olava Marie var etter fødselen og frem til hun døde. Dødsfallet er også funnet i kirkebøkene for aktuelle menighet (Vår Frelser?). De gir ingen opplysninger om hvor hun ble begravet, bare at hun ble begravet for fattighusets regning.JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Adressebøkene inneholder så vidt jeg vet ikke navnene på tjenestefolk, dersom de ikke bor i egen bolig utenfor husstanden de tjener hos. Ligningsprotokollene vil imidlertid kanskje kunne hjelpe deg. På 1870-tallet inneholder protokollene også bopelsadresse. Hvordan protokollene er sortert, vet jeg ikke, men dersom hun bodde i Thorvald Meyersgate burde leteprosjektet være overkommelig. Du får helt sikkert god hjelp, dessuten, av folkene på byarkivet. Muligens kan du også finne noe i fattigvesenets arkiver, både om moren og de bortsatte barna. Det hjelper de deg i så fall også helt sikkert med på byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Jeanette. Olava Marie er født på Christiania Fødselstiftelse Akersgaten 44, Oslo Bygningene ble oppført i 1825-29, men er revet. Kan noen skaffe et bilde av bygningen? J/J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Det finnes noe som heter protokoll over bortleide fattige, her kan du følge personene under samme løpenummer fra år til år, du finner både alder, hvor de er plassert og hva hjemkommunen betaler.Det mest interessante er at du kan finne vedtaket i fattigkommisjonens protokoller hvor de bakenforliggende forhold omtales.For Buskerud, Vestfold og Telemark er disse deponert i interkommunalt arkiv på Kongsberg, du må nok begynne i Oslo byarkiv 1874 ved morens død. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.