Gå til innhold
Arkivverket

[#10266] Vedr. innlegg 10252, Lars Iversen - Vossevangen, f. 1814


Gjest Tom Harald Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg viser til mitt innlegg nr 10252. Da det er mitt første innlegg her noesinne, var jeg ikke klar over at det var lurt å sette sted og evt. årstall på tittel linja. Håper virkelig noen har informasjon om min tippoldefars opphav, sted, søsken? o.l. Takknemlig for all hjelp og informasjon etter videre søken etter hans historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tom Harald! Har du forsøkt ditt lokale bibliotek, og få dem til å låne inn kirkebøker på microfische for deg? (hvis de har leseapparat da). Det er også mulig å få fjernlåne bygdebøker ol. dersom dette finnes for det stedet din tipp kom fra.Jeg har ikke peilig på Voss... Kanskje noen andre har? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Lars Iversen er ikke nevnt på garden Løne i Vossabøkene av Kindem. Det kan tyde på at han er født på en annen gard. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Dette er en 'mystisk' mann! Jeg har bestefar som fortsatt lever, han vet ingenting om Lars Iversens foreldre, søsken o.l. Jeg har funnet Lars Iversen her i digitalarkivet over utflyttede fra Voss: I 1838 flyttet Lars Iversen fra Løhne gård i Wangens præstegjeld til Nordlendene. 18 år.Alderen her kan vel ikke stemme helt? På gravstøtten hans her i Hadsel står det f. 24.06.1814 d.27.02.1908 Hvis han skal være født i 1814, måtte han ha vært 24 år.? Kan han ha vært en tjenestedreng der på Løhne gård?Min bestefar og hans familie har sagt i flere år at Lars Iversen måtte flytte fra Voss pga en forbrytelse?Håper flere hjelper til og finner ut av dette mysteriet!Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

På Familysearch fant jeg denne dåpen fra Voss: 24 juni 1816 ble Iver Larsen Fenne og Randvei Olsdtr. Gjernes sin sønn Lars født. Dette bør imidlertid bekreftes fra den originale kirkeboken fra Voss. En annen ting man burde sett på er vielsen til Lars Iversen og Anne K. Benjaminsdtr. Her skal fedrene deres stå nevnt. Du vil da fort finne ut om faren til Lars het Iver Larsen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Vossaboki b.III s. 544 : Ivar Larsson Fenne f. 1778 g. 1807 m. Rannveig Olavsdotter Jernes. Ivar og Rannveig reiste til Vesterålen, Nordland.Vossaboki b.IV s.195 : Rannveig Olavsdtr. Jernes f.1778 g.1798 m. Ivar Larsson Øvre Fenno som reiste til Vesterålen i Nordland. Det står ingenting om barn eller årstall for flytting.Rannveigs mor skal være av Galtung og Aga slektene fra Hardanger. Mvh.Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Tusen hjertelig takk Britt og Kenneth! Det ser ut som det er de som er foreldrene, ble ganske overrasket over at de hadde flyttet til Vesterålen de også!Hvor kan jeg få låne disse Vossibøkene? Kan biblioteket her fjernlåne disse bøkene? Hvem skrev disse bøkene?Når det gjelder Galtung/Aga slektene. Jeg er liksom litt 'grønn' her, men hvem/hva er disse menneskene? Mulig å få mer informasjon om dem og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Rannveigs foreldre var Olav Eilivsson f.1744 og Ingebjørg Trondsdotter Tveito , Granvin. For å gå videre kan du låne Vossabøkene av Kindem. Det er 4 bind og det er lurt å låne alle. For Granvin finnes Ættarbok for Granvin. Tror forfatteren heter Henrik Kvalem. Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei Britt og Yngve!Tusen takk for info. Jeg iler til biblioteket og låner disse bøkene. Det er artig å se hvor dette ender og hvordan slekta er blitt til. Jeg drar også til kirkekontoret her i Hadsel for å sjekke hvor foreldrene til Lars Iversen flyttet til, for dette var nytt for oss alle sammen her!Ellers håper jeg fortsatt å finne noe mer av Lars Iversen's søsken - kanskje de også dro nordover fra Voss? Ikke umulig.Igjen - tusen takk for hjelpen så langt! mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.