Gå til innhold
Arkivverket

[#10270] Sandefjord - anmeldte dødsfall?


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! I Oslo Byarkivs gjemmer finnes det flotte protokoller som inneholder Helserådets Anmeldte Dødsfall.Dødsfallsprotokoller for Kristiania/Oslo går fra 1864 til 1938.Vet noen om dette finnes også for Sandefjord? Jeg skulle ønske det i grunnen.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Laila. Sandefjord og Sandar hadde felles kirkebok fram til på 1870 tallet. Du kan prøve å søke på folketellingene 1865 og 1875, Sandefjord eller Sandar. Folketellingen for 1875 for begge er lagt ut på nettet.Mvh. May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei May Karin! Takk for svar, men min tipp hold ut til i hvertfall ca 1905! Og, jeg finner'n ikke i kjerkeboka! Grumph!Vel, jeg får bare lete.... Takk igjen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Laila. Sandefjords Blad feiret sitt 100 års-jubileum i 1961. Mange aviser er blitt mikrofilmet og er tilgjenglige i biblioteker eller Riksarkivet. Dødsannonser kan muligens finnes, men det var vel ikke alle som hadde økonomi til det. Dersom din tipp-- var en offentlig person eller en med tillitsverv kan du jo begynne å bla i avisa.Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja kanskje det.... skal vi se: Lenkedenne Alexander Larsen er min tipp. Hans fulle navn var Theodor Alexander Larsen (Alexander Theodor Larsen er også sett brukt). Jeg har altså ikke funnet ham i kirkebøkene. Men, jeg kan ha oversett noe, da jeg var rimelig 'grønn' når jeg gjorde det. Dersom noen finner ham, får jeg et lite hysterisk gledesanfall.Rykter i familien sier at han kan ha reist til Amerika, men de tror jeg ikke noe på. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Et P.s. til. Ettersom jeg har litt kjennskap til Sandefjords / Sandars historie,(nabokommune®), har du sett i Sandar kirkeboks registrerte avdøde/begravede? Kan han ha hatt tilknyttning til et gårdsbruk? Det var svært mange sjøfolk og emigranter herfra også,så har han reist ut,så får du brukt nettverket ditt,men lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

En merkverdighet? Min far hadde ei tante som het Thora, Hun var gift med Theodor Larsen,i Larvik, kontorist og senere reisende, men det var ikke samme generasjon som din tipp-.Hun var født 1885 i Larvik av fam. Christiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Thora Alvilde Christiansens farfar m. fam. bodde i Langgade 215 i Sandefjord i 1865. De bodde nok der til og med 1869 da yngste sønn ble født.:) Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei May Karin! Takk for innspill. Arti merkverdighet!Jeg har ikke funnet noe som indikerer at han dro til Amerika. Jeg tror at min gamle grandonkel ville ha visst det,(han var f. i 1914) han var et oppkomme av familieinformasjon. Men, det kan jo hende allikevel....Vel, jeg får se om jeg greier å finne en utvei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kjell Håkestad

Hei Laila!Jeg har i dag sett en vielse i Sandefjord Kirkebok og tatt en titt på personene som er nevnt i FT 1900 for Langgaten 209b i Sandefjord.MINI 4 post 22 -1898, 26.12.1998. Kolportør (Reisene bokselger ?) Alexander Theodor Larsen, f. i Kristiania 1854, gift for tredje gang med enke etter (verftsarb. ? ) - Hanna Mathilde Mathiasdatter f. 1859, i Ramnes, hun gift andre gang. Hans far var arb. Lars Jensen og hennes far var Mathias Jahre (Rasmussen) (Jahre) Ramnes.Hanna var gift første gang i Sandar, 14.11-1880, med tj.gutt i Førstad-eie, Martinius Hansen født i Hedrum, 08.02-1856, (død 15.10-1895 i Sandefjord. MINI 4 - kort 8/12 post 17)Så da er spørsmålet, fra hvilket ekteskap har du dine aner ?Jeg finner ikke at Anton Hansen, sønn f. 1888, i Sandefjord er registrert i kirkebøkene for Sandar- Sandefjord. (Sønn av Hanna Mathilde i første ekteskap ?)Hvis du mener at familien var bosatt i Sandefjord etter 1900, skal jeg se etter om det er nedtegnet noe om dem under videre registrering.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Takk for innsatsen! Vi har funnet ut av denne karen nå!Theodor Alexanders første ekteskap medførte mange barn, bl.a. min oldefar. Min tippoldemor døde, og han (tippoldefar) giftet seg på nytt, som seg hør og bør en mann med mange barn og i fruktbar alder. Den andre hustruen døde i barsel, og Theodor flyttet litt rundt.De 7 barna (om jeg husker rett) ble satt til Gjerdrum på fattigkommisjonens regning. Theodor havnet i Sandefjord, giftet seg igjen! men fikk ikke flere barn.Han døde der i 1919.Takk igjen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.