Gå til innhold
Arkivverket

[#10276] Opplysninger hos fattigvesenet ?


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Min oldefar står i FT 1900 oppført som 'forsørget av fattigvesenet', 12 år gammel, født i Nordre Fron. Foreldrene hans var ikke gift, og om faren vet jeg kun hans navn og at han var en omstreifer.Jeg har hørt at i slike tilfelle gir moren opplysninger om barnefaren til fattigvesenet. Stemmer det, og hvor er det i så fall mulig å få tak i de opplysningene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror du må til kommunearkivet for evt. å finne noe om dette. Jeg har sett gjennom stikkord på 'fattig' i Kiils bok 'Arkivkunnskap' om statsarkivene, men det virker ikke som om det er så mye å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Du må kontakte kommunearkivet og etterlyse protokoll over bortleide fattige, begynn i1900 og søk bakover, det første året han er nevnt søker du i fattigkommisjonens protokoll etter vedtaket, og du vil sansynligvis få svar på en del spørsmål. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, fattigunderstøttelsen av barn stoppet når barnet ble konfirmert. Dette gjaldt i hvertfall min oldefar og hans 4-5 søsken som ble satt bort til Gjerdrum fra Kristiania. Alle fikk klær til konfirmasjonen, og så var det ut og arbe! (Vel, min oldefar gikk i skredderlæra, og fikk være understøttet ett år ekstra, for han var så 'ytterst liten av vækst, ser ut som en 8 aaring ved konfirmasjonsalder'.Det gjaldt også alle de andre i protokollen, altså ikke bare min oldefar og hans søsken. LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.