Gå til innhold
Arkivverket

[#10269] Emil Andreassen Johnsrud født i Eidsberg, hvem var hans foreldre?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Er det noen som har mulighet for å sjekke kirkebøkene i Eidsberg for hvem som er Emil sine foreldre. Emil er født 23.10.1883 og døde i Odda 03.05.1971.Jeg har dessverre ikke selv mulighet for å reise til riksarkivet å undersøke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei! Jeg finner ingen Emil født den datoen du sier, men derimot en som er født en dag tidligere. Slike uovernsstemmelser var/er ikke helt uvanlige, og jeg er ganske sikker på at det er riktig person det gjelder:Eidsberg Mini I 12, 1879-1901 (Eidsberg hovedsokn): 1884, fol. 44b og 45a: 1884 - 3. - 22 Oktb. 1883 - 11 Novb. - 6. Januar 84. - Emil att. 20/12 16 Til .......... [usikker på hva det kan stå, her må du nok sjekke selv. Har en liten teori, men vet ikke om den holder. Hva gjelder selve datoen er nullen også litt utydelig.] - Lændsarb. Andreas Jensen / Thorine Maria Andreasdt. ægtv. 28/2 72. - Johnsrudeje - 1/6 41. [Litt usikker på farens fødselsår.] - 11/11 45. - Gb. Johan Jens. Johnsrud, Jernbanearb. Kristian Jens. Jærud, Gdms. Kristian Johanness. Skykkelstad, Gdmk. Maren Ols. Svartebæk, Pige Karen Hansdt. Kleven. - ~ - Af Johan Andreas. Nordli / tilstæde Barnets Forældre.Lille Emil ble altså hjemmedøpt, men virker jo ha levd opp allikevel :-)God kveld, Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Marius: Jeg har fått tak på de opplysningene du har funnet. Emil ble gift i 1921 med min oldemor som bodde i Odda og han ble en gammel mann. Det jeg nå prøver å finne ut er hvem Emil ble gift med i en periode fra 1900 - 1915 og skilt ifra, så hvis du har Eidsberg kirkebøker tilgjengelig for denne perioden så hadde jeg satt enormt pris på om du kan sjekke opp det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Overgaard

Solfrid: Din oldefar, Emil A Johnsrud, var han officer? Min mormors 1. mand hed Johnsrud. Kender ikke hans fornavn, ved bare at han var ved militæret. Ved næste ægteskab 1919 blev hun dansk gift, flyttede 1921 til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg tror ikke det, men hva het din mormor og hvor var hun fra? Det som er meg blitt fortalt er at Emil fant sin kone i sengen med en annen og derfor ble de skilt. Han flyttet så til Bergen og traff etterhvert min oldemor i Odda noen år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Overgaard

Så tror jeg heller ikke at vi taler om samme person! - Min mormor var fra Oslo. Hun hed Magda Johnsrud f. Olsen. - De havde to små børn, den ene døde af meningitis. Min mormor blev meget religiøs af sorgen. De blev skilt herefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Stein Eriksen

I bygdebok for Eidsberg og Mysen, Gårdshistorie, bind V av Rønnaug Wergeland Krog er å lese under ' Husmannsplasser og stuer under Johnsrud ':Andreas Jensen Svartbekk/Johnsrudplass, f.1841 g.m. Thorine Maria Andreasdatter, f. 1845 på Klevenplass, død 1885 på Jonsrudbråten (viet 1872) Barn: Carl Johan Andreassen, f. 1871 på Svartebekk, murer,Ole Anthon Andreassen, f. 1873 på Svartebekk,Jens August Andreassen, f. 1875 på Myrvoll, snekker,Peder Olaf Andreassen, f. 1877 på Myrvoll, murer,Emma Mathilde Andreasdatter, f. 1879 på Teig, død 1879 på Teig,Johan Andreassen, f. 1881 på Teig, tømmermann,Emil Andreassen, f. 1883 på Jonsrudplass,Anne Marie Andreasdatter, f. 1885 på JonsrudplassMvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Stein: Hjertelig takk for informasjonen, noe hadde jeg funnet fra før ved å låne kirkebøkene, men det var noen flere barn som jeg ikke visste om. Bind V er det en nyere utgivelse, mente jeg lånte bygdebøker for Eidsberg, men fant ikke Johnsrudplassen. Står det noe mer om deres videre skjebne i Eidsberg og Mysen gårdhistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kjell Hansen

Hei Solfrid. Stein Eriksen og jeg har felles familie og har utvekslet opplysninger. Min oldefar er Andreas Jensen f.01.06.1844. Min oldemor Thorine Marie Andreasd. f.11.11.1845. Gift 28.02. 1872. Hans far er Jens Hansen g.m.Karen Olsd. gift 20.08.1832 i Eidsberg. Gi meg din E-mail adresse så lager jeg en RTF-Word fil som starter med Reier Skjolden. Blandt hans etterkommere finner du de du etterlyser.Mvh Kjell Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei KjellMin mailadresse er solfrid@vestaberg.no. Jeg har også fått samlet en del mer informasjon, men har ikke så mye bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Rønnaug Wergeland Krog

Et lite innlegg her også, mest til Kjell Hansen (nr. 9). Er du sikker på at din oldefar Andreas Jensen er født 1.6.1844? Jeg vet at hans bror Ole Jensen ble født 4.8.1844, og det skal vel vanskelig la seg gjøre å få to barn så tett. ;-) Jeg mener at Andreas er født 1.6.1841, det står i hvert fall det i kirkeboka ved vielsen 28.2.1872. Mvh Rønnaug Wergeland Krog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.