Gå til innhold
Arkivverket

[#10275] Bjørnegoten - Skodje - Møre og Romsdal.


Gjest Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Voigt Nesbø

Er det noen som vet hvor gården Bjørnegoten er? Jeg finner den ikke i L. Giske: Bygdebok for Skodje. Etter gårdsmatrikkelen 1886 skal den ligge i Vatne sogn og har Gårdsnr 91 bruksnr 1. Alternativ skrivemåte er Bjørnebotten. Jeg er også interessert i å komme i kontakt med etterkommere til Paul Brithanus Ingebrigtsen,f.1834. Han var gift med Anne Marie Benjaminsdatter, f. 1835. De hadde barna Karen Birgitte f.1862, Ingeborg Karoline f. 1864, Johanne Marie f. 1865 (døde året etter), Elisabeth Marie født 1868, Iver Andreas f. 1870 og Birte Henrikke f. 1877. Familien bodde på Bjørnegoten men flyttet til Eidsvik en gang mellom 1871 og 1900.Mvh Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har en Bernt Andreas Ingebrigtsson Bjørnegotten i mitt arkiv, inngift med ei dame som var født i 1830. Dette er folk jeg har 'arvet' etter en slektning av mannen min, så jeg har ikke kilder, men 'Bjørnegotten i Vatne' står det i alle fall. Vil du ha e-adressen til slektningen, får du legge inn adressen jeg skal sende til her - tror ikke jeg skal legge ham ut her uten hans samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Takk for svar Heidi. Bernt Andreas Ingebrigtsson kan være bror til Paul Brithanus Ingebrigtsen. Jeg har foreløpig funnet to brødre. De heter Hans Andreas (f. 1832) og Andreas Britanus Kornelius (f.1837). Jeg vil svært gjerne ha e-adressen til din manns slektning. Min adresse er gretane@online.noMed vennlig hilsen Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HeiBjørnegoten ligger i Vatne sokn. I bygdebok for Vatne bind I står det om Paul Ingebrigtsen med far Ingebrigt Paulsen Hanibalsøy og mor Barbro Jensdtr. Far til Barbro var Jens Samsonsen Reiakvam.Jeg kan sende deg kopi av gardsoga dersom det er ønskelig.vh Helge Bjerkevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei Helge. Jeg vil svært gjerne ha kopi av gardsoga. Er ikke lokalkjent i de traktene. Visste ikke at der var egne bygdebøker for Vatne. Vet du også om det er langt fra Bjørnegoten til Eidsvik? Paul Ingebrigtsen ser ut til å være min tippoldefar. Derfor er alt vedrørende denne familien av interesse. Takk for hjelpen!Mvh Greta .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

GretaBjørnegoten ligger vel ca 1 mil fra Eidsvik. Garden Eidsvik (hvor jeg har mye gammel slekt) er omtalt i samme bok. Sender en mail senere har det travelt nå.Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Lurer på om du fikk mail med vedlegg som ble sendt 1.09. og om den var lesbar. Ser at du har bygdebøker for Skodje, og lurer på om gardene Ekrol og Stor-Engset er med der. Er spesielt interessert i Tipp-tipp oldeforeldre Ole Pedersen Stor-Engset f ca 1757 og Siri Pedersdtr Ekrol f ca 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei Helge!Tusen takk skal du ha! Jeg sendte svar på din mail samme kveld som jeg mottok den. Skjønner ikke hvorfor du ikke har mottatt den. Men nedenfor har jeg limt inn en kopi av svarmailen.På biblioteket har jeg nå fått tak i bygdebøkene for Vatne. Der var det mye nyttig å lese. Bygdebøkene for Skodje hadde jeg også lånt på biblioteket. De er levert tilbake, men jeg skal se etter neste gang jeg er der. Det blir nok en av de første dagene. Her har du kopien av den mailen jeg sendte:Hei!Tusen takk skal du ha! Kopiene var veldig fine. Her var det mange nyttige opplysninger! Endelig har jeg fått lokalisert Bjørnegotten. Og her var det flere slektninger...... Som du vel har sett så flyttet Paul B. Ingebrigtsen til Eidsvik ca 1894. Jeg er spesielt på leting etter bevegelsene til hans sønn Iver Andreas. Jeg er nesten sikker på at Iver Andreas er min oldefar. (Se mine innlegg nr 7398 og 8899). Skulle gjerne funnet en bekreftelse på at han var i Bodø i 1899. (Min bestefar var født 21.05.1900). Ved bestefars dåp er barnefaren oppgitt som ugift ungkar og snekker Iver Paulsen fra Eidsvik av Haram. Dersom du har andre opplysninger som kan gi meg videre spor, ville jeg være svært takknemlig!Med vennlig hilsen Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg var visst litt kjapp. Har ikke Levert tilbake bygdebøkene for Skodje. I bind II finner jeg Siri, f. 1771. G. med Ole Pedersen Eik, Vatne. Foreldre: Peder Gundersen Indre Ekrol f. 1710-1770, g. med Siri Larsdatter Stor Engeset f.1715-1782.Jeg har sendt kopi av noen sider i bygdeboken på mail til deg.Store Engeset er omtalt i samme bok, men jeg finner ikke den riktige Ole Pedersen der.Derimot finner jeg familien på s.624 i Vatne bygdebok. Men det vet du vel allerede....Mvh Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.