Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Ronny Folkvord

[#10276] Opplysninger hos fattigvesenet ?

Recommended Posts

Guest Ronny Folkvord

Min oldefar står i FT 1900 oppført som 'forsørget av fattigvesenet', 12 år gammel, født i Nordre Fron. Foreldrene hans var ikke gift, og om faren vet jeg kun hans navn og at han var en omstreifer.Jeg har hørt at i slike tilfelle gir moren opplysninger om barnefaren til fattigvesenet. Stemmer det, og hvor er det i så fall mulig å få tak i de opplysningene ?

Guest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror du må til kommunearkivet for evt. å finne noe om dette. Jeg har sett gjennom stikkord på 'fattig' i Kiils bok 'Arkivkunnskap' om statsarkivene, men det virker ikke som om det er så mye å finne der.

Guest Kåre   Larsen

Du må kontakte kommunearkivet og etterlyse protokoll over bortleide fattige, begynn i1900 og søk bakover, det første året han er nevnt søker du i fattigkommisjonens protokoll etter vedtaket, og du vil sansynligvis få svar på en del spørsmål. Mvh. Kåre

Guest Laila N. Christiansen

Og, fattigunderstøttelsen av barn stoppet når barnet ble konfirmert. Dette gjaldt i hvertfall min oldefar og hans 4-5 søsken som ble satt bort til Gjerdrum fra Kristiania. Alle fikk klær til konfirmasjonen, og så var det ut og arbe! (Vel, min oldefar gikk i skredderlæra, og fikk være understøttet ett år ekstra, for han var så 'ytterst liten av vækst, ser ut som en 8 aaring ved konfirmasjonsalder'.Det gjaldt også alle de andre i protokollen, altså ikke bare min oldefar og hans søsken. LailaLaila

Guest Ronny Folkvord

Takk alle sammen. Da har jeg jo fortsatt et håp om å finne ut noe om han.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.