Gå til innhold
Arkivverket

[#10271] Hans Larssen fra Gildeskål? Bodde i Bergen? Barn født i Bergen, hvor?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hans Larsson og hans kone Ingeborg bodde vistnok i Bergen og på Stord. Han kom sansynligvis fra Gildeskål. Så langt som jeg vet skulle de ha hatt 4 barn, Leif Sigvard var født i 1909 i Bergen og Pernille Bertine var født på Stord i 1911. De andre vet jeg ikke noe om Er det mulig å finne ut hvor i Gildeskål Hans var født og hvor hans kone kom fra? Hva hette de andre barna? Hvor ble de døpt og hvor giftet foreldrene seg?Er der opplysninger å finne om dem? På forhånd takk! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Skomakermester Hans Larsen Gildeskaal og hustru Ingeborg Sollid/Larsen fikk barna Agnes Nikoline og Leif Sigvard i Bergen. Agnes Nikoline var født 23/10-1904 og ble døpt i Sandviksskirken den 30/4-1905. Foreldrene er da omtalt som: 'Skomagermester Hans Larsen Gildeskaal og hustru Ingeborg Sollid'. Han var opplyst å være født i 1875 og hun i 1874. Blant faddrene var Ugift Brita Sollid og gartner Samuel Sollid.Leif Sigvard var født 24/1-1909 og døpt 8/4 samme år i Sandviksskirken. Om foreldrene står det da: Skom. Hans Larsen og h. Ingeborg Larsen. Det er da opplyst at hun er født 1876 og han i 1877. Blant faddrene var det en ugift Olava Sollid og en gbr. Lars SollidPå Stord fikk de datteren Pernille Bertine døpt den 28/5 1911. Hun var født den 13/2 samme år. Foreldrene var da bosatt på Leivik, Stord.En god kandidat til den rette Hans Larsen fra Gildeskaal kan være han som befant seg på gården Søberg i Bø i Vesterålen i 1900-tellingen. Han har rett fødeår i følge opplysninger ved sønnens dåp i 1909. I Bø i Vesterålen i 1900 fantes også en Ingeborg Larsen på gården Solli Jørland. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for svaret, Marianne!Nå får jeg arbeide videre for å se om jeg kan finne hans familie nordpå. Så langt jeg vet bodde disse også en tid i Gulen, men det var neppe noen mulighet for at de fikk noen barn som var født der.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. 'Bø Bygdebok' Bd.I, s. 435 ble Ingeborg Marie Larsen fra Jørland, Bø i V., f. 1876 gift med Jakob Olsen Mogstad, Tromsø. Hun var datter av Lars Olsen, f.1840 i Surnadal og Anne Knudsen fra Steigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Pål W.. Takk skal du ha for svar. Da betyr nok det at hun ikke er den Ingeborg som ble gift med Hans Larsen?Men står der noe i Bø Bygdebok om Hans Larsen, siden der var en med det navnet som bodde på gården Søberg i Bø i Vesterålen?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fant ingenting. F.t. 1900 sier at han er tjener, ugift og f. i Gildeskål. Har ikke fått sjekket med den nye 'Bø Slektshistorie'. Den er lettere å lete i, da det finnes et navne-register på fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Nina. Takk skal du ha. Jeg skal se om jeg finner Hans Marcelius i de opptegnelser jeg har, men der finnes ingen med etternavnet Larsen.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg fant Hans Marcelius Larsen, Seljeseter, f. 19.7.1875. Men han døde 10.12.1893. Derfor kan ikke det være den Hans Larsen som jeg søker. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Ja, Ingeborg Larsen fra Bø i Vesterålen var nok feil ja. En atskillig bedre kandidat finst i Hornindal i Sogn og Fjordane i 1900! På gården Bergset finnes følgende person: Ingeborg Sollid Logerende ug Skrædderlærling 1874 Horningdalen NB.På gården Sollid i Hornindal finst følgende familie (Sjekk navnene opp mot fadrene):Lars Samuelsen, Hf,g,Gaardbr. S og Haandværker (Smed)1838 Horningdal Pernille Olsdtr k b Hm g Gaardmandskone 1843 Horningdal Samuel Larssen m b,S ug Gartner & Smed 1871 Brite Larsdtr kbD ug Husgjerning 1877 t n s Olave Larsdtr k b D 1889 t n s Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marianne.Hjertelig takk skal du ha. Ja, dette er nok den rette Ingeborg. Jeg skal se nærmere på fadderne. Men hva betyr m b,S?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I følge databasen til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane over vigde i Sogn og Fjordane 1669-1922 ble dette paret viet den 2/2-1904 i (Vigselssted er ikke oppgitt i databasen, men sannsynligvis skjedde vielsen i Hornindal)Skomaker Hans Larsen født 1876 i Rosnes, Gildeskaal, og Ingeborg Bergitte Larsdtr Sollid, født 1874 på Grothaug i Hornindal. Begge er bosatt i Ålesund. Da skulle det være oppklart hvor Ingeborg kom fra. Brudgommens far vil nok stå oppført med navn i kirkeboken, men det kan jeg ikke sjekke i dag. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Familien ble bare kopiert fra folketellingen. m b S dvs. Mann, bosatt og sønn. Ett lite tips når det gjelder forkortelser man ikke umiddelbart skjønner - les dokumentasjonen til databasene i den grad de finnes! Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marianne. Igjen hjertelig takk. Ja, hadde jeg tengt meg om så hadde jeg nok gått på dokumentasjonen for å finne det ut. Så jeg beklager ekstra brydeiet!Jeg har kikket litt på hvem som kan være far til Hans Larsen fra Rosnes. Rosnes er nok det som ble skrevet Røsnæs tidligere. Der finner jeg en som muligens kan være far til Hans. Han heter Lars J. Steffensen, f. 16.7.1832, gift 3.10.1861 med Ingeborg Marie Lorentzdtr, f. 17.8.1829.Har du Marianne muligheter for å finne ut om der er gitt opp noe navn på foreldrene ved deres vielse?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Ja, jeg kan sjekke om det er innført opplysninger om foreldrene til Hans Larsen og hustru Ingeborg ved vielsen. Men, jeg har ferie akkurat nå og vil derfor ikke ha mulighet til å sjekke dette før i neste uke. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kirkebok for presten i Hornindal, A 3b, 1885-1917, listene over viede viser at den 2/2-1904 ble Hans Larsen Rosnes og Ingebor Bergite Larsdtr Sollid viet.Brudgommen var skomager, bosatt i Ålesund, og født 1876 i Gildeskål. Han var konfirmert i Gildeskål den 1476-1891 og var siste gang til nattverd i Harstad. Hans far var inderst Lars Olsen Rosnes.Bruden var født Sollid i Hornindal i 1874. Hennes far var Gårdbr. og smed Lars Samuelsen Lien.Forlovere var Gbr. og smed Lars Samuelsen Lien og gartner Samuel Larsen Sollid. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marianne. Hjertelig takk skal du ha for svaret! Det var veldig flott å få oppklart hvem Hans var sønn til. Da har jeg litt mer peiling.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.